Nordea Credit Mastercard

Vi beviljar inte nya Nordea Credit-kort tills vidare. Om du vill beställa ett nytt kreditkort, rekommenderar vi att du ansöker om Nordea Gold-kort i nät- eller mobilbanken. Om du redan har ett Nordea Credit-kort kan du fortsätta att använda det normalt.

Vi beviljar inte nya Nordea Credit-kort tills vidare

Om du redan har ett Nordea Credit-kort kan du använda det normalt. Läs igenom våra svar på vanliga frågor nedan:

Vanliga frågor

Nordea Credit Mastercard – skydd och flexibilitet

Genom att betala med kreditfunktionen  

  • gör du din vardag flexiblare och
  • tryggar dina köp.

Du kan börja betala smart om du har Nordeas betal- eller kreditkort samt en smarttelefon, en smartklocka eller annan smart enhet. 

Nordea Credit Mastercard i korthet

  • Kortets kreditlimit är 1 500–5 000 euro.
  • Du får i genomsnitt 30 dagar räntefri betalningstid för dina köp på kredit. 
  • I kortet ingår Produktskyddsförsäkring.
  • Du får två amorteringsfria månader om året.
  • Räntan på krediten är 3 mån. euriborränta + 10,5 %.

Betala på ditt vis


Med kontaktlös betalning betalar du tryggt köp på under 50 euro utan att röra betalterminalen. 

Du kan också betala köp på över 50 euro utan att röra betalterminalen då du ansluter kortet till mobilbetalningar och betalar genom att föra din smarttelefon eller smartklocka nära betalterminalen. 

Du kan också ta ut kontanter överallt i världen i kontantautomater med Mastercard-symbolen. 

Då du ansluter debetfunktion till kortet kan du göra köp och kontantuttag också direkt från ditt bankkonto i Finland och utomlands. 

Köp tryggt på internet


Kreditkort, lås och papperskasse - small Du kan betala på internet efter att du har aktiverat kortet för internetanvändning i nät- eller mobilbanken. 

Då du betalar dina köp med kreditfunktionen får du skydd enligt konsumentskydsslagen på dem. Det innebär att du kan få dina pengar tillbaka om något går snett.

Kortkreditens Produktskyddsförsäkring ger i sin tur betydande tilläggsskydd för anskaffningar till ditt hem eller din fritidsbostad. Det här skyddet gäller i 180 dagar från köpet. 

Flexibilitet i din vardag


Bordskalender och pil som symboliserar flexibilitet - small

Du väljer själv om du betalar på kredit eller direkt från ditt bankkonto. Du får en faktura över kreditkorttransaktionerna varje månad. Du väljer själv förfallodagen och amorteringsbeloppet (den minsta amorteringsprocenten). Du betalar ränta endast på den summa av krediten som kvarstår efter förfallodagen. 

I nät- och mobilbanken ser du bland annat disponibla medel på ditt kort. Du kan också överföra pengar från din kortkredit till ditt bankkonto. Dessutom kan du fastställa ett geografiskt användningsområde för ditt kort och begränsa kortanvändningen på nätet.

Kreditränta

Kreditränta

För paketkunder är den effektiva räntan 17,7 procent beräknad på en nyttjad Nordea Credit Mastercard-kredit på 1 500 euro (11/2020). Räntan på krediten är 3 månaders euriborränta + 10,5 %. I beräkningen ingår en avgift på 4,50 euro för tillhandahållandet av kontot. 

Kalkylen har beräknats med antagandet att kunden använder e-faktura. Kortet som ingår i kundens paket har ingen års- eller månadsavgift. De effektiva räntorna för andra kundgrupper ser du under Kortvillkor/Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation. Kreditlimiten för Nordea Credit-kortet är minst 1 500 euro och högst 5 000 euro. Krediten är i kraft tills vidare. Kreditens totalbelopp som ska betalas beror på den utnyttjade krediten, beloppet av de avtalade återbetalningsraterna och kreditavtalets längd. 

Kreditgivare är Nordea Finans Finland Ab, Aleksis Kivis gata 9, Helsingfors, 00020 NORDEA eller Nordea Bank Oyj, Hamnbanegatan 5, Helsingfors, 00020 NORDEA. 

Priser
Priser för kort beviljade före 1.9.2019
Konsumentens rättigheter vid betalningar i Europa

Kreditränta

För paketkunder är den effektiva räntan 17,7 procent beräknad på en nyttjad Nordea Credit Mastercard-kredit på 1 500 euro (11/2020). Räntan på krediten är 3 månaders euriborränta + 10,5 %. I beräkningen ingår en avgift på 4,50 euro för tillhandahållandet av kontot. 

Kalkylen har beräknats med antagandet att kunden använder e-faktura. Kortet som ingår i kundens paket har ingen års- eller månadsavgift. De effektiva räntorna för andra kundgrupper ser du under Kortvillkor/Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation. Kreditlimiten för Nordea Credit-kortet är minst 1 500 euro och högst 5 000 euro. Krediten är i kraft tills vidare. Kreditens totalbelopp som ska betalas beror på den utnyttjade krediten, beloppet av de avtalade återbetalningsraterna och kreditavtalets längd. 

Kreditgivare är Nordea Finans Finland Ab, Aleksis Kivis gata 9, Helsingfors, 00020 NORDEA eller Nordea Bank Oyj, Hamnbanegatan 5, Helsingfors, 00020 NORDEA. 

Priser för Nordea Credit -kort beviljade efter 1.9.2019

Nordea Credit -kort som anslutits till Mobil Plus-paket och Baspaket kostar 0,00 euro i månaden. För Nordea Credit -kort som inte ingår i paketet gäller normalpris.

Med månadsavgift 
Med månadsavgiftPris
Nordea Credit-kombinationskort eller Nordea Credit-kort2,50 €
Parallellkort3,00 €
Priser för tilläggstjänster i samband med Nordea kreditkort
TilläggstjänsterPris

Bildkort, nytt eller förnyat

- egen bild eller bild från bildgalleriet / kort

12,00 €
Mastercard-förfrågan i nätbanken eller mobilbanken/mån0,00 €
Mastercard, expeditionsavgift för snabbleverans10,00 €
Transaktionsförfrågan/st. för bank- och kreditkonto på Otto.-automater och på Nordeas betalautomater1,50 €
Saldoförfrågan i automat

0,80 €

Beställning av befintligt pinkod för kort (leverans per post)*
7,00 €

Beställning av befintligt pinkod för kort (leverans per sms)*

*Kunden kan beställä pinkoden för sitt kort på Nordeas kontor eller genom att ringa Nordea Kundtjänst
0,00 €
Att kolla kortets pinkod i nätbanken0,00 €
Ändring av kreditlimit/ändring10,00 €
Ändring av betalningsprogram/ändring0,00 €
Egen överföring från kortkredit2,00 € + 3 %
Kreditkortsfaktura på papper/per styck3,00 €

Fakturabetalning från kortkredit via Nordeas betalautomat

Fakturabetalning via Nordeas betalautomat per styck

2,00 € + 3 %

3,50 €

Utbyte av kort eller nytt kort under kortets giltighetstid10,00 €
Utbyte av kort eller nytt kort under kortets giltighetstid på grund av tillverkningsfel eller att kortet gått sönder oberoende av kunden0,00 €
Hittelön0,00 €
Provision för borttagning av kort som använts i strid med kortvillkoren120,00 €
Kontantuttag i Finland
Kontantuttag i Finland från bankkonto eller kortkreditPris
Kontantuttag från bankkonto på kontor0,00 €

Kontantuttag från bankkonto i automat, 1–4 uttag/månad

Kontantuttag från bankkonto i automat, 5 eller fler uttag/månad

0,00 €

1,00 €

Kontantuttag i Finland från kortkrediten på automater2,00 € + 3 %
Kontantuttag utomlands
Kontantuttag utomlandsPris

Kontantuttag i automat i euro i EES-länder, 1–4 uttag/månad

0,00 €

Kontantuttag i automat i euro i EES-länder, 5 eller fler uttag/månad

1,00 €
Kontantuttag från kortkredit i automat i euro i EES-länder 2,00 € + 3 %
Kontantuttag i euro från bankkontot och/eller kortkrediten i EES-länder2,00 € + 3 %

Kontantuttag i valuta från bankkontot och/eller kortkrediten i EES-länder och utanför

2,00 € + 3 %

Kontantuttag som gjorts på Nordeas automater från bankkontot och/eller kortkrediten i Norge, Sverige och Danmark

0,00 €]
Kontantinsättning
KontantinsättningPris
Kontantinsättningar på bankkonto i TalletusOtto och OttoPlus-automater3 avgiftsfria insättningar/ månad, följande insättningar 2,50 €/st. och 0,70 % av beloppet av insättningen

Avgifter för tillhandahållande av konto
Avgift som hänför sig till tillhandahållande av konto
Pris
Avgift som hänför sig till tillhandahållande av konto/månad, då de transaktioner som fakturan uppvisar inte betalas i sin helhet på förfallodagen för den faktura som omfattar transaktionerna.3,00 €
Avgifter för användning av kort
Avgift för användning av kortPris
Valutapåslag* som ingår i kursen för kortköp eller kontantuttag i annan valuta än euro.2,25 %
*Då du gör ett köp eller tar ut kontanter i annan valuta än euro används Mastercards eller Visas kurs som transaktionens valutakurs som utökas med ett valutapåslag enligt prislistan. Läs mer om valutaavgifter för korttransaktioner.Öppnas i nytt fönster

Anvisningar och råd

Du väljer kortets funktioner redan när du ansöker om det, och du kan senare själv ändra dem.

I mobilbanken kan du till exempel ändra det månatliga betalningsbeloppet och  betalningsdagen samt amorteringsfria månader. Du kan ansöka om höjning av krediten i nätbanken.

Pinkod och konto

Pinkod och konto

Du kan välja önskad pinkod för kortet eller aktivera den förinställda koden. Du kan ändra pinkoden senare. Läs mer om pinkoden

Anslut ditt bankkonto till kortet – då kan du välja om kortkrediten (credit) eller bankkontot (debit) debiteras med köpen och kontantuttagen. Dina kortköp och kontantuttag utomlands debiteras alltid i euro från antingen bankkontot (debit) eller kortkrediten (credit). 

Kortets säkerhetsgränser, geografiska användningsområde och internetanvändning
Förnyelse och leverans av kort
Fakturering och utredning av transaktioner
Sms-service

Pinkod och konto

Du kan välja önskad pinkod för kortet eller aktivera den förinställda koden. Du kan ändra pinkoden senare. Läs mer om pinkoden

Anslut ditt bankkonto till kortet – då kan du välja om kortkrediten (credit) eller bankkontot (debit) debiteras med köpen och kontantuttagen. Dina kortköp och kontantuttag utomlands debiteras alltid i euro från antingen bankkontot (debit) eller kortkrediten (credit). 

Kortets säkerhetsgränser, geografiska användningsområde och internetanvändning

Du kan ändra kortets säkerhetsinställningar i mobilbanken. Välj kort i avsnittet Konton i mobilbanken -> Redigera. 

I nätbanken kan du ändra kortets säkerhetsinställningar under Ekonomi > Kort > välj kortet vars inställningar du vill ändra > ändra kortinställningar under Kortuppgifter. 

Läs om säker användning av kortet.

Förnyelse och leverans av kort

Ett nytt kort istället för ett som gått sönder 

Du kan beställa ett nytt kort i nätbanken under punkten Ekonomi > Kort > Ansök om ett kort eller ändra ditt befintliga kort > Redigera och förnya kort.   

Ett kort vars giltighet går ut förnyas automatiskt

Ditt kort fungerar normalt fram till utgången av den sista giltighetsmånaden som framgår av kortets framsida. Ditt nya kort skickas till dig per post innan giltighetstiden för det gamla löper ut. Kolla om du redan har fått det nya kortet per post. 

Det nya kortet levereras till hemadressen 

Nordeas kort levereras i första hand till den hemadress i Finland som du har angett för Nordea. Du får kortet inom ungefär två veckor efter att du beställt det. Leveransen är avgiftsfri. Du kan också beställa kortet med snabbeställning, kontakta då Nordea Kundtjänst. I så fall kommer kortet om ungefär en vecka till hemadressen. Snabbeställning är en avgiftsbelagd tjänst (10 euro). 

Läs mer om olika sätt att leverera kortet, eller fråga Nordea Kundtjänst om leveranssätten exempelvis till en utländsk adress.  

Du kan avsluta kortet i chatten eller genom att ringa vår kundtjänst 

Om du vill säga upp och avsluta ditt kort (kan du )kontakta Nordea Kundtjänst via chatten eller per telefon. Vi rekommenderar alla våra kunder att ha minst två kort. På så sätt är du inte illa ute om det ena kortet går sönder eller försvinner.

Fakturering och utredning av transaktioner

Kreditkortstransaktioner

Du kan se transaktionerna och saldot på kreditkortet i följande kanaler: Nordea Wallet, mobil- och nätbanken samt Nordea Finans tjänst OmaLuotto som du kan logga in i med andra bankers koder. Dina fakturor ser du också i e-fakturaarkivet. Din kreditkortsfaktura är kontoutdraget för din kredit. 

I mobilbanken ser du dina kreditkortstransaktioner genom att välja önskat kort på förstasidan eller i menyn Konton. Beroende på korttypen kan du se transaktioner för 1–3 månader. Äldre transaktioner ser du på dina tidigare fakturor eller i appen Nordea Wallet. 

I nätbanken väljer du önskat kort på förstasidan för att kolla dina kreditkortstransaktioner. Beroende på korttypen kan du se transaktioner för 1–3 månader. Om du inte ser dina korttransaktioner, ta i bruk Transaktionsförfrågan. Äldre transaktioner ser du på dina tidigare fakturor eller i appen Nordea Wallet. 

Aktivera Transaktionsförfrågan i nätbanken. Välj Ekonomi > Kort > Ansök om ett nytt kort eller ändra ditt befintliga kort > Redigera nätbanken > Tilläggstjänster till kortkrediter > kryssa för Transaktionsförfrågan > Spara. Transaktionsförfrågan är avgiftsfri. 

Observera att fakturautställarens namn på fakturan kan avvika från säljarens namn vid kortköpet, t.ex. i restauranger och taxiföretag. 

30 dagar räntefri betalningstid på kortkredit 

En räntefri betalningstid innebär att du i praktiken får ett gratis lån i minst 30 dagar. 

Om du köper till exempel en dammsugare och har avtalat om att förfallodagen för din kreditkortsfaktura är den 15:e varje månad. Faktureringsperioden är 25.3–26.4. Du gör klokt i att välja den dag då du regelbundet får inkomster som förfallodag och betala fakturan då. 

  • Du köper en dammsugare den 1 april
  • Förfallodagen för kreditkortsfakturan är den 15 april då du ska betala fakturan för föregående faktureringsperiod, dvs. mars.
  • Förfallodagen för dina köp i april är den 15 maj och i detta fall även för dammsugaren. 

En ny faktureringsperiod inleds den 26 april, och de produkter som du köper efter den här dagen faktureras i juni. Om du ändrar dig och köper dammsugaren den 26 april, betalar du den ändå den 15 maj. Men om du köper den först den 27 april, är förfallodagen inte förrän den 15 juni. Du kan optimera faktureringsperioden för din kreditkortsfaktura så att den blir så lång som möjligt. Genom att köpa dammsugaren den 27 april kan du få rentav 45 dagar räntefri betalningstid på den. 

Vilka ändringar kan jag själv göra i faktureringen av mitt kort? 

Du kan ändra och kontrollera förfallodagen för din kreditfaktura, amorteringsprocenten samt amorteringsfria månader i den gamla nätbanken under Daglig ekonomi > Kort > Ändringar i kortkrediten. Om du ändrar amorteringsprocenten tar vi ut en avgift enligt prislistan för ändring av betalningsplanen. 

Om du vill avtala om att ändra förfallodagen eller amorteringsprocenten för en faktura som redan bildats, kontakta Nordea Kundtjänst via chatten eller per telefon. Vi tar ut en avgift enligt prislistan för ändringen. 

Du hittar uppgifterna om faktureringsperioden för krediten, dina månatliga transaktioner och betalningsuppgifterna i din kreditfaktura. Specifikationen för e-fakturan finns i nätbanken och i mobilbanken. 

Hur kan jag amortera på min kortkredit med önskat belopp? 

Du kan göra extra amorteringar eller återbetala hela kortkrediten när som helst. Du kan också betala ett större belopp än det som står i din kreditkortsfaktura.

I mobilbanken eller den nya nätbanken kan du enkelt amortera på en kortkredit eller ändra en faktura. Mer detaljerade anvisningar finns i den kanal du har valt.

Du kan när som helst återbetala hela kortkrediten, det är enkelt. Kortets aktuella skuldsaldo ser du genom att öppna kortuppgifterna i mobil- och nätbanken. 

Du kan enkelt återbetala hela kortkrediten på förfallodagen för följande faktura. På fakturan ser du det totala kreditsaldot och krediträntan fram till förfallodagen. 

Vid behov kan du kontrollera slutsaldot på ett kreditkort som börjar med 522 genom att ringa Kundtjänst/fakturering på nummer (09) 6964 6011 (mån–fre 8–20).

Nordeas Mastercard Credit- och Gold-kort vars kortnummer börjar med 5225 eller 5228

Du som har Nordeas Mastercard Credit- eller Gold-kort kan få ett sms till din telefon för att bekräfta riktigheten av ett inköp med kortet. Kortet kan även spärras med sms i händelse av missbruk.

Svara antingen A eller B beroende på vilket alternativ i sms:et du väljer. 

Nets Oy skickar ett sms till det telefonnummer som finns i kundregistret. Om ditt telefonnummer ändras meddela det till kundtjänsten för Nordeakort på numret 09-6964 6011 mån–fre kl. 8–20.

Denna tjänst gäller Nordea Credit- och Nordea Gold-kortkrediter som Nordea Bank Abp har beviljat samt transaktioner med dessa kortkrediter.

Nordea Visa Electron- och Nordea Visa Debit-kort

Du som har Nordea Visa Electron- eller Nordea Visa Debit-kort kan få ett sms till din telefon för att bekräfta riktigheten av ett köp med kortet. 

Svara antingen A eller B beroende på vilket alternativ i sms:et du väljer. Om du meddelar att du inte känner igen transaktionen, får du et nytt meddelande med närmare anvisningar om kortet och användningen av det. Om innehållet i svaret är felaktigt, svaret dröjer eller saknas får du ett separat sms om det. 

Banken skickar ett sms till det telefonnummer som finns i kundregistret. Om ditt telefonnummer har ändrads  meddela det till Nordea Kundtjänst på 0200 5000 mån-fre kl. 8-18. 

Att svara på sms:et kostar lika mycket som ett vanligt sms. Ibruktagandet av tjänsterna föranleder inga åtgärder av kortinnehavaren.