Kundkontroll – varför frågar banken?

Bankens verksamhet bygger på förtroende som skapas genom bra service, kundkontroll och -identifiering samt rätta lösningar. Vi ställer olika slags frågor eftersom vi vill känna dig och förstå din livssituation. På så sätt kan vi ge dig goda råd och erbjuda dig banktjänster efter dina behov.

Vissa frågor ställer vi dock av andra orsaker. Nordea är en av de största bankerna i Europa, och vi vill ta vårt samhällsansvar. Bankerna måste följa många olika lagar i syfte att förhindra till exempel penningtvätt, terrorism och ekonomisk brottslighet.

Banken kan också i tillämpliga delar använda de uppgifter som du gett i samband med de banktjänster där vi som bank har en skyldighet att utreda vissa saker om dig, till exempel då vi bedömer om en placeringsprodukt eller en placeringstjänst lämpar sig för dig. Då behöver vi inte fråga samma saker flera gånger.

Vi ställer frågor när du blir kund hos oss och också därefter när du sköter ärenden på kontoret, via nätbanken eller per telefon i Nordea Kundtjänst 0200 5000 eller Nordea Business Centre 0200 2525.

Var alert på webben

Se till att enheten du använder är skyddad, att antivirusprogrammet är uppdaterat och att brandväggen fungerar. Var på alerten när du sköter dina ärenden på nätet och öppnar e-post och länkar från obekanta källor. Förvara och använd bankkoderna omsorgsfullt, och låt inte andra personer använda dina konton.

Ytterligare information

Finansbranshens Centralförbund - Varför banken frågar? (pdf)Öppnas i nytt fönster

FinansinspektionenÖppnas i nytt fönster

Vilka frågor ställer vi?

Vilka frågor ställer vi?

Banken har en lagstadgad skyldighet att identifiera och känna sina kunder. Utöver personuppgifterna ska banken ha tillräckliga uppgifter om kundens verksamhet, ekonomiska ställning och medlens ursprung. Genom att svara på frågorna stöder du vårt arbete mot brottslighet och tar din del av samhällsansvaret. Vi hanterar alla uppgifter du gett konfidentiellt i enlighet med lagarna om banksekretess.

Vi kan ställa dig frågor om till exempel ursprunget av och användningsändamålet för medel som sätts in på ditt konto. För att reda ut ursprunget av medlen kan vi utöver en skriftlig utredning behöva exempelvis köpebrev eller andra handlingar.

Banken måste också veta om du är en person i politiskt utsatt ställning (PEP) eller en sådan persons familjemedlem eller nära bolagspartner. Det här betyder inte att vi frågar om dina politiska åsikter.

Vi skaffar kunduppgifter via olika kanaler

Vi ställer frågor om kunden och hens bankärenden via olika kanaler. En del kunder kontaktar vi per brev eller telefon och en del får frågeformuläret i nätbanken, mobilbanken eller på nordea.fi/ta.
Du kan svara på frågorna tryggt i nätbanken efter att du loggat in. I nätbanken kan du kontrollera webbplatsens säkerhet och SSL-kryptering genom att klicka på bilden av hänglåset i webbläsarens övre eller nedre balk.

Vi kontrollerar både personuppgifter och uppgifter om bankärenden. Vi ställer bland annat frågor om medborgarskap, födelseland, beskattningsland och ursprung av medlen som kommer till Nordea. Frågorna är desamma som de som vi går igenom på möten på kontoren.

Vi vill ännu påminna dig om att vi inte någonsin kontaktar dig per e-post eller telefon för att fråga om personliga bankkoder, kortuppgifter eller personbeteckning. Läs frogor och svar.

Identitetshandlingar som Nordea godkänner

Banken är skyldig att kontrollera kundens identitet i en officiell och intakt identitetshandling. Detta gäller både befintliga och nya kunder.

Läs mer: Indentitetshandlingar som Nordea godkänner

Förfrågan till kunder