Med betalkort betalar man tryggt och behändigt sina dagliga köp. Genom att utnyttja kortets säkerhetsinställningar går det att begränsa exempelvis uttags- och betalningsgränsen per dygn och på det sättet skräddarsy kortet så att det passar just din nära anhörigs behov. Det är bra att komma ihåg att kortet alltid är personligt och pinkoden inte får berättas för någon.
Med funktionen för kontaktlös betalning går det att betala köp genom att föra kortet nära betalterminalen. Man behöver inte sätta in kortet i betalterminalen eller knappa in pinkoden. Med kontaktlös betalning går det att betala smidigt, och obehöriga ser inte pinkoden. Betalningar på under 50 euro kan betalas kontaktlöst. Funktionen för kontaktlösa betalningar ingår i Nordeas nya Mastercard- och Visa-kort samt kort som förnyas.
Kontanter behövs numera mycket sällan. Om man ända vill använda kontanter är det mycket enkelt att göra uttag med Nordeas kort i Otto-automater och i samband med kortköp i K-mataffärer, Tokmanni-affärer och R-kiosker.
Det är också möjligt att beställa kontanter till Postis serviceställen. Med den här tjänsten säkerställer vi att kunderna får kontanter tryggt då närmaste kontor inte tillhandahåller kontanter.
Läs anvisningar om hur du beställer kontanter via Posti.
Betala räkningarna
Utöver kontoret, betalautomaterna och nätbanken är betalningstjänsten ett bra sätt för många äldre att försäkra sig om att räkningarna betalas i tid. I ett betaltjänstkuvert kan man lämna räkningarna i en vanlig postlåda varifrån de levereras till banken som betalar dem på förfallodagen. Du kan beställa betaltjänstkuvert för din nära anhörigs räkning via chatten eller genom att ringa vår kundtjänst 0200 5000 (lna/msa).
Om din nära anhörig använder nätbanken kan hen ta emot räkningarna elektroniskt som e-fakturor direkt i nätbanken där de ska godkännas. I mobilbanken kan man även använda telefonens kamera för att läsa av streckkoden på räkningen. Då behöver man inte separat ange fakturauppgifterna och undviker fel vid inmatningen.
Läs mer om betalningstjänsten och e-fakturan.
Rådgivning och betjäning per telefon i nästan alla bankärenden
Vi ger dig råd och hjälper dig i nästan alla bankärenden per telefon. Då du identifierar dig med kodappen eller kodkalkylatorn när du ringer kan du ta hand om nästan alla dina bankärenden och behöver inte besöka kontoret.
Det lönar sig alltså att skaffa bankkoder även för äldre människor så att de kan sköta sina bankärenden per telefon även om de inte skulle använda dem i nätbanken. Då stödet från närstående kan vara avgörande kan det vara en bra idé att ni ringer kundtjänsten tillsammans. Om din nära anhörig använder mobilbanken kan hen via den ringa vår kundtjänst färdigt identifierad och om hen använder fingeravtrycksidentifiering utan att alls behöva knappa in koderna.
För vissa kan det ändå vara svårt att knappa in koderna. Då är det bra att veta att vi kan ge rådgivning på allmän nivå också utan att man identifierar sig.
Läs mer om hur du ringer kundtjänsten