- Vems uppgifter ingår i registret?
I det positiva kreditupplysningsregistret samlas uppgifter om privatpersoner som har en finländsk personbeteckning, hemort i Finland, inkomster från Finland eller en annan särskild koppling till Finland.
Registret innehåller uppgifter om privatpersoners konsumentlån, såsom bostadslån, kreditkort och konsumentkrediter.
Dessutom innehåller registret uppgifter om privatpersoners inkomster (löner, pensioner och förmåner) som grundar sig på upplysningarna i inkomstregistret.
- Vilka lån och krediter framgår av registret?
I den första fasen införs i det positiva kreditupplysningsregistret konsumentkrediter som beviljats privatpersoner och uppgifter om därmed jämförbara krediter. Exempel:
- bostadslån
- studielån
- konsumentkrediter utan säkerhet
- konsumentkrediter med säkerhet
- kreditkort
- avbetalningsavtal
- leasingkrediter.
Dessutom införs i registret uppgift om en privatperson har gått i borgen för en annan persons lån.
Observera att bara konsumentkrediter ingår i det positiva kreditupplysningsregistret. Upplysningar om bostadsbolagslån, företagslån eller lån för näringsidkande framgår inte av registret.
Endast giltiga krediter framgår av det positiva kreditupplysningsregistret. Om du exempelvis återbetalar hela ditt studielån slopas det ur registret inom några dagar.
I den andra fasen kompletteras registret med privatpersoners andra krediter. Då kompletteras registret med till exempel krediter som en enskild näringsidkare har tagit för sin näringsverksamhet.
- Vilka inkomster syns i registret?
Privatpersoners inkomstuppgifter samlas från inkomstregistret till det positiva kreditupplysningsregistret. Med dessa inkomstuppgifter avses löner, pensioner och förmåner. Nordea använder dessa inkomstuppgifter då banken beviljar krediter.
Av det positiva kreditupplysningsregistret framgår inte privatpersoners kapitalinkomster, såsom intäkter från placeringar eller hyresintäkter.
- Hur kommer kreditupplysningarna och inkomstuppgifterna in i registret?
Kreditgivarna meddelar privatpersoneras giltiga och nya krediter till det positiva kreditupplysningsregistret.
Inkomstuppgifterna hämtas från inkomstregistret. Av inkomstuppgifterna framgår privatpersoners löner, pensioner och förmåner.
- Hur ofta uppdaterar Nordea kreditupplysningarna i registret?
Vi uppdaterar kreditupplysningarna i enlighet med lagen. Så här rapporterar vi krediter och ändringarna i dem i registret:
- Nya krediter: Dagen efter öppnandet.
- Ändringar i krediter: I regel dagen efter ändringen.
- Transaktioner med engångskrediter: I regel dagen efter ändringen.
- Kreditkortstransaktioner: Vi rapporterar ränte- och kostnadstransaktionerna på krediten i regel dagen efter transaktionen. Om betalningen har gjorts under ett veckoslut rapporterar vi den därpå följande vardagen. Vi rapporterar kreditsaldot enligt uppgiften dagen efter fakturans förfallodag. Exempelvis om förfallodagen för din kreditkortsfaktura är den 15:e, rapporterar vi till registret saldot för den 16:e, dvs. beloppet av den använda krediten, den 17:e dagen.
- Transaktioner med kontolimit: Vi rapporterar ränte- och kostnadstransaktionerna på kontolimiten i regel dagen efter transaktionen. Saldot på kontolimiten rapporterar vi i regel en gång i månaden. Om krediten har förfallit och övergått till indrivning hos Lowell, rapporterar Lowell betalningstransaktionen.
- Kräver det positiva kreditupplysningsregistret några åtgärder av mig?
Nej. Kreditgivarna skickar uppgifterna om dina krediter till det positiva kreditupplysningsregistret.
Du kan logga in i registret och kontrollera dina kredituppgifter där. I registret går det också att lämna ett frivilligt kreditförbud avgiftsfritt för sig själv.
Du ser också om kreditgivare har kontrollerat dina upplysningar i registret och vilka uppgifter som levererats till dem. Det kan vara bra att veta att du ser fler upplysningar i registret än vad kreditgivarna kan se.
Logga in i det positiva kreditupplysningsregistret på Skatteförvaltningens webbplatsÖppnas i nytt fönster
- Hur använder Nordea upplysningarna i registret?
Nordea inhämtar uppgifter om privatpersoners inkomster och krediter ur det positiva kreditupplysningsregistret endast då det finns skäl att bedöma en persons kreditvärdighet. Sådana situationer är till exempel då en privatperson
- ansöker om ny kredit
- ansöker om höjning av den nuvarande kreditlimiten
- ansöker om en ändring av krediten som kräver bedömning av kreditvärdigheten
- fungerar som borgensman för en annan persons kredit.
Från det positiva kreditupplysningsregistret får Nordea endast de uppgifter som är nödvändiga för att bevilja kredit.
- Jag fick ett felmeddelande i Nordeas ansökan som berodde på det positiva kreditupplysningsregistret. Vad ska jag göra?
Felmeddelandet kan bero på ett allmänt serviceavbrott i det positiva kreditupplysningsregistret. Därför har vi inte kunnat hämta uppgifter från registret. På Skatteförvaltningens webbplats kan du kontrollera om det är fråga om ett allmänt serviceavbrott:
Gå till Skatteförvaltningens webbplats för det positiva kreditupplysningsregistretÖppnas i nytt fönster
Felmeddelandet kan också bero på ett tekniskt problem med ansökan. Försök fylla i ansökan igen om 24 timmar.
- Varför syns ett lån i sin helhet i mina upplysningar i registret trots att jag har tagit det tillsammans med en annan person?
Om du har ett solidariskt lån med en annan person syns det totala lånebeloppet i det positiva kreditupplysningsregistret. Om du exempelvis har ett gemensamt bostadslån med din partner ser du det totala lånebeloppet i registret. I låneuppgifterna ser du också att det är fråga om ett solidariskt lån med din partner. Även din partner ser det totala beloppet av det solidariska lånet då hen loggar in i det positiva kreditupplysningsregistret.
- Enligt registret har jag försenade betalningar av mina låneskötselkostnader till Nordea trots att jag har betalat allt i tid. Vad ska jag göra?
Det här problemet har nu åtgärdats. Logga in i det positiva kreditupplysningsregistret på nytt för att kolla dina uppgifter.
Logga in i det positiva kreditupplysningsregistret på Skatteförvaltningens webbplatsÖppnas i nytt fönster
Om du ser felaktiga uppgifter i registret, kan du skicka oss en begäran om utredning via Nordeas nät- eller mobilbank.
- Varför står det ”överfört” i mina låneuppgifter?
I det positiva kreditupplysningsregistret står det ”överfört” i dina låneuppgifter då ditt lån har överförts från Nordea Bank Abp till Nordea Hypoteksbank Abp. Nordea Hypoteksbank Abp grundades 2016 och är dotterbolag till Nordea Bank Abp. Nordea Hypoteksbank ansvarar för bostadsfinansiering och emission av säkerställda bostadsobligationer. Sådana lån där en bostadsfastighet eller en bostadsaktie har ställts som säkerhet för lånet har överförts till Nordea Hypoteksbank.
- Upplysningar om mina krediter i Nordea är felaktiga i registret. Vad ska jag göra?
I det positiva kreditupplysningsregistret visas ett utdrag av dina krediter i Nordea. Vi skickar regelbundet upplysningarna om dina krediter till det positiva kreditupplysningsregistret. Observera att bara konsumentkrediter ingår i det positiva kreditupplysningsregistret. Upplysningar om bostadsbolagslån, företagslån eller lån för näringsidkande framgår inte av registret.
Om dina krediter ändras meddelar vi kreditupplysningarna till registret i regel en dag efter ändringen. Om du exempelvis amorterar på ditt bostadslån idag meddelar vi det till registret i morgon. Därmed är det klokt att kontrollera upplysningarna i registret först om några dagar efter att de har uppdaterats.
Om du upptäcker felaktiga upplysningar om Nordeas krediter eller du inte känner igen dina krediter i Nordea i registret kan du skicka oss en begäran om utredning i nät- eller mobilbanken:
- I nätbanken: Välj Hjälp > Skicka dokument > välj Uppgifter i det positiva kreditupplysningsregistret som ämne.
- I mobilbanken: Välj Hjälp > Meddelande- och chatthistorik > skriv ett nytt meddelande genom att trycka på pennikonen > välj Uppgifter i det positiva kreditupplysningsregistret som ämne.
Om du inte har Nordeas bankkoder kan du skicka oss ett meddelande via Nordea Omaposti. Logga in på Nordea Omaposti och välj Uppgifter i det positiva kreditupplysningsregistret som ämne för meddelandet.
Logga in på Nordea OmapostiÖppnas i nytt fönster
Fyll i uppgifterna noggrant så att vi kan reda ut ärendet snabbare.
- Jag har krediter hos andra kreditgivare och uppgifterna om dem är felaktiga i registret. Vad ska jag göra?
Kontakta den kreditgivare som har beviljat dig krediten och be att dina kreditupplysningar korrigeras.
I samband med vissa kreditansökningar i Nordea visas dina övriga krediter som du har hos andra kreditgivare. Vi hämtar uppgifterna ur det positiva kreditupplysningsregistret. Om du inte känner igen en kredit eller inte kommer ihåg kreditgivaren kan du kontrollera närmare uppgifter om krediten och kreditgivaren i det positiva kreditupplysningsregistret. Därefter kan du kontakta kreditgivaren i fråga.
Logga in i det positiva kreditupplysningsregistret på Skatteförvaltningens webbplatsÖppnas i nytt fönster
Bra att veta: Olika kreditgivare har olika handläggningstider för att korrigera kreditupplysningar. En del av kreditgivarna uppdaterar till exempel kreditkortsuppgifterna i registret bara en gång i månaden.
- Inverkar mina andra krediter på huruvida jag kan få nytt lån i Nordea?
Det finns många faktorer som påverkar huruvida du kan få ett nytt lån. Vi bedömer kreditsökandens betalningsförmåga utifrån ansökan och de uppgifter vi får från olika register.
- Använder andra banker det positiva kreditregistret?
Ja, alla kreditgivare i Finland är skyldiga att kontrollera privatpersoners uppgifter i det positiva kreditupplysningsregistret när de bedömer kundernas kreditvärdighet.
- Kan jag förbjuda att mina uppgifter syns i registret?
Nej, det kan du inte. Lagen om ett positivt kreditupplysningsregister förpliktar både Nordea och andra kreditgivare att lämna uppgifter om beviljade krediter och ändringar i dem till registret.
- Kan jag se andra personers upplysningar i registret?
Du kan se bara dina personliga upplysningar i det positiva kreditupplysningsregistret.
Om du vill att någon annan sköter dina ärenden i det positiva kreditupplysningsregistret, kan du ge hen en fullmakt för det.
Läs mer om fullmakten på Skatteförvaltningens webbplatsÖppnas i nytt fönster
- Varför är uppgifterna om vissa av mina lån mer omfattande än om andra lån?
Informationen som ges varierar beroende på kreditprodukten. Till exempel i fråga nyare lån visas mer omfattande information än för tio år gamla lån.
- Jag kan se försenade betalningsrater i registret, men beloppen är inte desamma som i betalningspåminnelsen samt i mobil- och nätbanken. Varför?
I registret anmäler vi de kreditrater som försenats med 60 dagar från den ursprungliga förfallodagen. De rapporterade förseningarna omfattar inte ytterligare avgifter, såsom försenade låneskyddsavgifter och avgifter för uppsägningsbrev. Du ser det aktuella läget i Nordeas mobil- och nätbank.