Vad är placeringsrådgivning och hur fungerar det?
Syftet med placeringsrådgivning är att hitta lösningar med vilka du kan nå dina placeringsmål på ett sätt som passar just dig.
På ett placeringsmöte gör vi upp en individuell placeringsplan för dig eller ger dig ett placeringsförslag. Vi vill påminna om att vår placeringsrådgivning är kostnadsfri och inte binder dig till någonting.
Kontakta Nordea Kundtjänst om du vill diskutera andra än placerings- och sparärenden.
Så här framskrider placeringsrådgivningen
- Om du ännu inte har sparkapital eller placeringar i Nordea ska du godkänna Avtalet om placeringstjänster* i nätbanken på fliken Spara och placeraÖppnas i nytt fönster. Du måste ha ett avtal för att vi kan ge dig placeringsrådgivning. Avtalet är avgiftsfritt för dig och förbinder dig inte till att köpa placeringstjänster i Nordea.
- Efter att du skickat intresseanmälan så ringer vi dig. Samtalet kommer från numret 0200 3000 eller 0200 5000, alla samtal bandas in. Du kan eventuellt diskutera med placeringsrådgivaren med detsamma per telefon eller så kan du boka en ny tid för ett onlinemöte.
- Under mötet på 30–60 minuter diskuterar vi vilka saker som är viktiga för dig samt kartlägger din livssituation, ekonomiska situation och ditt placerings- eller sparmål. Utifrån dessa uppgifter gör vi upp en individuell placeringsplan eller ger dig ett placeringsförslag som passar just dig.
- Under mötet försäkrar vi också oss om att du har tillräcklig kännedom och förståelse om samt erfarenhet av den lösning som rekommenderas för dig för att se till att produkten lämpar sig för just dina mål att öka förmögenheten.
- Då vi har hittat rätt sparlösning för dig sköter vi avtalade åtgärder och avtal för din räkning så att du enkelt kan börja spara.
* Vad är Avtalet om placeringstjänster?
Ett avgiftsfritt avtal som inte förbinder dig till att köpa placeringstjänster i Nordea. Avtalet omfattar rättigheter och skyldigheter för kunden och leverantören av placeringstjänster.
- Vi klassificerar dig som icke-professionell kund som omfattas av det mest omfattande investerarskyddet.
- Vi genomför alla icke-professionella kunders uppdrag omsorgsfullt, mer information finns på nordea.fi/MiFID2.
- Du godkänner att vi kan skicka dig information elektroniskt, till exempel via våra webbsidor. Motsvarande information är tillgänglig även på kontoren och hos kundtjänsten.