Ofta ställda frågor
Har du frågor om bankärenden? Kolla om du hittar svar på dina frågor via länkarna nedan.
Inloggning till nätbanken för privatkunder
Logga in på Nordea NätbankenInloggning till nätbanken för företagskunder.
Logga in på Nordea BusinessPå den här sidan hittar du tips på hur du sköter dina ärenden enkelt i olika situationer. Du sköter enkelt dina bankärenden digitalt och våra rådgivare hjälper dig utan tidsbokning via chatten, i sociala medier och per telefon då du behöver personlig rådgivning.
Har du frågor om bankärenden? Kolla om du hittar svar på dina frågor via länkarna nedan.
Sköt dina bankärenden i mobilbanken Nordea Mobile. Ladda ner mobilbanken på din smarttelefon eller surfplatta i appbutiken och logga tryggt in i tjänsten med bankkoderna.
I nätbanken sköter du alla dina bankärenden behändigt på ett och samma ställe, och det enda du behöver är internetuppkoppling. Logga in i nätbanken med appen Nordea ID, Nordea ID-dosa eller kodkalkylatorn.
Vi rekommenderar att du sköter dina bankärenden i nät- och mobilbanken. Våra rådgivare hjälper dig utan tidsbokning per telefon, i sociala medier och via chatten. Då du sköter dina ärenden per telefon kan du vid behov boka tid för mer krävande bankärenden, såsom lån och sparalternativ.
Du kan ansöka om bostadslån med bolåneansökan i mobil- eller nätbanken eller på nordea.fi. Du kan skicka ansökan direkt på nätet och vi kontaktar dig för att boka tid för låneförhandling.
Du kan boka tid för placeringsrådgivning i mobil-eller nätbanken. Våra placeringsrådgivare svarar på dina frågor om sparande och placeringar och gör upp en lämplig placeringsplan för just dig.
Lättast avbokar du tiden i nät- eller mobilbanken. Om du inte har Nordeas bankkoder kan du avboka din tid i Nordea Kundtjänst.
Enklast spärrar du ditt kort i Nordeas mobilbank. Välj kortet i avsnittet Konton i mobilbanken -> Pinkod och säkerhet och sedan Spärra kortet.
Du kan spärra ditt kort på två sätt i mobilbanken:
Du kan spärra kortet permanent också genom att ringa spärrtjänsten som har öppet dygnet runt.
Du kan kolla kortets pinkod lätt och avgiftsfritt i mobilbanken. I mobilbanken ser du pinkoden genom att i kortuppgifterna välja kort -> Pinkod och säkerhet -> Kolla pinkod -> Visa pinkod.
I nätbanken kollar du pinkoden under: Översikt eller Ekonomi -> Kort -> välj kort -> Kolla pinkod -> Visa pinkod.
Du kan ansöka om ett nytt bank- eller kreditkort i nätbanken. Du kan ansöka om ett nytt Nordea Gold-kort även i mobilbanken. Ett kort vars giltighet går ut förnyas automatiskt och det nya kortet skickas per post senast två veckor före utgången av giltighetstiden.
I mobil- och nätbanken kan du ändra kortets geografiska användningsområde, betalningsgränser per dygn samt tillåta betalningar på nätet. I mobilbanken kan du ändra amorteringsprocent, amorteringsfria månader och/eller förfallodag för din kortkredit. Anvisningar om hur du gör ändringar i mobilbanken hittar du här.
Läs anvisningar och tips om ditt kort inte fungerar i en betalterminal, automat eller för nätbetalningar.
Som Nordeakund öppnar du ett konto i nätbanken under Ekonomi > Konton & kontotransaktioner. Till ditt minderåriga barn öppnar du ett konto i tjänsten Öppna tjänster för ditt barn på nätet.
Du kan avsluta ditt Förmånskonto och FlexSpar-konto själv i nätbanken. Länken till att avsluta kontot finns i nätbanken i uppgifterna om kontot i frågaÖppnas i nytt fönster.
Om du vill avsluta andra konton ber vi dig kontakta oss via chatten eller ringa Nordea Kundtjänst.
Kontakta Nordea Kundtjänst om du vill ändra dispositionsrätter till ditt konto. Vi rekommenderar att du kontaktar Nordea Kundtjänst tillsammans med den person som får dispositionsrätt.
Du hittar elektroniska kontoutdrag i nätbanken för de senaste sex åren.
Du betalar räkningar enklast och avgiftsfritt i mobil- och nätbanken. Du kan också betala räkningar via betaltjänsten. Då ska du skicka räkningarna i ett betaltjänstkuvert per post till banken. Betaltjänstkuvert får du på bankkontoren.
Du kan själv beställa nya e-fakturor och ändra dem i mobil- eller nätbanken.
Du kan skicka bouppteckningsinstrumentet med bilagorna elektroniskt via nordea.fi/omaposti. Välj Dödsbohandlingar som mottagare av ett nytt meddelande och se till att du har bifogat alla nödvändiga bilagor. Dödsboets delägare utreds inom cirka två veckor från att bouppteckningsintrumentet har levererats. Vi skickar ett sms eller meddelande via Omaposti då utredningen är klar.
Ladda ner appen Nordea ID på flera smarttelefoner eller surfplattor så att du kan logga in i tjänster även om en enhet skulle gå sönder eller försvinna. Du hittar närmare anvisningar på sidorna om identifiering.
Bli privatkund hos Nordea på nätet så får du bankkoder med vilka du använder Nordeas tjänster. För att du ska kunna använda dina bankkoder för att identifiera dig elektroniskt i tredje parters tjänster, såsom i Mina Kanta-sidor eller MinSkatt, måste du först bestyrka din identitet på kontoret. Vid behov kan du boka tid till kontoret i vår kundtjänst.
I tjänsten Öppna tjänster för ditt barn på nätet öppnar du konton och får bankkoder för ditt barn.
Kolla hur du laddar ner appen Nordea ID på din smarttelefon eller surplatta.
Om du inte har en smarttelefon eller surplatta kan du beställa en kodkalkylator i nätbanken eller genom att kontakta kundtjänsten.
Du kan beviljas Flexkredit på 2 000–50 000 euro utan säkerhet och separat uppläggningsavgift. Du kan ansöka om Flexkredit i mobil- eller nätbanken. Läs mer om Flexkredit utan säkerhet och beräkna priset.
Om du har tillgängliga säkerheter är en konsumentkredit med säkerhet en smidig lösning för anskaffningar som överstiger 15 000 euro. Du kan ansöka om lån i nätbanken. Läs mer om konsumentkredit med säkerhet.
I mobilbanken kan du ändra betalningsraten, de amorteringsfria månaderna och förfallodagen för Flexkredit. Du kan ansöka om att höja din Flexkredit i mobil- och nätbanken genom att trycka på Höj din Flexkredit.
Du kan ansöka om bostadslån med bolåneansökan i mobil- eller nätbanken eller på nordea.fi. Du kan skicka ansökan direkt på nätet och vi kontaktar dig för att boka tid för låneförhandling.
Ändra ditt bostadslån snabbt och förmånligt i mobil- eller nätbanken.
Om du redan har fått ett lånelöfte från Nordea och du har hittat en bostad som du vill köpa, lämna oss dina kontaktuppgifter med denna blankett så kontaktar vi dig och bokar tid för att diskutera lånet och bostadsköpet.
Digitalt bostadsköp är ett enkelt och tryggt alternativ till traditionellt bostadsköp vare sig det är fråga om en bostadsaktie eller en fastighet. På den här sidan finns mer information om det digitala köpets olika faser och saker som är bra att beakta när du håller på att göra ett digitalt bostads- eller fastighetsköp.
Bli privatkund hos Nordea på nätet.
Nordea Premium Banking är kapitalförvaltningstjänsten för dig och din familj. Läs mer om fördelarna med att vara Premiumkund.
Bli företagskund hos Nordea på nätet.
I tjänsten Öppna tjänster för ditt barn på nätet öppnar du ett brukskonto, Förmånskonto och bankkoder samt beställer ett Nordea Debit-kort till ditt barn.
Du kan boka tid för placeringsrådgivning i mobil- och nätbanken. Tillsammans gör vi upp din plan för att spara och öka din förmögenhet på lång sikt.
Du kan också välja den bästa sparformen för dig och börja månadsspara i mobil- eller nätbanken. Läs mer om olika alternativ för månadssparande.
För att handla på börsen behöver du ett aktiesparkonto eller ett värdeandelskonto och en handelstjänst.
Du kan handla med fonder, aktier och andra värdepapper i mobil- och nätbanken under "Spara och placeraÖppnas i nytt fönster". Du kan kolla dina placeringar på fliken Spara och placera. Du kan ge köp- och säljordrar genom att söka placeringsobjekt.
Ta del av fördelarna med placeringsförsäkringar och ändra dina befintliga försäkringar.
Vill du veta mer om läget på marknaden? På sidan nordea.fi/markkinatilanne hittar du sen senaste informationen on läget på marknaden. Observera att informationen på sidan är endast tillgängling på finska.
* För samtalet debiteras lokalnäts- eller mobilsamtalsavgift. Nordea debiterar ingen serviceavgift för ditt samtal.