Fördelar vid mobilbetalning

Det är tryggt att betala mobilt och du har alltid kortet med dig.

I mobilen har du betalkortet med dig överallt

  • Du kan lämna ditt fysiska kort hemma och betala med din telefon eller annan smart enhet var du än befinner dig – i en butik, i kollektivtrafiken eller på en restaurang.
  • Du kan betala mobilt också utomlands. Uppdatera bara kortets geografiska användningsområde i Nordeas mobil- eller nätbank.

Betala snabbt och smidigt

  • Med smarttelefon kan du betala kontaktlöst även köp på över 50 euro.
  • Betalningsprocessen i webbutiken är snabbare då du betalar mobilt. Det räcker att du en gång har uppdaterat dina betalningsuppgifter i betalappen.

Betala tryggt

  • Numret på ditt betalkort sparas aldrig i appen eller din smarta enhet och det lämnas inte heller till säljföretaget i samband med betalningstransaktionen. I betalappen bildas ett virtuellt kort av det fysiska kortet och kortuppgifterna är skyddade.
  • Beroende på din enhet bekräftar du betalningar med Touch ID, Face ID eller din pinkod.
  • Om din telefon förkommer kan du spärra ditt virtuella kort. Du kan ändå fortsätta att använda ditt fysiska kort normalt.

Vad är mobilbetalning?

För att betala mobilt ska du först lägga till ditt betalkort i en app för mobilbetalning och sedan använder du din smartenhet, dvs. telefon, klocka, ring eller nyckelring för att betala.

De olika formerna av mobilbetalning är:

  1. Betalning med telefon, klocka, ring eller nyckelring vid butikskassan
  2. Betalning på nätet med betalapp på telefonen
  3. Överföring av pengar med hjälp av telefonnummer

Betalappar i smartklockor och andra smarta enheter

Du kan ansluta ett betalkort som Nordea beviljat också till smartklockor, smycken och nyckelringar som har funktionen för kontaktlös betalning. Ta del av olika alternativ:

Betala med klockor
Betala med smycken eller nyckelringar

Vanliga frågor