Fyll i ansökan på nätet

För att kunna fylla i ansökan behöver du OPs, Handelsbankens, Danske Banks, Aktias, S-Bankens eller Ålandsbankens bankkoder, finskt pass eller identitetskort samt en mobiltelefon.

Obs. Om tjänsten Bli kund på nätet inte passar dig kan du kontakta oss via chatten som öppnas ner till höger på sidan eller boka tid till kontoret genom att ringa Nordea Kundtjänst 0200 5000 (lna/msa).

Tule asiakkaaksi step 1

1. Fyll i ansökan


För att kunna fylla i ansökan behöver du:

  • OPs, Handelsbankens, Danske Banks, Aktias, S-Bankens eller Ålandsbankens bankkoder, 
  • finskt pass eller identitetskort, 
  • en mobiltelefon och finskt telefonnummer.
  • Dessutom ska du vara myndig och bosatt i Finland, och dina kreditupplysningar ska vara i skick.

Tule asiakkaaksi step 2

2. Ansökan behandlas


  • Vi handlägger din ansökan inom några bankdagar.
  • När din ansökan har godkänts får du ett SMS där vi ber dig på nytt logga in i tjänsten Bli kund på nätet för att ta i bruk tjänsterna.
  • Efter det skickar vi dig ditt kort hem per post. Kortets pinkod ser du i din nätbank. Serviceavtalen skickar vi till Omaposti.

Tule asiakkaaksi step 3

3. Du får tillgång till följande tjänster:


  • Du kan välja mellan Baspaketet som innehåller bankkoder, brukskonto, Nordea Gold-kombikort eller Nordea Debit-kort efter ditt val samt Förmånskonto för dina sparmedel.
  • Alternativt kan du välja bara Nordeas bankkoder och brukskontot som hjälper dig att komma i gång. Du kan senare öppna andra tjänster i nätbanken.
  • För att du ska kunna använda dina bankkoder för e-identifiering i andra parters tjänster bör din identitet först kontrolleras på kontoret. Vänligen kontrollera vilka identitetshandlingar Nordea godkänner innan du kommer till kontoret. 

Kundkontroll – varför frågar banken?

Bankens verksamhet bygger på förtroende som skapas genom bra service, kundkontroll och -identifiering samt rätta lösningar. Vi ställer olika slags frågor eftersom vi vill känna dig och förstå din livssituation. På så sätt kan vi ge dig goda råd och erbjuda dig banktjänster efter dina behov. Vissa frågor ställer vi dock av andra orsaker. Bankerna måste följa många olika lagar i syfte att förhindra till exempel penningtvätt, terrorism och ekonomisk brottslighet.

Läs mer om kundkontroll

Identitetshandlingar som Nordea godkänner

Banken måste alltid kontrollera kundens identitet i en identitetshandling som banken godkänner och som är intakt när kunden sköter ärenden på banken.

Läs mer om identitetshandlingar

Ladda ned Kodappen på din mobila enhet

Ladda ned appen i appbutiken för din mobila enhet. Kodappen kan användas med iPhone- och Android Phone-telefoner samt iPad- och Android-pekplattor.

Läs mer om Nordea ID