Hur fungerar välmåendeförmånen?
Du får tillgång till appen Nordea MyLife
Du följer hur din motion påverkar ditt försäkringsskydd med hjälp av den avgiftsfria appen Nordea MyLife som ingår i välmåendeförmånen. Till appen MyLife kan du också koppla enheter som mäter aktivitet, t.ex. sportklockor.
Du delar aktivitetsdata till appen MyLife via appen Google Fitness. Närmare anvisningar får du då du tecknar en försäkring.
Hur fastställs höjningen av försäkringsskyddet?
Höjningen av försäkringsskyddet fastställs utifrån dina aktivitetsdata. Hur länge och intensivt du motionerar konverteras till aktivitetspoäng vars medelvärde fastställer din aktivitetsnivå. Utifrån aktivitetsnivån höjs ditt försäkringsskydd med 0 %, 15 % eller 25 %.
Aktivitetsnivåerna, gränserna för dem och höjningarna som fås utifrån dem:
Nybörjare, 0–19 poäng, ingen höjning av försäkringsskyddet
Vardagsmotionär, 20–44 poäng, en höjning på 15 % – du blir en vardagsmotionär genom att dagligen promenera raskt en halvtimme eller jogga i 15 minuter.
- Aktiv motionär, 45– poäng, en höjning på 25 % – du blir en aktiv motionär genom att dagligen promenera raskt en timme eller jogga en halvtimme.
Din aktivitetsnivå fastställs då du använt välmåendeförmånen i 100 dagar. Därefter är din aktivitetsnivå alltid ett medelvärde för de senaste 100 dagarna.
Du hittar din aktivitetsnivå och information om höjningen av försäkringsskyddet i appen Nordea MyLife samt i tjänsten Försäkringar i nätbanken.
I appen Nordea MyLife och villkoren för välmåendeförmånen hittar du mer information om hur aktivitetspoängen beräknas. Benify Ab levererar appen Nordea MyLife till Nordea.
Hur kan jag börja använda välmåendeförmånen?
Du får automatiskt tillgång till välmåendeförmånen då du tecknar en Nordea MyLife-personförsäkring. Gå till vår försäkringskalkylator och teckna en försäkring enkelt och snabbt på nätet!
Om du redan har en Nordea MyLife-personförsäkring men ingen välmåendeförmån kan du skicka oss ett meddelande via mobil- eller nätbanken eller ringa Nordea Livförsäkrings och Nordea Försäkrings kundtjänst på 0200 22320 (lna/msa) mån–tors kl. 8.30–16.30 och fre kl. 10.00–16.30.