- På vilka enheter kan jag använda tjänsten Google Pay?
Du kan använda Google Pay på alla Android-smarttelefoner och -surfplattor med operativsystemet Android Lollipop 5.0 eller senare. För att kunna betala i butiker måste din telefon också ha NFC-funktionen (Near Field Communication). Du kan kontrollera det i telefonens inställningar.
Du kan använda Google Pay även med en smartklocka. Betalfunktionen hos Googles operativsystem WearOS för smartklockor möjliggör betalning vid butikskassan med Google Pay i klockan.
För att börja använda Google Pay på din smartklocka behöver du först försäkra dig om att din klocka är kompatibel med Google Pay. Du kan säkerställa kompatibiliteten genom att installera appen Google Pay på din smartklocka (kolla kompatibiliteten hos klockans tillverkare). Du ska också ha installerat operativsystemet WearOS (version 2.15 eller nyare) på din klocka.
Google Pays betalfunktion på en smartklocka fungerar tillsammans med en smarttelefon som har operativsystemet iOS eller Android. Kolla att du har installerat WearOS partnerapp på din telefon då kortets uppgifter förmedlas till klockan via appen.
- Måste jag hämta Google Pay-appen för att göra betalningar med Google Pay?
Det går att använda Google Pay utan appen. Men om du till exempel vill byta ditt förvalda kort, så behöver du appen. Vi rekommenderar därför att du installerar den.
- Kan jag använda Google Pay också med en smartklocka?
Du kan använda Google Pay även med en smartklocka. Betalfunktionen hos Googles operativsystem WearOS för smartklockor möjliggör betalning vid butikskassan med Google Pay i klockan.
- Öppna appen Google Pay på din smartklocka.
- Ge en lösenkod för klockan (om du inte har gjort det redan tidigare).
- Sedan kan du fortsätta registrera kortet i appen WearOS på din telefon. Aktiveringen följer samma processer som när du lägger till ett kort i mobiltelefonen.
- Logga in i Nordeas mobilbank > välj kortet > Redigera och Hantera enheter under Smarta accessoarer och betalningsenheter. Du får en aktiveringsbegäran som du bekräftar med appen Nordea ID.
- Efter verifieringen kan du börja betala med smartklockan.
- Behöver jag internetanslutning när jag betalar med Google Pay i butik?
Nej, det behöver du inte. Betalningen utförs via terminaler som tar emot betalningar med kontaktlösa kort. Sök efter symbolen för kontaktlösa betalningar.
- Vilka betalkort kan jag använda med Google Pay?
Alla Nordeas kort för privatkunder kan användas med Google Pay. Företagskorten Nordea First Card, Nordea Business Mastercard och Business Visa kan också användas samt våra kort för privatpersoner utgivna i samarbete med Stockmann, Finnair Plus och Tuohi.
- Kan jag betala med Google Pay om mina kort inte har funktionen för kontaktlösa betalningar?
Ja, med Google Pay kan du även använda kort som inte har funktionen för kontaktlösa betalningar.
- Hur bekräftar jag en betalning?
Du behöver inte bekräfta när du betalar i butik – öppna bara din mobil och håll den nära terminalen.
När du betalar på internet väljer du Google Pay som betalningssätt. Följ sedan instruktionerna.
- Är det tryggt att använda Google Pay?
Google Pay använder starka säkerhetsfunktioner som har byggts upp direkt i din telefon och dess programvara. Google har inte tillgång till dina betalkortsuppgifter och de överlåts inte heller till säljaren i samband med betalningstransaktionen.
Det är också tryggt att betala med Google Pay via en smartklocka. Om du har tagit av dig smartklockan kräver den en lösenkod före nästa betalning. Om du tar bort klockan från handleden kan du inte betala med den. Betalfunktionen aktiveras först då du har klockan på handleden och har knappat in lösenkoden.
Om din telefon eller klocka förkommer kan utomstående inte se dina kortuppgifter eller betala med din enhet utan identifiering. Kom ihåg att alltid använda säkra lösenord och koder, och inte exempelvis siffrorna 1,2,3,4 eller 0,0,0,0.
Läs mer om säkerheten
- Hur skiljer sig Google Pay från vanliga kontaktlösa betalningar?
Du kan även betala för köp över 25 euro. Lås bara upp mobilen och håll den nära terminalen för kontaktlösa betalningar. Du behöver inte bekräfta betalningen så länge mobilen är upplåst.
- Var och när utförs betalningen?
Dina betalningar registreras på samma sätt som vid kortbetalningar. Köpen visas direkt i appen.
- Jag har ett stamkundsprogram kopplat till mitt kort. Får jag poäng för mina köp även när jag betalar med mobilen?
I de flesta fall kan Google Pay tyvärr inte hantera nordiska stamkundsprogram kopplade till betalkort. Det beror helt och hållet på om företaget som erbjuder stamkundsprogrammet har tagit fram en särskild lösning för detta. Hör av dig till företaget och be om ytterligare information.
- Vad gör jag om jag blir av med mobilen?
Med hjälp av Android Device Manager (www.google.com/android/devicemanager) kan du hitta, låsa och radera innehållet i din mobil. Du kan också använda [”Hitta min telefon”], så visar Google var den finns på en karta. Du behöver inte spärra ditt kreditkort.
Dessutom betjänar Nordea Kundtjänst mån–fre kl. 8–18 på svenska och dygnet runt på finska.
- Har Google Pay en åldersgräns?
Googles åldersgräns är 16 år. Som minderårig behöver du samtycke av dina vårdnadshavare eller intressebevakare för att börja använda tjänsten.