En traditionell bostadsaffär arrangeras i regel i köparens bank. På plats är köparen, säljaren, mäklaren och bankens finansieringsrådgivare. Om det är frågan om en fastighetsaffär är också köpvittnet närvarande.
Båda parterna i affären ska ha identitetsbevis med sig. Se vilka identitetshandlingar Nordea godkänner.
Avtal som gäller bostadslån undertecknar du behändigt digitalt före bostadsaffären. Om du ändå har avtalat att du undertecknar avtalen vid bostadsaffären reserveras tid för att du i lugn och ro kan gå igenom lånedokumenten innan de andra parterna i affären anländer.
Upprättande av köpebrev och kontroll av det
Säljaren ansvarar för att göra upp köpebrevet. Då en mäklare sköter försäljningen av en bostad gör hen upp köpebrevet.
Vid bostadsaffären går man igenom innehållet i köpebrevet och avtalar om det praktiska, såsom när den nya ägaren får nycklarna och när besittningsrätten övergår.
Underskrift av köpebrevet och betalning av köpesumman
Köparen och säljaren undertecknar köpebrevet och efter det ser banken till att krediten lyfts och betalar från ditt konto:
Bostadsmäklaren sörjer för att aviseringen om överlåtelseskatten skickas till Skatteförvaltningen. Men om du köper en bostadsaktie utan att anlita en mäklare eller om du köper en fastighet ska du fylla i överlåtelseskattedeklarationen själv i MinSkatt. Läs mer om överlåtelseskatt.
Om affären gäller en bostadsaktie är det oftast säljaren eller mäklaren som gör en anteckning om överlåtelsen och äganderätten på pappersaktiebrevet. På samma gång digitaliseras bostadsaktiebrevet.