Bli kund på nätet

Med hjälp av tjänsten Bli kund på nätet kan du enkelt och smidigt bli kund hos Nordea.

Fyll i ansökan på nätet

  • Du får tillgång till Nordeas Bankkoder,
  • Brukskonto,
  • Omfattande utbud av Nät- och mobiltjänster.

För att kunna fylla i ansökan behöver du OPs, Handelsbankens, Danske Banks, Aktias, S-Bankens eller Ålandsbankens bankkoder, finskt pass eller identitetskort samt en mobiltelefon.

Obs! Om du inte vill öppna ett kundförhållande på nätet kan du ringa Nordea Kundtjänst eller besöka Nordeas kontor där vi också gärna betjänar dig.

Byte av Nordeas hemort

Nordeakoncernens moderbolag ska byta hemort från Sverige till Finland den 1 oktober 2018. För det krävs att myndigheterna ger de behövliga godkännandena.

Efter bytet av hemorten tillhandahålls banktjänsterna i Finland av Nordea Bank Abp. Kundernas banktjänster ändras inte.

Mer information om tjänsteleverantören och tillsynsmyndigheterna (pdf, 132 KB)Öppnas i nytt fönster

Tule asiakkaaksi step 1

1. Fyll i ansökan


För att kunna fylla i ansökan behöver du:

  • OPs, Handelsbankens, Danske Banks, Aktias, S-Bankens eller Ålandsbankens bankkoder, 
  • finskt pass eller identitetskort, 
  • en mobiltelefon och finskt telefonnummer.
  • Dessutom måste du vara finsk medborgare som bor i Finland och din kreditinformation måste vara i skick.

Tule asiakkaaksi step 2

2. Ansökan behandlas


  • Vi handlägger din ansökan följande bankdag.
  • När din ansökan har godkänts får du ett sms där du ombeds logga in i tjänsten Bli kund på nätet på nytt.

Tule asiakkaaksi step 3

3. Du får tillgång till följande tjänster:


  • Du kan välja mellan Baspaketet som innehåller bankkoder, brukskonto, Nordea Credit-kombikort eller Nordea Debit-kort efter ditt val samt Förmånskonto för dina sparmedel.
  • Alternativt kan du välja bara Nordeas bankkoder och brukskontot som hjälper dig att komma i gång. Du kan senare öppna andra tjänster i nätbanken.
  • För att du ska kunna använda dina bankkoder för e-identifiering i andra parters tjänster bör din identitet först kontrolleras på kontoret.

Kundkontroll – varför frågar banken?

Bankens verksamhet bygger på förtroende som skapas genom bra service, kundkontroll och -identifiering samt rätta lösningar. Vi ställer olika slags frågor eftersom vi vill känna dig och förstå din livssituation. På så sätt kan vi ge dig goda råd och erbjuda dig banktjänster efter dina behov. Vissa frågor ställer vi dock av andra orsaker. Bankerna måste följa många olika lagar i syfte att förhindra till exempel penningtvätt, terrorism och ekonomisk brottslighet.

Läs mer

Identitetshandlingar som Nordea godkänner

Banken måste alltid kontrollera kundens identitet i en identitetshandling som banken godkänner och som är intakt när kunden sköter ärenden på banken.

Läs mer

Ladda ned Kodappen på din mobila enhet

Ladda ned appen i appbutiken för din mobila enhet. Kodappen kan användas med iPhone-, Android- och Windows Phone-telefoner samt iPad- och Android-pekplattor.

Läs mer