Kort
Att spärra och öppna kort
Enklast spärrar du ditt kort i Nordeas mobilbank. Välj kortet i avsnittet Konton i mobilbanken -> Pinkod och säkerhet och sedan Spärra kortet.
Du kan spärra ditt kort på två sätt i mobilbanken:
- Du kan spärra kortet tillfälligt och öppna det på nytt själv.
- Du kan spärra kortet permanent och då skickas ett nytt kort automatiskt till dig.
Du kan spärra kortet permanent också genom att ringa spärrtjänsten som har öppet dygnet runt.
Kolla betalkortets pinkod (PIN)
Du kan kolla kortets pinkod lätt och avgiftsfritt i mobilbanken. I mobilbanken ser du pinkoden genom att i kortuppgifterna välja kort -> Pinkod och säkerhet -> Kolla pinkod -> Visa pinkod.
I nätbanken kollar du pinkoden under: Översikt eller Ekonomi -> Kort -> välj kort -> Kolla pinkod -> Visa pinkod.
Nytt kort
Du kan ansöka om ett nytt bank- eller kreditkort i nätbanken. Du kan ansöka om ett nytt Nordea Gold-kort även i mobilbanken. Ett kort vars giltighet går ut förnyas automatiskt och det nya kortet skickas per post senast två veckor före utgången av giltighetstiden.
Kortändringar
I mobil- och nätbanken kan du ändra kortets geografiska användningsområde, betalningsgränser per dygn samt tillåta betalningar på nätet. I mobilbanken kan du ändra amorteringsprocent, amorteringsfria månader och/eller förfallodag för din kortkredit. Anvisningar om hur du gör ändringar i mobilbanken hittar du här.
Om kortet inte fungerar
Läs anvisningar och tips om ditt kort inte fungerar i en betalterminal, automat eller för nätbetalningar.