Fyll i ansökan på nätet

Du får tillgång till

  • bankkoder för att använda Nordeas digitala tjänster
  • brukskonto
  • Nordea Debit-kort
  • mångsidiga nät- och mobiltjänster.

Du kan nu ta fram dina nätbankskoder i en annan bank, din mobiltelefon och ditt pass eller ID-kort eftersom du behöver dem snart.

Bra att veta:

  • Om tjänsten Bli kund på nätet inte är lämplig för dig kan du boka tid till kontoret genom att ringa Nordea Kundtjänst 0200 5000 (lna/msa).
  • Det är inte längre möjligt att ansöka om Nordea Gold-kort i tjänsten Bli kund på nätet. När du har fått Nordeas bankkoder kan du ansöka om Nordea Gold-kort i mobil- eller nätbanken. Läs mer om Nordea Gold-kortet.

1. Fyll i ansökan

Tule asiakkaaksi step 1

För att kunna fylla i ansökan behöver du:

  • OPs, Handelsbankens, Danske Banks, Aktias, S-Bankens eller Ålandsbankens bankkoder, 
  • finskt pass eller identitetskort, 
  • en mobiltelefon och finskt telefonnummer.
  • Dessutom ska du vara myndig och bosatt i Finland, och dina kreditupplysningar ska vara i skick.

2. Ansökan behandlas

Tule asiakkaaksi step 2

  • Vi handlägger din ansökan inom några bankdagar.
  • När din ansökan har godkänts får du ett SMS där vi ber dig på nytt logga in i tjänsten Bli kund på nätet för att ta i bruk tjänsterna.
  • Efter det skickar vi dig ditt kort hem per post. Kortets pinkod ser du i din nätbank. Serviceavtalen skickar vi till Omaposti.

3. Du får tillgång till följande produkter och tjänster:

Bli kund step 3

  • Du kan välja om du vill ha Baspaketet, som omfattar bankkoder, brukskonto, Nordea Debit-kort och FörmånsKonto att spara på.
  • Alternativt kan du välja bara Nordeas bankkoder och brukskontot som hjälper dig att komma i gång. Du kan senare öppna andra tjänster i mobil- och nätbanken.
  • För att du ska kunna använda dina bankkoder för e-identifiering i tredje parters tjänster bör du först legitimera dig på kontoret. Vänligen kontrollera vilka identitetshandlingar Nordea godkänner innan du kommer till kontoret.

Kundkontroll – varför frågar banken?

Bankens verksamhet bygger på förtroende som skapas genom bra service, kundkontroll och -identifiering samt rätta lösningar. Vi ställer olika slags frågor eftersom vi vill känna dig och förstå din livssituation. På så sätt kan vi ge dig goda råd och erbjuda dig banktjänster efter dina behov. Vissa frågor ställer vi dock av andra orsaker. Bankerna måste följa många olika lagar i syfte att förhindra till exempel penningtvätt, terrorism och ekonomisk brottslighet.

Läs mer om kundkontroll

Identitetshandlingar som Nordea godkänner

Banken måste alltid kontrollera kundens identitet i en identitetshandling som banken godkänner och som är intakt när kunden sköter ärenden på banken.

Läs mer om identitetshandlingar

Ladda ned Kodappen på din mobila enhet

Ladda ned appen i appbutiken för din mobila enhet. Kodappen kan användas med iPhone- och Android Phone-telefoner samt iPad- och Android-pekplattor.

Läs mer om Nordea ID

När du har blivit Nordeakund

I Nordeas nät- och mobilbank kan du ansöka om nya betalkort, börja spara och mycket annat. Läs mer om olika banktjänster och börja använda de tjänster du önskar.

Börja spara och placera

Chart graph icon - 640x360

I Nordea kan du spara och placera på ett sätt som passar just dig. Läs mer om olika alternativ och öppna lämpliga tjänster på nätet. Du kan också boka tid till vår placeringsrådgivare som hjälper dig att börja spara.