Stöd för seniorer

Det finns ingen åldersgräns för digitala tjänster, och vi vill stötta våra kunder att använda Nordeas digitala tjänster. Alla har ändå inte möjlighet att använda digitala tjänster. Då är det bra om det finns närstående som kan hjälpa att sköta bankärenden. På denna sida finns anvisningar och bra lösningar också då digitala tjänster inte är ett lämpligt alternativ.

Inloggningen i den gamla nätbanken har ändrats - logga in i den nya nätbanken nästa gång

Den nya nätbanken har en ny layout men många samma funktioner som förut. Du loggar in i den nya nätbanken med appen Nordea ID eller kodkalkylatorn. 

Du kan logga in i den gamla nätbanken bara med kodkortet eller lösenordet tills den gamla nätbanken slopas helt och hållet.

Stöd av närstående

Närstående spelar en viktig roll då t.ex. en senior har svårt att sköta sina ärenden självständigt. Då handlar det om att hjälpa t.ex. sin närstående senior att sköta sina ärenden om hen behöver speciellt stöd.

I vissa situationer är den bästa lösningen att senioren ger sin närstående eller en annan tillförlitlig person dispositionsrätt varvid hen kan förvalta kontot och till exempel betala fakturor för seniorens räkning. Du ger rätten genom att personligen besöka kontoret eller ringa Nordea Kundtjänst på 0200 5000 då både du och den som du ger rätten ska identifieras med personliga bankkoder.

Det är bra att förbereda sig för framtiden genom att göra upp en intressebevakningsfullmakt. Med stöd av en intressebevakningsfullmakt kan du på förhand fastställa vem som sköter dina ärenden om du själv inte kan göra det. Fullmakten träder i kraft då magistraten fastställt den exempelvis på grund av sjukdom eller annan anledning. Läs mer om intressebevakningsfullmakt. 

Nedan har vi samlat olika tips på hur seniorer eller andra som behöver speciellt stöd kan göra gireringar, betala fakturor och sköta ärenden hemifrån.

Många olika sätt att betala

Med betalkort betalar man tryggt och behändigt sina dagliga köp. Genom att utnyttja kortets säkerhetsinställningar går det att begränsa exempelvis uttags- och betalningsgränsen per dygn och på det sättet skräddarsy kortet så att det passar just din nära anhörigs behov. Det är bra att komma ihåg att kortet alltid är personligt och pinkoden inte får berättas för någon. 

Med funktionen för kontaktlös betalning går det att betala köp genom att föra kortet nära betalterminalen. Man behöver inte sätta in kortet i betalterminalen eller knappa in pinkoden. Med kontaktlös betalning går det att betala smidigt, och obehöriga ser inte pinkoden. Betalningar på under 50 euro kan betalas kontaktlöst. Funktionen för kontaktlösa betalningar ingår i Nordeas nya Mastercard- och Visa-kort samt kort som förnyas. 

Kontanter behövs numera mycket sällan. Om man ända vill använda kontanter är det mycket enkelt att göra uttag med Nordeas kort i Otto-automater och i samband med kortköp i K-mataffärer, Tokmanni-affärer och R-kiosker. 

Det är också möjligt att beställa kontanter till Postis serviceställen. Med den här tjänsten säkerställer vi att kunderna får kontanter tryggt då närmaste kontor inte tillhandahåller kontanter. 

Läs anvisningar om hur du beställer kontanter via Posti.

Betala räkningarna 

Utöver kontoret, betalautomaterna och nätbanken är betalningstjänsten ett bra sätt för många äldre att försäkra sig om att räkningarna betalas i tid. I ett betaltjänstkuvert kan man lämna räkningarna i en vanlig postlåda varifrån de levereras till banken som betalar dem på förfallodagen. Du kan beställa betaltjänstkuvert för din nära anhörigs räkning via chatten eller genom att ringa vår kundtjänst 0200 5000 (lna/msa).

Om din nära anhörig använder nätbanken kan hen ta emot räkningarna elektroniskt som e-fakturor direkt i nätbanken där de ska godkännas. I mobilbanken kan man även använda telefonens kamera för att läsa av streckkoden på räkningen. Då behöver man inte separat ange fakturauppgifterna och undviker fel vid inmatningen. 

Läs mer om betalningstjänsten och e-fakturan.

Rådgivning och betjäning per telefon i nästan alla bankärenden

Vi ger dig råd och hjälper dig i nästan alla bankärenden per telefon. Då du identifierar dig med kodappen eller kodkalkylatorn när du ringer kan du ta hand om nästan alla dina bankärenden och behöver inte besöka kontoret.

Det lönar sig alltså att skaffa bankkoder även för äldre människor så att de kan sköta sina bankärenden per telefon även om de inte skulle använda dem i nätbanken. Då stödet från närstående kan vara avgörande kan det vara en bra idé att ni ringer kundtjänsten tillsammans. Om din nära anhörig använder mobilbanken kan hen via den ringa vår kundtjänst färdigt identifierad och om hen använder fingeravtrycksidentifiering utan att alls behöva knappa in koderna.

För vissa kan det ändå vara svårt att knappa in koderna. Då är det bra att veta att vi kan ge rådgivning på allmän nivå också utan att man identifierar sig. 

Läs mer om hur du ringer kundtjänsten

Handledning i digitala tjänster

Flera organisationer och föreningar runt om i Finland ger digitalt stöd och avgiftsfri handledning i användning av datorer, surfplattor och mobiltelefoner.

På våra samarbetspartners webbplatser finns också gott om anvisningar och stödmaterial för sjävstudier.

Vi samarbetar med organisationerna Enter ryÖppnas i nytt fönster, Valli ryÖppnas i nytt fönster, Savonetti ryÖppnas i nytt fönster, Mukanetti ry,Öppnas i nytt fönsterJoen severi ryÖppnas i nytt fönster och Turun kansalliset seniorit ryÖppnas i nytt fönster.