Woman wearing headset.

Stöd och vanliga frågor

På den här sidan har vi samlat vanliga frågor enligt ämne. Du kan också ställa frågor till oss via chatten eller söka med sökord.

      Aktuell information

      Nordea Kundtjänst öppettider 

      Nordea 0200 5000 (lna/msa) betjänar tillsvidare mån-fre kl. 8.00 - 18.00, och på finska (0200 3000) mån–fre kl 8-20 och lör-sön kl 9-17 (lna/msa).

      Läs mer om Nordea Kundtjänst

      Ofta frågat

      Fick du bankens kundmeddelande i mobilbanken? Tips för hur du öppnar länken.

      Ibland kan det vara svårt att öppna länkar. Beroende på dina telefoninställningar kan länken öppnas direkt på telefonens skärm eller så kan du hitta materialet bakom länken bland filer som laddats ner på telefonen. Ändringarna i prislistan och de nya kortvillkoren som kundmeddelandet handlade om hittar du också på nordea.fi/kundbrevÖppnas i nytt fönster.

      Hur kan jag få flexibilitet i amorteringarna på mitt bostadslån?

      Nordeas nya bostadslån kommer automatiskt med FlexAmortering. Egenskapen gör att du kan ta en längre paus från amorteringarna eller utöver räntorna betala bara en del av amorteringen. Ett annat alternativ är att ansöka om en amorteringsfri period. På beviljandet av FlexAmortering och amorteringsfria månader tillämpar vi normala kriterier för beviljande av kredit med beaktande av de exceptionella omständigheterna.

      Läs merÖppnas i nytt fönster

      Hur kan jag få flexibilitet för kort- eller konsumentkrediter?

      Nordeas kreditkort och Flexkredit har många flexibla egenskaper. Du kan utnyttja till exempel amorteringsfria månader eller minska kortkreditens amorteringsprocent. Du kan göra ändringar i ditt kort i nätbanken.

      Se anvisningarnaÖppnas i nytt fönster

      Hur meddelar jag att kortet har försvunnit och gör en reklamation?

      Om ditt kort försvinner eller hamnar i fel händer ska du agera snabbt. Du kan omedelbart spärra kortet tillfälligt eller helt i mobilbanken. Om ditt kort har hamnat i fel händer och du upptäcker kontotransaktioner som du inte känner igen, gör en kortreklamation. Se anvisningar om vad du ska göra om kortet försvinner och hur du gör en kortreklamation.Öppnas i nytt fönster

      Hur börjar jag använda kodappen?

      Enklast kommer du till anvisningar om hur du börjar använda kodappen på sidan Koder. Anvisningarna är olika beroende på om du håller på att installera kodappen för första gången eller byta din smarttelefon eller surfplatta till en ny och måste installera appen på nytt. Det är lättare att installera appen på nytt om du redan har den installerad på en annan telefon eller surfplatta. Det är möjligt att installera appen på nytt med hjälp av en ny aktiveringskod också utan att du har den installerad på en annan enhet.

      Se anvisningarna på sidan Koder.

      Jag har glömt pinkoden till mitt kort. Var hittar jag den?

      Du kollar pinkoden enklast avgiftsfritt i mobil- och nätbanken. I mobilbanken ser du pinkoden genom att i kortuppgifterna välja Pinkod-> Visa pinkod. I nätbanken kollar du pinkoden under: Översikt eller Ekonomi -> Kort -> välj kort -> Kolla pinkod -> Visa pinkod.

      Hur hanterar jag meddelanden och dokument i nät- och mobilbanken eller Omaposti?

      Du kan skicka, ta emot och underteckna meddelanden och dokument under Kontakta oss i mobil- och nätbanken. I den nya nätbanken finns sektionen Kontakta oss under rubriken Hjälp & support. Men andra bankers koder kan du logga in på Nordea Omaposti (nordea.fi/omaposti) där du hittar samma funktioner.

      Dokument som du har fått hittar du i nät- och mobilbanken under Kontakta oss > Avtal och dokument. Du kan skicka banken ett dokument som en bilaga till ett nytt meddelande. Välj Kontakta oss > Meddelanden > Nytt meddelande. Välj därefter ämnet för meddelandet och vid behov bifoga dokument till ditt meddelande. På samma ställe hittar du även utsända och inkomna meddelanden och chattmeddelanden.

      Du hittar dokument som du ska underteckna i Avtal och dokument under Kontakta oss. 1. Välj Signera 2. Öppna och läs dokumenten varvid elektronisk underskrift aktiveras. 3. Bekräfta att du har läst och förstått innehållet i dokumentet genom att kryssa för Jag har läst och bekräftar avtalet. 4. Klicka på Signera och bekräfta din signering.

      Hur kan jag avsluta mitt konto?

      Du kan avsluta kontot genom att kontakta Nordea Kundtjänst via chatten, nätbankmeddelandet eller per telefon 0200 5000 (lna/msa). Du kan logga in på chatten också med andra bankers nätbankskoder.

      Var hittar jag kontoutdrag för mitt FörmånsKonto?

      Från 1.10.2020 hittar du e-kontoutdrag för ditt FörmånsKonto på ett nytt ställe.
       
      Kontoutdrag som bildats från och med september 2020 finns i den nya nätbanken på fliken Ekonomi > Dokument.
       
      Äldre e-kontoutdrag som månatligen bildats 25.2.2020–30.9.2020 finns på fliken Kontakta oss > Avtal och dokument i den gamla och den nya nätbanken. E-kontoutdrag som bildats före 25.2.2020 hittar du i den gamla nätbanken under Daglig ekonomi > Dokument. Det nyaste kontoutdraget är tillgängligt tidigast två bankdagar efter den sista dagen i föregående månad.

       

      Nät- och mobiltjänster

      Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om nät- och mobiltjänster.

      Se frågor och svar

      Kort och betalningar

      Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om kort och betalningar.

      Se frågor och svar

      Lån och krediter

      Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om lån och krediter.

      Se frågor och svar

      Besparingar och placeringar

      Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.

      Se frågor och svar

      Konton och betalningar

      Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om dagliga bankärenden.

      Se frågor och svar

      Dödsboets bankärenden

      Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om dödsboets bankärenden.

      Se frågor och svar

      Piirroskuva talosta

      Lösningar för dagliga penningärenden

      Våra lösningar ger dig flexibilitet och skydd i dina dagliga penningärenden. Kolla hur du ansöker om en amorteringsfri månad för ditt bostadslån och flexibilitet i månadsrater samt hur du kan trygga din ekonomi med en försäkring. Du kan göra de flesta ändringar och lämna ansökningar med detsamma i nät- eller mobilbanken.

      Vår kundtjänst hjälper dig per telefon

      Genom att identifiera dig i tjänsten kan du sköta nästan alla dina personliga bankärenden i kundtjänsten.

      Läs mer om Nordea Kundtjänst

      Säkerhet

      Din säkerhet är viktig för oss. Vi arbetar ständigt med att utveckla våra säkerhetslösningar och tjänster.

      Läs mer om säkerhet

      Ge respons

      Utifrån kundresponsen förbättrar vi vår service, utvecklar produkter och förmedlar beröm och utvecklingsidéer till rätt mottagare.

      Läs mer om respons