Vissa frågor ställer vi dock av andra orsaker. Nordea är en av de största bankerna i Europa, och vi vill ta vårt samhällsansvar. I egenskap av bank är vi skyldiga att följa många olika lagar i syfte att förhindra till exempel penningtvätt, finansiering av terrorism och ekonomisk brottslighet.
Vi ställer frågor när du blir kund hos oss och tidvis också senare när du sköter dina ärenden.
Vi behandlar alla uppgifter som du ger konfidentiellt och i enlighet med lagarna om banksekretess. Vi kan behandla uppgifterna som du gett oss exempelvis när vi är skyldiga att bedöma huruvida en placeringsprodukt eller en placeringstjänst är lämplig för dig. Då behöver vi inte ställa dig samma frågor flera gånger.
Vi uppdaterar kunduppgifterna regelbundet
Vi ber tidvis våra kunder komplettera sina personuppgifter och uppgifter om sina bankärenden. Det är viktigt att kunduppgifterna är uppdaterade så att du kan sköta dina ärenden enkelt och tryggt. Om du har fått vår begäran om uppdatering av kunduppgifter ber vi dig uppdatera dem så snart som möjligt.
Trots att begäran om uppdatering grundar sig på bankernas lagstadgade skyldighet att känna sina kunder är det i synnerhet till förmån för kunderna. Kunduppgifterna ska uppdateras i syfte att se till att kunderna tryggt kan sköta sina ärenden samt att förhindra olika slags identitetsstölder och annat missbruk.
Var alert på nätet
Din säkerhet är viktig för oss. Se till att enheten du använder är skyddad, att antivirusprogrammet är uppdaterat och att brandväggen fungerar.
Var på alerten när du sköter dina ärenden på nätet och öppnar e-post och länkar från obekanta källor. Förvara och använd dina bankkoder omsorgsfullt, och låt inte andra personer använda dina konton. Observera att vi aldrig ber om personliga bankkoder eller kortuppgifter per e-post, telefon eller via sociala medier.