- För vilka ärenden behöver jag boka tid?
Du kan sköta de flesta bankärenden smidigt i nät- och mobilbanken. Om du ändå behöver stöd hjälper vi dig per telefon, i chatten och sociala medier utan tidsbokning. Om ditt ärende gäller förhandlingar om bostadslån eller placeringar, bokar våra rådgivare vid behov tid för ett onlinemöte.
Hitta det snabbaste sättet att sköta dina ärenden
- Hur kan jag avsluta mitt Brukskonto?
Kontakta oss via chatt eller ring till Nordea Kundtjänst för att avsluta kontot. Enklast gör du det på fliken Hjälp i mobilbanken då du redan är identifierad. Du kan logga in på chatten också med andra bankers nätbankskoder.
- Hur kan jag få flexibilitet i amorteringarna på mitt bostadslån?
Nordeas nya bostadslån kommer automatiskt med FlexAmortering. Egenskapen gör att du kan ta en längre paus från amorteringarna eller utöver räntorna betala bara en del av amorteringen. Ett annat alternativ är att ansöka om en amorteringsfri period. På beviljandet av FlexAmortering och amorteringsfria månader tillämpar vi normala kriterier för beviljande av kredit med beaktande av de exceptionella omständigheterna.
Läs mer
- Hur förnyar jag mitt kort?
Du kan förnya ditt kort t.ex. om det gått sönder eller om du vill lägga till nya egenskaper på det. Du kan exempelvis ansluta Plussa-egenskapen till kortet. Du kan beställa ett nytt kort i mobilbanken genom att välja önskat kort > Redigera > Förnya ditt kort. I nätbanken väljer du önskat kort och sedan Förnya kortet. Kortet skickas inom cirka två veckor från beställningen till den hemadress i Finland som du har gett Nordea.
Ett kort vars giltighet går ut förnyas automatiskt och det nya kortet skickas dig senast två veckor före utgången av giltighetstiden.
- Mitt kort fungerar inte, vad ska jag göra?
Att kortet inte fungerar kan bero på många saker men det hjälper ofta att ändra bank- eller kreditkortets inställningar så att du kan fortsätta använda kortet.
Läs mer på sidan "Om kortet inte fungerar" med information om typiska situationer då kortet inte fungerar och hur du kan börja använda det igen.
- Hur avslutar jag mitt kort om jag inte längre behöver det?
Du kan avsluta kortet genom att kontakta vår kundtjänst per telefon 0200 5000 (lna/msa) eller via chatten. Observera att eventuellt kreditsaldo förfaller till betalning på en gång i samband med att du avslutar kortet.
- Jag kan inte logga in i nätbanken. Vad ska jag göra?
Öppna appen Nordea ID och kontrollera att du kan använda den. Om appen Nordea ID ger felmeddelandet ”Vi har upptäckt flera parallella identifieringsförsök”, ska du öppna appen på nytt och ge rätt pinkod för att nollställa felet. Försäkra dig också om att du har den senaste versionen av appen Nordea ID. Töm även webbläsarens cacheminne och sidhistorik. Prova också att starta om din enhet. Om en störning uppstår, försök logga in på nytt om en stund. Vi meddelar dig på förhand om planerade serviceavbrott i mobil- och nätbanken, på vår webbplats samt i sociala medier.
- Hur meddelar jag att kortet har försvunnit och gör en reklamation?
Om ditt kort försvinner eller hamnar i fel händer ska du agera snabbt. Du kan omedelbart spärra kortet tillfälligt eller helt i mobilbanken. Om ditt kort har hamnat i fel händer och du upptäcker kontotransaktioner som du inte känner igen, gör en kortreklamation. Se anvisningar om vad du ska göra om kortet försvinner och hur du gör en kortreklamation.
- Hur börjar jag använda appen Nordea ID?
Enklast kommer du till anvisningar om hur du börjar använda appen på sidan appen Nordea ID. Anvisningarna är olika beroende på om du håller på att installera appen Nordea ID för första gången eller byta din smarttelefon eller surfplatta till en ny och måste installera appen på nytt. Det är lättare att installera appen Nordea ID på nytt om du redan har den installerad på en annan telefon eller surfplatta. Det är möjligt att installera appen Nordea ID på nytt med hjälp av en ny aktiveringskod också utan att du har den installerad på en annan enhet.
Kolla anvisningarna om hur du aktiverar appen Nordea ID
- Vad ska jag göra om appen Nordea ID inte fungerar?
Om appen ger felmeddelandet ”Nordea ID har pausats” eller ”Tjänsten är inte i bruk, försök igen om en stund”
- ska du uppdatera appen till den nyaste versionen i appbutiken.
- Stäng sedan av och starta om din smarttelefon eller surfplatta.
Nu kan du öppna apparna på nytt och logga in med appen Nordea ID.
Om appen ger felmeddelandet ”Vi har upptäckt flera parallella identifieringsförsök”,
- ska du stänga och öppna appen Nordea ID på nytt.
- Ge rätt pinkod för att nollställa felet.
- Hur öppnar jag ett Brukskonto?
Enklast öppnar du ett Brukskonto och beställer ett kort till det i nät- eller mobilbanken. Du kan öppna konto under Tjänster > Konton och betalningar.
Öppna Brukskonto
Öppnas i nytt fönster
Du öppnar behändigt ett konto till ett minderårigt barn via tjänsten Öppna banktjänster för ditt barn på nätet.
- Hur kontrollerar jag eller lägger till ett telefonnummer för auktoriseringar?
Du kan kontrollera eller lägga till ett telefonnummer i Nordeas mobilbank eller nätbank. I mobilbanken ska du välja Profil, Mina kontaktuppgifter och sedan Ändra. I nätbanken ska du klicka på ditt namn uppe till höger på sidan, välja Profil och sedan Ändra. Ditt nummer verifieras då du bekräftar det med appen Nordea ID.
- Hur uppdaterar jag mina kontaktuppgifter i Nordea?
Det är viktigt att vi på Nordea alltid har uppdaterade kontaktuppgifter till dig. Med hjälp av uppdaterade kontaktuppgifter når vi dig enkelt och du kan sköta dina viktiga bankärenden smidigt.
Kontrollera och ändra dina kontaktuppgifter i mobil- och nätbanken
Mobilbanken: Gå till Profil -> Mina kontaktuppgifter -> Kontrollera din e-postadress och ditt telefonnummer
I nätbanken: Gå till Ditt namn -> Profil -> Kontrollera din e-postadress och ditt telefonnummer
Vi får adressändringar i Finland och utomlands direkt från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata då du har gjort en officiell adressändring via Postens nättjänst.