Vanliga frågor om dödsboets ärenden
- Varför frågar banken och vilka dokument i anslutning till dödsboet måste jag skicka?
Banken är skyldig att fastställa dödsbodelägarna utifrån bouppteckningsinstrumentet och andra nödvändiga dokument. Typiska dokument som banken behöver för att reda ut dödsbodelägarna är:
- Bouppteckningsinstrument
- Den avlidnas släktutredning
- Testamente, eventuellt delfående eller godkännande och anmälningar om laglott
- Äktenskapsförord
- En tidigare avliden makes bouppteckningsinstrument
- Anmälan om avstående från arv
- Förmyndarmyndighetens tillstånd till avvittring och arvskifte (MDB)
- Vad är skillnaden mellan ämbetsbevis, släktutredning och levnadsintyg?
Ämbetsbevis
Med ett ämbetsbevis intygar du att du är delägare i dödsboet, dvs. arvinge, universell testamentstagare eller efterlevande make.
Ämbetsbevis är ett dokument som församlingarna utfärdar och som kan vara i släktutredningsform eller levnadsintyg. Om den avlidne eller personen för vilken beviset behövs har varit medlem i den evangelisk-lutherska eller den ortodoxa kyrkan kan du beställa beviset från kyrkan i fråga. I annat fall kan du beställa beviset från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB).
Släktutredning
Släktutredningen är mer omfattande än ämbetsbeviset och den behövs för att reda ut arvingarna till den avlidne från och med 15 års ålder fram till dödsdagen. För att reda ut arvingarna kan du fallspecifikt också behöva en släktutredning av makar, tidigare avlidna arvingar och personer som avstått från sitt arv.
Släktutredningen är ett elektroniskt bevis eller ett bevis på papper som kyrkan eller Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utfärdar för ett visst behov, t.ex. för bouppteckning. Släktutredningen innehåller i regel följande uppgifter:
- personuppgifter om den person som utredningen gäller, dvs. nuvarande och tidigare namn, personbeteckning, födelseort, civilstånd (uppgifter om äktenskap) och hemort
- uppgifter om makar och barn och vid behov även om föräldrar och syskon
- flyttningar till och från utlandet
- datum för vilken period utredningen omfattar uppgifterna om personen i fråga.
Levnadsintyg
Ett intyg som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utfärdar över en person som är registrerad i Finland och som endast innehåller personens egna uppgifter. Intyget innehåller följande uppgifter:
- nuvarande och tidigare namn
- personbeteckning
- uppgift om att personen är vid liv
- hemort och stadigvarande adress