Utifrån lagstadgade skyldigheter och i egenskap av en ansvarsfull aktör i samhället ska Nordea känna sina kunder och ställa frågor om kunduppgifter och bankärenden till alla sina kunder.  Vi ställer frågor då vi inleder ett nytt kundförhållande och regelbundet under kundförhållandet.

Kunduppgifter uppdateras regelbundet

Vi ber regelbundet att våra kunder går igenom och vid behov uppdaterar sina kunduppgifter och uppgifter om bankärenden så att de är uppdaterade och korrekta. Det är viktigt att kunduppgifterna är uppdaterade så att du kan sköta dina ärenden så smidigt som möjligt.

Vi skickar en del av våra kunder en begäran om att kontrollera och vid behov uppdatera kunduppgifter i mobil- och nätbanken, och en del kontaktar vi per brev.

Om du har fått vår begäran om uppdatering av kunduppgifter ber vi dig uppdatera dem så snart som möjligt. Om du inte uppdaterar dina kunduppgifter efter att du har mottagit vår begäran måste vi begränsa dina banktjänster tills du har uppdaterat dina uppgifter.

Det är tryggt att komplettera dina kunduppgifter enligt de anvisningar som du har fått i självbetjäningskanalen på nätet. Du kan kontrollera webbplatsens säkerhet och SSL-kryptering genom att klicka på låsikonen i webbläsarens övre eller nedre balk.

Vi vill ännu påminna dig om att vi aldrig ber om personliga bankkoder eller kortuppgifter per e-post eller telefon.

Hurdana frågor ställer vi för att uppdatera kunduppgifterna? 

Utöver personuppgifterna ska banken ha tillräckliga uppgifter om bl.a. kundens verksamhet och ekonomiska ställning. Dessutom frågar vi bland annat om beskattningslandet och ursprunget till inkomsterna och förmögenheten som kommer till Nordea. Vid behov kan vi be om dokumentation för att verifiera de uppgifter som du har gett.

Vi behöver också ta reda på om du, din familjemedlem eller en nära bolagspartner är en person i politiskt utsatt ställning.  Det här betyder inte att vi frågar om dina politiska åsikter.

Vi behandlar alla uppgifter som du ger konfidentiellt och i enlighet med lagarna om insamling och förvaring av personuppgifter.

Identitetshandlingar som Nordea godkänner

Banken måste alltid kontrollera kundens identitet i en identitetshandling som banken godkänner och som är intakt när kunden sköter ärenden på banken. Nordea godkänner följande giltiga identitetshandlingar för kontroll av kundens identitet: Indentitetshandlingar som Nordea godkänner

För mer information:

Finansinspektionen – Kundidentifiering och kundkännedom

Frågor och svar