Digitalt stöd för dig
Välkommen att ta del av våra digitala tjänster. Vi erbjuder dig digital rådgivning och stöd på många olika sätt för att använda digitala banktjänster.
På de här sidorna får du hjälp i synnerhet om du inte är van vid att ta i bruk eller att börja använda digitala tjänster. Vi hjälper dig att komma igång så att du kan sköta dina dagliga bankärenden enkelt och tryggt. Klicka på knapparna nedan för att ladda ner guiden Ditt bankkontor hemma eller läsa mer om det stöd som vi erbjuder i synnerhet seniorer.
Välkommen att ta del av våra digitala tjänster. Vi erbjuder dig digital rådgivning och stöd på många olika sätt för att använda digitala banktjänster.
I september–november erbjuder vi digital rådgivning på våra kontor runt om i Finland. Se tidpunkterna i din region och delta i rådgivningen för att lära dig mer om hur du sköter bankärenden digitalt. Till vissa rådgivningssessioner ska du anmäla dig på förhand. Vi finns här för dig!
Vi har också en särskild telefontjänst som hjälper på finska seniorer och andra kunder som behöver digitalt stöd. Du kan ringa seniorlinjen mån–fre kl. 8–20 på 0200 3000 (lna/msa) genom att trycka på noll på knappsatsen.
Appen Nordea ID
Guiden Ditt bankkontor hemma
Flera organisationer och föreningar runt om i Finland ger digitalt stöd och avgiftsfri handledning i användning av datorer, surfplattor och mobiltelefoner. På våra samarbetspartners webbplatser finns också gott om anvisningar och stödmaterial för självstudier.
Senior Surf ger stöd på distans för att bl.a. använda digitala enheter eller tjänster och lösa enskilda problem. Dessutom uppmuntrar och vägleder Senior Surf i att skaffa en ny digital enhet eller börja använda en digital tjänst. Handledningen kostar ingenting och ges per telefon eller via video med hjälp av nödvändiga program. Handledning erbjuds mån–sön kl. 8–20.
Läs mer om Senior SurfÖppnas i nytt fönster
Vi samarbetar även med: Enter ryÖppnas i nytt fönster, Valli ryÖppnas i nytt fönster, Savonetti ryÖppnas i nytt fönster, Mukanetti ry,Öppnas i nytt fönsterJoen severi ryÖppnas i nytt fönster och Turun kansalliset seniorit ryÖppnas i nytt fönster.
Som kund hos Nordea har du möjlighet att skaffa Nordea Tablet om du har fyllt 60 och inte använder någon annan smart enhet.
Du kan beställa surfplattan genom att ringa Nordea Kundtjänst 0200 5000 (lna/msa). Rådgivaren skickar dig ett sms med vilket du kan hämta surfplattan i DNA-affären. De bankappar som du väljer installeras på surfplattan i DNA-affären. I undantagsfall kan även din närstående hämta surfplattan i DNA-affären.
Tidigare har man skött olika bankärenden såsom betalt fakturor och överfört pengar från kontot på ett bankkontor. Nu kan du sköta dina bankärenden i din egen takt utan att någon utomstående har tillgång till din kontoinformation, ditt lösenord eller andra privata uppgifter.
Även många andra tjänster som behövs i vardagen har digitaliserats, så det är viktigt att du ser över dina färdigheter nu. Det är tryggt att använda digitala tjänster då bara du vet dina lösenord.
Med bankkoderna som består av ditt användar-ID och identifieringsverktyg kan du logga in i nät- och mobilbanken, identifiera dig i vår telefontjänst och underteckna avtal.
För att identifiera dig i andra tjänsteleverantörers nättjänster behöver du dessutom verktyg för stark autentisering, det vill säga e-identifiering.
Du får tillgång till e-identifiering genom att legitimera dig på kontoret.
Du kan använda mobilbanken på din smarttelefon eller surfplatta.
För att använda mobilbanken behöver du appen Nordea Mobile samt ett identifieringsverktyg.
I nätbanken sköter du alla dina bankärenden behändigt överallt där det finns en internetuppkoppling.
För att använda nätbanken behöver du ett nätbanksavtal, bankkoder, ett identifieringsverktyg och en internetuppkoppling.
Med appen Nordea ID loggar du in i nät- och mobilbanken och identifierar dig i vår kundtjänst samt bekräftar transaktioner i nät- och mobilbanken.
För att identifiera dig i andra tjänsteleverantörers nättjänster behöver du dessutom verktyg för stark autentisering, det vill säga e-identifiering.
Nordea ID-dosa (svart) är ett identifieringsverktyg för våra kunder som inte har en smarttelefon eller surfplatta för att installera appen Nordea ID.
Om du har en kodkalkylator (vit) kan du fortsätta att använda den för att identifiera dig.
Vi erbjuder också en talande kodkalkylator speciellt för våra kunder med nedsatt syn.
Du behöver ett nätbanksavtal, dvs. bankkoder för att använda Nordea ID-dosan eller kodkalkylatorn.
Med verktyg för stark autentisering, dvs. e-identifiering, kan du tryggt identifiera dig med dina bankkoder. Med hjälp av e-identifiering kan du identifiera dig i FPA:s, Skatteförvaltningens och andra tredje parters tjänster.
Du kan börja använda e-identifiering genom att boka tid till kontoret. På kontoret godkänner vi ett giltigt pass eller id-kort som identitetshandling. Kontakta vår kundtjänst för att boka tid till kontoret.
Hjälp för bankärenden