Fraudcast: Varför förekommer placeringsbedrägerier så ofta?

Finländarna förlorar årligen tiotals miljoner euro i placeringsbedrägerier. Varför har denna bedrägeriform blivit allt vanligare och hur ser framtiden ut? Gäst i studion denna gång är författare och journalist Karo Hämäläinen som diskuterar temat med Sara Helin och Annukka Multanen som är Nordeas experter på förebyggande av bedrägerier.

Hoppsan! Om du vill se innehåll av detta slag ska du först godkänna Nordeas cookies för marknadsföring

Vad är placeringsbedrägeri?

Placeringsbedrägerier går ut på att offret erbjuds en mycket attraktiv placeringsmöjlighet. Placeringsmöjligheterna marknadsförs intensivt på olika webbplatser och i sociala medier. Placeringsobjekten kan bestå av bland annat aktier, fonder, virtuella valutor eller binära optioner. Gemensamt för placeringsobjekten är att deras framtidsutsikter låter för bra för att vara sanna. Om offret lämnar sina kontaktuppgifter via en annons får hen många meddelanden som uppmanar hen att placera i produkten.

Ofta börjar placeringsbedrägerier med en startavgift på några hundra euro. Placeringsbedragarna skickar sina offer regelbundet meddelanden om hur placeringen har utvecklats. I meddelandena ombes offret placera ytterligare medel i objektet som utvecklats bra. I verkligheten finns ingen placering och de inbetalningar som offret gjort går direkt i bedragarens ficka. 

Under de senaste åren har placeringsbedrägerierna ökat kraftigt i Finland. I fråga om olika bedrägerityper förlorar finländarna mest pengar på just placeringsbedrägerier. Du skyddar dig bäst mot placeringsbedrägerier genom att lära dig att upptäcka dem.

Så här upptäcker du placeringsbedrägerier

I likhet med andra former av bedrägerier innebär placeringsbedrägerier att bedragaren kontaktar offret via olika kanaler. Offret kan till exempel få ett meddelande via sociala medier, WhatsApp, sms, e-post eller ett telefonsamtal. Bedragarna kan också kombinera flera kontaktmetoder för att skapa en mer övertygande upplevelse. 

Möjligheten till stora snabba vinster och andra användares berättelser kan göra det svårt att bedöma tjänsten. Om ett erbjudande verkar vara överdrivet lockande, stanna upp en stund för att fundera på om det är för bra för att vara sant. Diskutera vid behov ärendet med en närstående. 

Ett bedrägeri har följande kännetecken: 

  • Bedrägeriet utlovar hög avkastning med små eller obefintliga risker. Om placeringsmöjligheten låter för bra för att vara sann är den sällan det.
  • Placeringen marknadsförs på nätet eller i sociala medier och det kan hända att offentligt kända personer kan användas i marknadsföringen.
  • En initial placering kräver ett belopp på några hundra euro. Redan i början kan användarna utlovas en egen placeringsrådgivare eller ett eget rådgivarteam.
  • Besluten är brådskande eller måste tas under påtryckning. Placeringsobjektet säljs endast till ett begränsat antal personer och i bedrägeriet används uttryck som ”endast för dig” eller ”begränsad upplaga”. Bedragaren försöker skapa en känsla av brådska.
  • Bedragaren erbjuder dig placeringsmöjligheten per telefon eller e-post. Samtalet, Whatsapp-meddelandet eller e-posten kommer från utlandet av en okänd part. Ärendet sköts vanligtvis på engelska.
  • Tjänsteleverantören har inte Finansinspektionens koncession som krävs i Finland eller en utländsk koncession som Finansinspektionen har godkänt. Du kan kontrollera koncessionen i Finansinspektionens registerÖppnas i nytt fönster.

Så här skyddar du dig mot placeringsbedrägerier

  • Kontrollera om företaget har koncession och hur länge det har bedrivit placeringsverksamhet.
  • Kom ihåg att tillhandahållare av tjänster för virtuella valutor aldrig kontaktar sina kunder per telefon. De tillhandahåller endast en handelsplattform.
  • Var försiktig med placeringsmöjligheter som marknadsförs på ett pressande sätt per telefon. Bedragare försöker få dig att fatta snabba beslut till exempel genom att betona att erbjudandet löper ut eller att antalet placerare är begränsat.
  • I appen Nordea ID kan du använda funktionen Bekräfta att samtalet kommer från Nordea.
  • Kontrollera om företaget finns på Finansinspektionens varningslista eller om det finns annan information om företaget på nätet.
  • Låt aldrig någon installera ett fjärrstyrningsprogram på din enhet.
  • Vid behov kan du be en närstående eller banken om deras åsikt om placeringsobjektet.

Gör så här om du misstänker att du har blivit utsatt för placeringsbedrägeri

  • Sluta kommunicera omedelbart och gör inga fler betalningar. 
  • Kontakta din bank. Lämna in en polisanmälan först efter att du har meddelat händelsen till din bank. Du kan lämna in en polisanmälan på nätet på www.polisen.fi Öppnas i nytt fönster
  • Följ alltid de instruktioner som du får av banken eller polisen. Försök inte få tillbaka förlorade pengar själv. På nätet kan du hitta tjänster som lovar att hjälpa dig att få tillbaka pengar mot höga serviceavgifter. I verkligheten kan dessa tjänster ändå inte få tillbaka stulna pengar.  
  • Bli inte ensam. Diskutera ärendet med en närstående eller chatta exempelvis i Brottsofferjouren RIKUÖppnas i nytt fönster

Om du misstänker att en närstående har blivit utsatt för ett placeringsbedrägeri ska du diskutera ärendet med hen. Du kan också kontakta din närståendes bank och be om bankens åsikt i ärendet.