Utifrån lagstadgade skyldigheter och i egenskap av en ansvarsfull aktör i samhället ska Nordea känna sina kunder och ställa frågor om kunduppgifter och bankärenden till alla sina kunder. Vi ställer frågor då vi inleder ett nytt kundförhållande och regelbundet under kundförhållandet.
Kunduppgifter uppdateras regelbundet
Vi ber regelbundet att våra kunder går igenom och vid behov uppdaterar sina kunduppgifter och uppgifter om bankärenden så att de är uppdaterade och korrekta. Det är viktigt att kunduppgifterna är uppdaterade så att du kan sköta dina ärenden så smidigt som möjligt.
Vi skickar en del av våra kunder en begäran om att kontrollera och vid behov uppdatera kunduppgifter i mobil- och nätbanken, och en del kontaktar vi per brev.
Om du har fått vår begäran om uppdatering av kunduppgifter ber vi dig uppdatera dem så snart som möjligt. Om du inte uppdaterar dina kunduppgifter efter att du har mottagit vår begäran måste vi begränsa dina banktjänster tills du har uppdaterat dina uppgifter.
Det är tryggt att komplettera dina kunduppgifter enligt de anvisningar som du har fått i självbetjäningskanalen på nätet. Du kan kontrollera webbplatsens säkerhet och SSL-kryptering genom att klicka på låsikonen i webbläsarens övre eller nedre balk.
Vi vill ännu påminna dig om att vi aldrig ber om personliga bankkoder eller kortuppgifter per e-post eller telefon.