Tjänsten Försäkringar underlättar din vardag

  • I tjänsten Försäkringar ser du uppgifter om dina placerings-, pensions- och personförsäkringar. Du kan också ge uppdrag och göra ändringar i dina avtal.
  • Du kan teckna en Nordea MyLife-personförsäkring.
  • Du kan ansöka om ersättning med stöd av försäkringarna Nordea MyLife och Nordea Personskydd.
  • Du får aktuella nyheter om försäkringar och tjänster.
  • I tjänsten Försäkringar sköter du dina försäkringsärenden med alla bankers koder samt mobilcertifikat.
  • Du kan logga in i tjänsten Försäkringar behändigt via Nordeas mobil- och nätbank samt menyn Logga in på vår webbplats.

Placeringsförsäkringar

I tjänsten Försäkringar kan du göra alla önskade ändringar i din placeringsförsäkring. Du kan till exempel

  • ändra fördelningen av sparkapitalet  
  • ändra placeringsplanen
  • göra en engångsplacering
  • ändra betalningsplanen
  • ta ut sparkapital
  • ändra förmånstagarförordnandet i sparlivförsäkringen.

Se instruktioner och tips för ändringar.

Personförsäkringar

Vilka uppgifter om personförsäkringar ser jag i tjänsten Försäkringar?

Genom att klicka på namnet på din personförsäkring ser du närmare uppgifter om ditt försäkringsavtal, såsom

  • försäkringsnummer, försäkringstagare och den försäkrade
  • start- och slutdag för avtalet
  • försäkringsperiod, betalningens belopp och frekvens.

Du ser också detaljerade uppgifter om försäkringsskyddet, såsom

  • försäkringsskydd och skyddsbelopp

  • skyddets giltighetstid
  • förmånstagare
  • försäkringspremie och
  • uppgiften om för vilken period försäkringspremien har beräknats.

Om du har en MyLife-personförsäkring med välmåendeförmån ser du din aktivitetsnivå samt den eventuella procentuella förhöjningen av skyddet i tjänsten Försäkringar. 

Var kan jag fylla i en hälsoutredning i tjänsten Försäkringar?

Du hittar din påbörjade ansökan om MyLife under Pågående uppdrag på förstasidan i tjänsten Försäkringar. Öppna ansökan för att fylla i hälsoutredningen. Du hittar ytterligare anvisningar om hur du fyller i hälsoutredningen på sidan Hälsoutredning

Kan jag ändra fakturans förfallodag eller göra andra ändringar i personförsäkringen?

Du kan göra ändringar i personförsäkringen via vår kundtjänst till exempel genom att skicka ett meddelande i mobil- och nätbanken eller via Omaposti. Du kan bland annat ändra fakturans förfallodag, byta förmånstagare, göra ändringar i skyddsbeloppet eller lägga till den avgiftsfria välmåendeförmånen i försäkringen MyLife. Tillsvidare är det inte möjligt att göra ändringar själv i tjänsten Försäkringar. 

Hur kan jag ändra förmånstagarförordnandet?

Du gör klokt i att alltid kolla förmånstagarförordnandet då det sker ändringar i din livssituation. 

Ändringar av förmånstagarförordnandet ska göras skriftligen till försäkringsbolaget. Du kan skicka oss uppgifterna om den nya förmånstagaren med ett meddelande i mobil- och nätbanken eller via Omaposti. Eftersom förmånstagarförordnandet påverkar till vem livförsäkringsersättningen utbetalas, bör du ägna särskild uppmärksamhet åt dess formulering. 

Kan jag teckna en personförsäkring på nätet?

Ja, i tjänsten Försäkringar kan du teckna en personförsäkring, skydd vid allvarlig sjukdom samt skydd vid permanent arbetsoförmåga. Gå till försäkringskalkylatorn i tjänsten Försäkringar.

Lämna en intresseanmälan om du vill teckna skydd vid arbetslöshet och tillfällig arbetsoförmåga eller ansluta din försäkring till bostadslånet. Vi hjälper dig gärna också om du vill diskutera försäkringar närmare med oss. 

Hur ansöker jag om ersättning med stöd av personförsäkringen?

I tjänsten Försäkringar kan du ansöka om ersättning med stöd av försäkringarna MyLife och Personskydd elektroniskt. Ett undantag är livförsäkringsersättningar som du inte inte kan ansöka om elektroniskt.

På sidan Ansök om försäkringsersättning får du anvisningar om ansökan om ersättningar med stöd av alla försäkringar och försäkringsskydd.

Funktioner i tjänsten Försäkringar

Hur kan jag logga in i tjänsten Försäkringar? 

Du kommer in i tjänsten Försäkringar via flera olika kanaler:  

  • Logga in i mobilbanken och tryck på ikonen Försäkringar under Genvägar.

  • Logga in i nätbanken och klicka på Tjänster och sedan på  Försäkringar.

  • Gå till nordea.fi, klicka på Logga in och sedan Försäkringsbesparingar och personförsäkringar.

Hur bekräftar jag uppdrag och ändringar i tjänsten Försäkringar? 

Du kan bekräfta ändringar eller uppdrag med appen Nordea ID eller Nordea ID-dosa. Om du ännu inte använder appen Nordea ID kan du ladda ner den enligt anvisningen nedan.

Kan jag sköta mina försäkringar i tjänsten Försäkringar om jag inte har Nordeas bankkoder eller inte är kund hos Nordea?

Ja, du kan logga in i tjänsten Försäkringar med andra bankers koder eller mobilcertifikat. Gå till nordea.fi, klicka på Logga in och sedan Logga in i tjänsten Försäkringar, varefter du väljer Andra metoder.

Du kan göra ändringar i tjänsten på samma sätt som med Nordeas koder. Tjänsten godkänner också ett kontonummer i en annan bank än Nordea. Du kan också skicka oss ett meddelande via Omaposti.

Kan jag byta språk i tjänsten Försäkringar? 

Du kan använda tjänsten på svenska eller finska beroende på vilket språk du har valt i kunduppgifterna. Kontakta Nordea Kundtjänst för att byta språket du vill använda för att sköta dina ärenden. Tjänsten fungerar inte på engelska.

Kan jag ingå nya avtal i tjänsten Försäkringar? 

Du kan teckna en ny MyLife-personförsäkring samt ingå ett Nordea Capital-avtal i tjänsten. 

Kan jag ändra mina avtal om försäkringssparande i Nordeas mobilbank? 

Du kan följa saldot på ditt försäkringskapital i Nordeas mobilbank. Du ser dina avtal om försäkringssparande då du väljer Spara och placera på startsidan.  

Du kan inte ändra dina avtal i Nordeas mobilbank men du kan sköta dina försäkringar i tjänsten Försäkringar dit du kommer genom att trycka på ikonen Försäkringar. 

Kan jag ändra mina avtal om försäkringssparande i Nordea Investor? 

Du kan följa saldot på ditt försäkringskapital i Nordea Investor. Avtalen om försäkringssparande syns på förstasidan i Nordea Investor. Du kan ändå inte ändra dina avtal i Nordea Investor. 

Kan jag ändra mina avtal om försäkringssparande på fliken Spara och placera i Nordeas nätbank? 

Du kan följa saldot på ditt försäkringskapital på fliken Spara och placera i Nordeas nätbank.  

Du kan ändå inte ändra dina avtal där. 

Observera det här när du använder tjänsten Försäkringar

Versioner av operativsystem och webbläsare

Tjänsten Försäkringar är kompatibel med de två senaste versionerna av operativsystemen. Webbläsaren ska vara någon av de vanligaste webbläsarna (Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge eller Apple Safari) och den ska vara uppdaterad till den nyaste versionen.

Läs mer om de tekniska uppgifterna om webbläsarna som är kompatibla med Nordeas nättjänster.

Så här använder du tjänsten Försäkringar om du inte har Nordeas bankkoder

Du kan logga in i tjänsten Försäkringar med andra bankers koder eller mobilcertifikat. Gå till nordea.fi, klicka på Logga in och sedan Logga in i tjänsten Försäkringar, varefter du väljer Andra metoder.

Du kan göra ändringar i tjänsten på samma sätt som med Nordeas koder. Tjänsten godkänner också ett kontonummer i en annan bank än Nordea. Du kan också skicka oss ett meddelande via Omaposti.

Kundtjänst för Nordeas försäkringar

Kundtjänsten för Nordeas försäkringar hjälper dig och ger praktiska råd i olika försäkrings- och ersättningsfrågor i anslutning till placerings-, pensions-, och personförsäkringar. Vi betjänar dig på numret 0200 22320 (lna/msa)

  • mån–tors kl. 8.30–16.30
  • fre kl. 10–16.30

Du får personlig betjäning genom att identifiera dig med nätbankskoderna i början av samtalet. 

Nordea Kundtjänst hjälper dig om du har frågor om banktjänster.

Tjänsten Försäkringar

I nättjänsten ger du uppdrag angående dina placerings- och pensionsförsäkringar samt ser uppgifter om ditt personförsäkringsskydd. Logga in med bankkoder eller mobilcertifikat.

Logga in i tjänsten Försäkringar

Hjälp för bankärenden

Privatkunder