Kreditkort för studerande

Som högskolestuderande kan du få ett Nordea Gold-kreditkort redan då du har tagit emot en studieplats. Du kan ansöka om kreditkort genom att lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss till dig.

Fina förmåner för studeranden

  • Ta i bruk förmånerna genom att bli högskolestuderandekund.
  • Nordea Gold-kortet omfattar en produktskyddsförsäkring och en reseförsäkring för utlandsresor
  • Du kan aktivera ditt kort för mobila betaltjänster, såsom Apple Pay och Google Pay.
  • Du får i snitt 30 dagars räntefri betaltid på alla köp.
  • Du kan få en kreditlimit på 1 500–2 000 euro för kortet.
  • Kombinera ditt Nordea Gold-kort och ditt Plussa-kort. Om du har K-Plussa-kort för studerande och köper mat för över 75 euro under en kalendermånad, får du 5 procent tillbaka i Plussa-pengar.

Så här får du Nordea Gold -kreditkortet för högskolestuderande

Före du ansöker om Nordea Gold kreditkortet ska du ansöka om att bli högskolestuderandekund. Du kan bli högskolestuderandekund med den förutsättningen att du studerar vid ett universitet eller en yrkeshögskola.

Du kan ansöka om Nordea Gold för högskolestuderande genast efter att du fått din studieplats. Nordea Gold -kreditkortet för högskolestuderande är avgiftsfri för dig när du använder mobilbanken samt har konto och kort. Läs mer om Mobil Plus -paketet. Dina förmåner som högskolestuderandekund gäller tills du fyller 31 år, även om du skulle avlägga din examen tidigare. 

Studerande kan få ett kreditkort utan krav på studiepoäng

Nordea Gold-kreditkortet är ett av de få kreditkort som studerande kan få utan att ha regelbundna inkomster eller avlagt ett visst antal studiepoäng. Vi på Nordea förstår att man särskilt under studietiden ofta behöver flexibilitet i ekonomin, eftersom överraskande utgifter kan bli en speciellt stor ekonomisk börda för studeranden. Det räcker att du är 19–30 år gammal och studerar vid ett universitet, en yrkeshögskola eller annan högskola.

Anslut Plussa-egenskapen till ditt kort så får du 5 procent tillbaka i Plussa-pengar på matinköp som du betalar med K-Plussa-kort för studerande, förutsatt att matinköpen överskrider 75 euro under en kalendermånad.

Mångsidigt skydd i kreditkortsinköp

Utöver ekonomisk flexibilitet omfattar det mångsidiga Nordea Gold-kreditkortet för studerande andra nyttiga förmåner, såsom reseförsäkring för utlandsresor och Produktskyddsförsäkring. Läs mer om kortförsäkringar.

Reseförsäkringen för utlandsresor gäller då minst 75 procent av de sammanlagda rese- och övernattningskostnaderna har betalats med Nordea Gold-kortets kreditegenskap. Produktskyddsförsäkringen gäller när du köper en vara på minst 100 euro till ditt hem eller din fritidsbostad med kortets kreditegenskap. Produktskyddsförsäkringen ersätter i enlighet med försäkringsvillkoren skada eller bräckage på varan. Ta del av försäkringsvillkoren.

Ansök om Nordea Gold-kreditkort

Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss till dig om din kreditkortsansökan.

Lämna en intresseanmälan

Inte kund i Nordea?

Nordea är din partner också under studietiden. Bli kund nu och dra nytta av våra förmåner till studerande!

Bli kund på nätet
Effektiv ränta

Effektiv ränta

Den effektiva räntan för Nordea Gold Mastercard-kort för studerande beräknad på en utnyttjad kredit på 1 500 euro är 16,7 % (Paketkund 06/2019). Räntan på krediten är 3 månaders euribor + 9,5 % (Nordea Gold). I beräkningen har man beaktat en avgift på 4,50 euro som hänför sig till tillhandahållande av konto. 

Kalkylen har beräknats med antagandet att kunden använder e-faktura. Kortet som ingår i kundens paket har ingen års- eller månadsavgift. Uppgifter om den effektiva räntan för andra kundgrupper finns på nordea.fi/kort. Kreditlimiten för Nordea Gold-kortet är minst 1 500 euro och högst 10 000 euro. Krediten är i kraft tills vidare. Kreditens totalbelopp som ska betalas beror på den utnyttjade krediten, beloppet av de avtalade återbetalningsraterna och kreditavtalets längd. 

Kreditgivare är Nordea Finans Finland Ab, Aleksis Kivis gata 9, Helsingfors, 00020 NORDEA eller Nordea Bank Abp, Hamnbanegatan 5, Helsingfors, 00020 NORDEA. 

Priser
Priser för kort beviljade före 1.9.2019
Konsumentens rättigheter vid betalningar i Europa

Effektiv ränta

Den effektiva räntan för Nordea Gold Mastercard-kort för studerande beräknad på en utnyttjad kredit på 1 500 euro är 16,7 % (Paketkund 06/2019). Räntan på krediten är 3 månaders euribor + 9,5 % (Nordea Gold). I beräkningen har man beaktat en avgift på 4,50 euro som hänför sig till tillhandahållande av konto. 

Kalkylen har beräknats med antagandet att kunden använder e-faktura. Kortet som ingår i kundens paket har ingen års- eller månadsavgift. Uppgifter om den effektiva räntan för andra kundgrupper finns på nordea.fi/kort. Kreditlimiten för Nordea Gold-kortet är minst 1 500 euro och högst 10 000 euro. Krediten är i kraft tills vidare. Kreditens totalbelopp som ska betalas beror på den utnyttjade krediten, beloppet av de avtalade återbetalningsraterna och kreditavtalets längd. 

Kreditgivare är Nordea Finans Finland Ab, Aleksis Kivis gata 9, Helsingfors, 00020 NORDEA eller Nordea Bank Abp, Hamnbanegatan 5, Helsingfors, 00020 NORDEA. 

Priset på Nordea Gold-kort efter 1.9.2019

Nordea Gold-kortet kan anslutas till Mobil Plus-paket och Baspaket. Nordea Gold -kort som ingår i paket kostar 0,00 euro i månaden.

 

Med månadsavgiftPris
Nordea Gold-kombinationskort eller Nordea Gold-kort2,50 €
Parallellkort3,00 €

Priser för Nordea Gold -kort

Nordea Gold-kortet kan anslutas till Mobil Plus-paket och Baspaket. Nordea Gold -kort som ingår i paket kostar 0,00 euro i månaden. Läs mer om paketen här. 

Priser för Nordea Gold -kort beviljade före 1.9.2019.

Med årsavgiftPris
Nordea Gold-kombinationskort eller Nordea Gold-kort30,00 €
Parallellkort36,00 €

Med månadsavgiftPris
Nordea Gold-kombinationskort eller Nordea Gold-kort2,50 €
Parallellkort3,00 €

Skydd som ingår i Nordea Gold-kort

Anvisningar och råd

Du väljer kortets funktioner redan när du ansöker om det, och du kan senare själv ändra dem.

I mobilbanken kan du till exempel ändra det månatliga betalningsbeloppet och  betalningsdagen samt amorteringsfria månader. Du kan ansöka om höjning av krediten i nätbanken.

Pinkod och konto

Pinkod och konto

Du kan välja önskad pinkod för kortet eller aktivera den förinställda koden. Du kan ändra pinkoden senare. Läs mer om pinkoden

Anslut ditt bankkonto till kortet – då kan du välja om kortkrediten (credit) eller bankkontot (debit) debiteras med köpen och kontantuttagen. Dina kortköp och kontantuttag utomlands debiteras alltid i euro från antingen bankkontot (debit) eller kortkrediten (credit). 

Kortets säkerhetsgränser, geografiska användningsområde och internetanvändning
Förnyelse och leverans av kort
Fakturering och utredning av transaktioner
Sms-service

Pinkod och konto

Du kan välja önskad pinkod för kortet eller aktivera den förinställda koden. Du kan ändra pinkoden senare. Läs mer om pinkoden

Anslut ditt bankkonto till kortet – då kan du välja om kortkrediten (credit) eller bankkontot (debit) debiteras med köpen och kontantuttagen. Dina kortköp och kontantuttag utomlands debiteras alltid i euro från antingen bankkontot (debit) eller kortkrediten (credit). 

Kortets säkerhetsgränser, geografiska användningsområde och internetanvändning

Du kan ändra kortets säkerhetsinställningar i mobilbanken. Välj kort i avsnittet Konton i mobilbanken -> Redigera. 

I nätbanken kan du ändra kortets säkerhetsinställningar under Ekonomi > Kort > välj kortet vars inställningar du vill ändra > ändra kortinställningar under Kortuppgifter. 

Läs om säker användning av kortet.

Förnyelse och leverans av kort

Ett nytt kort istället för ett som gått sönder 

Du kan beställa ett nytt kort i nätbanken under punkten Ekonomi > Kort > Ansök om ett kort eller ändra ditt befintliga kort > Redigera och förnya kort.   

Ett kort vars giltighet går ut förnyas automatiskt

Ditt kort fungerar normalt fram till utgången av den sista giltighetsmånaden som framgår av kortets framsida. Ditt nya kort skickas till dig per post innan giltighetstiden för det gamla löper ut. Kolla om du redan har fått det nya kortet per post. 

Det nya kortet levereras till hemadressen 

Nordeas kort levereras i första hand till den hemadress i Finland som du har angett för Nordea. Du får kortet inom ungefär två veckor efter att du beställt det. Leveransen är avgiftsfri. Du kan också beställa kortet med snabbeställning, kontakta då Nordea Kundtjänst. I så fall kommer kortet om ungefär en vecka till hemadressen. Snabbeställning är en avgiftsbelagd tjänst (10 euro). 

Läs mer om olika sätt att leverera kortet, eller fråga Nordea Kundtjänst om leveranssätten exempelvis till en utländsk adress.  

Du kan avsluta kortet i chatten eller genom att ringa vår kundtjänst 

Om du vill säga upp och avsluta ditt kort (kan du )kontakta Nordea Kundtjänst via chatten eller per telefon. Vi rekommenderar alla våra kunder att ha minst två kort. På så sätt är du inte illa ute om det ena kortet går sönder eller försvinner.

Fakturering och utredning av transaktioner

Kreditkortstransaktioner

Du kan se transaktionerna och saldot på kreditkortet i följande kanaler: Nordea Wallet, mobil- och nätbanken samt Nordea Finans tjänst OmaLuotto som du kan logga in i med andra bankers koder. Dina fakturor ser du också i e-fakturaarkivet. Din kreditkortsfaktura är kontoutdraget för din kredit. 

I mobilbanken ser du dina kreditkortstransaktioner genom att välja önskat kort på förstasidan eller i menyn Konton. Beroende på korttypen kan du se transaktioner för 1–3 månader. Äldre transaktioner ser du på dina tidigare fakturor eller i appen Nordea Wallet. 

I nätbanken väljer du önskat kort på förstasidan för att kolla dina kreditkortstransaktioner. Beroende på korttypen kan du se transaktioner för 1–3 månader. Om du inte ser dina korttransaktioner, ta i bruk Transaktionsförfrågan. Äldre transaktioner ser du på dina tidigare fakturor eller i appen Nordea Wallet. 

Aktivera Transaktionsförfrågan i nätbanken. Välj Ekonomi > Kort > Ansök om ett nytt kort eller ändra ditt befintliga kort > Redigera nätbanken > Tilläggstjänster till kortkrediter > kryssa för Transaktionsförfrågan > Spara. Transaktionsförfrågan är avgiftsfri. 

Observera att fakturautställarens namn på fakturan kan avvika från säljarens namn vid kortköpet, t.ex. i restauranger och taxiföretag. 

30 dagar räntefri betalningstid på kortkredit 

En räntefri betalningstid innebär att du i praktiken får ett gratis lån i minst 30 dagar. 

Om du köper till exempel en dammsugare och har avtalat om att förfallodagen för din kreditkortsfaktura är den 15:e varje månad. Faktureringsperioden är 25.3–26.4. Du gör klokt i att välja den dag då du regelbundet får inkomster som förfallodag och betala fakturan då. 

  • Du köper en dammsugare den 1 april
  • Förfallodagen för kreditkortsfakturan är den 15 april då du ska betala fakturan för föregående faktureringsperiod, dvs. mars.
  • Förfallodagen för dina köp i april är den 15 maj och i detta fall även för dammsugaren. 

En ny faktureringsperiod inleds den 26 april, och de produkter som du köper efter den här dagen faktureras i juni. Om du ändrar dig och köper dammsugaren den 26 april, betalar du den ändå den 15 maj. Men om du köper den först den 27 april, är förfallodagen inte förrän den 15 juni. Du kan optimera faktureringsperioden för din kreditkortsfaktura så att den blir så lång som möjligt. Genom att köpa dammsugaren den 27 april kan du få rentav 45 dagar räntefri betalningstid på den. 

Vilka ändringar kan jag själv göra i faktureringen av mitt kort? 

Du kan ändra och kontrollera förfallodagen för din kreditfaktura, amorteringsprocenten samt amorteringsfria månader i den gamla nätbanken under Daglig ekonomi > Kort > Ändringar i kortkrediten. Om du ändrar amorteringsprocenten tar vi ut en avgift enligt prislistan för ändring av betalningsplanen. 

Om du vill avtala om att ändra förfallodagen eller amorteringsprocenten för en faktura som redan bildats, kontakta Nordea Kundtjänst via chatten eller per telefon. Vi tar ut en avgift enligt prislistan för ändringen. 

Du hittar uppgifterna om faktureringsperioden för krediten, dina månatliga transaktioner och betalningsuppgifterna i din kreditfaktura. Specifikationen för e-fakturan finns i nätbanken och i mobilbanken. 

Hur kan jag amortera på min kortkredit med önskat belopp? 

Du kan göra extra amorteringar eller återbetala hela kortkrediten när som helst. Du kan också betala ett större belopp än det som står i din kreditkortsfaktura.

I mobilbanken eller den nya nätbanken kan du enkelt amortera på en kortkredit eller ändra en faktura. Mer detaljerade anvisningar finns i den kanal du har valt.

Du kan när som helst återbetala hela kortkrediten, det är enkelt. Kortets aktuella skuldsaldo ser du genom att öppna kortuppgifterna i mobil- och nätbanken. 

Du kan enkelt återbetala hela kortkrediten på förfallodagen för följande faktura. På fakturan ser du det totala kreditsaldot och krediträntan fram till förfallodagen. 

Vid behov kan du kontrollera slutsaldot på ett kreditkort som börjar med 522 genom att ringa Kundtjänst/fakturering på nummer (09) 6964 6011 (mån–fre 8–20).

Nordeas Mastercard Credit- och Gold-kort vars kortnummer börjar med 5225 eller 5228

Du som har Nordeas Mastercard Credit- eller Gold-kort kan få ett sms till din telefon för att bekräfta riktigheten av ett inköp med kortet. Kortet kan även spärras med sms i händelse av missbruk.

Svara antingen A eller B beroende på vilket alternativ i sms:et du väljer. 

Nets Oy skickar ett sms till det telefonnummer som finns i kundregistret. Om ditt telefonnummer ändras meddela det till kundtjänsten för Nordeakort på numret 09-6964 6011 mån–fre kl. 8–20.

Denna tjänst gäller Nordea Credit- och Nordea Gold-kortkrediter som Nordea Bank Abp har beviljat samt transaktioner med dessa kortkrediter.

Nordea Visa Electron- och Nordea Visa Debit-kort

Du som har Nordea Visa Electron- eller Nordea Visa Debit-kort kan få ett sms till din telefon för att bekräfta riktigheten av ett köp med kortet. 

Svara antingen A eller B beroende på vilket alternativ i sms:et du väljer. Om du meddelar att du inte känner igen transaktionen, får du et nytt meddelande med närmare anvisningar om kortet och användningen av det. Om innehållet i svaret är felaktigt, svaret dröjer eller saknas får du ett separat sms om det. 

Banken skickar ett sms till det telefonnummer som finns i kundregistret. Om ditt telefonnummer har ändrads  meddela det till Nordea Kundtjänst på 0200 5000 mån-fre kl. 8-18. 

Att svara på sms:et kostar lika mycket som ett vanligt sms. Ibruktagandet av tjänsterna föranleder inga åtgärder av kortinnehavaren.