- Vem ersätter om jag blir utsatt för bedrägeri?
Du kan reklamera kort- och kontotransaktioner som du inte känner igen.
Det tar ungefär 2–3 månader att handlägga reklamationen. Alla reklamationer handläggs separat och du får ett skriftligt meddelande om beslutet via nätbanken eller Nordea Omaposti.
Mer information och anvisningar om hur du gör en reklamation. Läs igenom anvisningarna noggrant.
- Är mobilbanken säkrare än nätbanken?
Mobil- och nätbanken är lika säkra när du använder dem omsorgsfullt och kommer ihåg några tumregler:
- Logga inte in i nätbanken via sökmotorer eller länkar som du har fått per sms, e-post eller via sociala medier.
- Logga in i nätbanken på Nordeas webbplats eller använd ett bokmärke eller gå till sidan via dina favoriter.
- Se till att din smartenhet är säker. Ladda inte ner appar på din enhet som inte finns i appbutiken.
- Hur kan jag förhindra bedrägerier om mina personliga uppgifter har hamnat till utomstående utan mitt tillstånd?
Anmäl händelsen till Nordea Kundtjänst.
Dessutom kan du göra ett frivilligt och avgiftsfritt kreditförbud som skyddar dig om dina personuppgifter har stulits. Gör ett kreditförbud i Skatteförvaltningens positiva kreditupplysningsregisterÖppnas i nytt fönster.
Närmare anvisningar hittar du i guiden på suomi.fiÖppnas i nytt fönster.
- Vilka säkerhetsgränser tillämpas på betalningar?
Du kan ändra betalkortets säkerhetsgränser och geografiska användningsområde enkelt i mobil- och nätbanken.
Du kan begränsa användningen av kontomedlen genom att ändra ditt konto till ett uppföljningskonto i Nordea Kundtjänst. Då ser du kontot i mobil- och nätbanken men kan inte göra betalningar från det själv. Du kan göra dina betalningar genom att kontakta kundtjänsten när du är färdigt identifierad.
Dessutom har Nordea fastställt egna säkerhetsgränser för betalningar i mobil- och nätbanken. Om du överskrider en säkerhetsgräns av detta slag ombeds du ringa Nordea Kundtjänst. I ett sådant fall får du följande meddelande i mobil- eller nätbanken: ”Betalningen överstiger säkerhetsgränsen, ring Nordea Kundtjänst.”
- Vad är nätfiske?
Nätfiske (phishing) görs i flera olika aktörers namn. Bedragare fiskar efter uppgifter per telefon, sms och e-post samt i sociala medier och via sökmotorer. Bedragarna försöker få tillgång till offrets personuppgifter, såsom bankkoder eller kortuppgifter.
När nätfiske sker per e-post innehåller meddelandet ofta en länk eller en bilaga där offret ombeds uppge sina bankkoder. Också vid nätfiske per sms (smishing) kan meddelandet innehålla en länk eller en bilaga eller så ombeds mottagaren ringa numret som framgår av meddelandet. Vid nätfiske per telefon (vishing) låtsas en representant för en bank eller en myndighet ringa kunden. Offret ombeds ge sina bankkoder eller göra betalningar.
Nätfiske går ofta ut på att skapa en känsla av brådska. Om någon kontaktar dig och ber om dina nätbankskoder eller kortuppgifter, stanna upp och fundera en stund innan du lämnar uppgifterna. Vid behov kan du kontrollera att kontakten är riktig genom att kontakta den aktör som har kontaktat dig. Kontrollera aktörens kontaktuppgifter till exempel på dess webbplats.
- Vilka är de konkreta åtgärder som Nordea vidtar för att förhindra bedrägerier?
Vi utvecklar ständigt våra banktjänsters säkerhet. Vi samarbetar aktivt med både myndigheter och andra banker i Finland och Norden. Vi delar aktivt tips på säkra banktjänster i våra kommunikationskanaler.
Vi övervakar kort- och kontotransaktioner och har fastställt säkerhetsgränser för betalningar i nät- och mobilbanken. Du kan också begränsa användningen av dina tjänster:
- Hur vet jag att samtalet kommer från Nordea?
Nordeas representant ber aldrig om dina bankkoder eller kortuppgifter.
I appen Nordea ID kan du använda funktionen Bekräfta att samtalet kommer från Nordea. Då vet du att det är Nordea som ringer.
Om något verkar suspekt avbryt samtalet och försäkra dig om att kontakten är äkta genom att ringa Nordea Kundtjänst.
- Jag har blivit lurad, vad ska jag göra?
Om bedragarna fått tag på ditt kortnummer eller dina bankkoder är det viktigt att du agerar genast. Du kan spärra både kort och bankkoder per telefon.
Ring Nordea Kundtjänst och välj linjen för rådgivning i bedrägerisituationer (knappsats 4).
När Kundtjänsten är stängd kan du ringa spärrtjänsten på +358 20 333Öppnas i nytt fönster (lna/msa*) Spärrtjänsten är öppen dygnet runt alla dagar.
När du tagit hand om dessa akuta åtgärder ger Nordea Kundtjänst dig information om hur du öppnar nya bankkoder, gör en brottsanmälan och inleder en reklamationsprocess.
Så här gör du en kortreklamation
- Hur uppdaterar jag mina kontaktuppgifter i Nordea?
Det är viktigt att vi på Nordea alltid har uppdaterade kontaktuppgifter till dig. Med hjälp av uppdaterade kontaktuppgifter når vi dig enkelt och du kan sköta dina viktiga bankärenden smidigt.
Kontrollera och ändra dina kontaktuppgifter i mobil- och nätbanken
Mobilbanken: Gå till Profil -> Mina kontaktuppgifter -> Kontrollera din e-postadress och ditt telefonnummer
I nätbanken: Gå till Ditt namn -> Profil -> Kontrollera din e-postadress och ditt telefonnummer
Vi får adressändringar i Finland och utomlands direkt från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata då du har gjort en officiell adressändring via Postens nättjänst.