Stöd och vanliga frågor

Behöver du hjälp? Kolla om du hittar svaret på din fråga eller kontakta Nordea Kundtjänst.

      Ofta frågat

      Hur kan jag få flexibilitet i amorteringarna på mitt bostadslån?

      Nordeas nya bostadslån kommer automatiskt med FlexAmortering. Egenskapen gör att du kan ta en längre paus från amorteringarna eller utöver räntorna betala bara en del av amorteringen. Ett annat alternativ är att ansöka om en amorteringsfri period. På beviljandet av FlexAmortering och amorteringsfria månader tillämpar vi normala kriterier för beviljande av kredit med beaktande av de exceptionella omständigheterna.

      Läs merÖppnas i nytt fönster

      Hur kan jag få flexibilitet för kort- eller konsumentkrediter?

      Nordeas kreditkort och Flexkredit har många flexibla egenskaper. Du kan utnyttja till exempel amorteringsfria månader eller minska kortkreditens amorteringsprocent. Du kan göra ändringar i ditt kort i nätbanken.

      Se anvisningarnaÖppnas i nytt fönster

      Vad gör jag om det beviljade kreditbeloppet för kortkrediten har överskridits till följd av en återbetalning?

      Om du har fått en återbetalning av en kortbetalning från t.ex. en researrangör eller ett flygbolag och detta har lett till att du har fått extra saldo på din kortkredit behöver du inte nödvändigtvis göra någonting. Du kan använda det överskridande beloppet på ditt kreditkort normalt. Betalningarna som går från det extra saldot medför ingen ränta på fakturan. 

      Om du vill överföra medlen på ditt konto kontakta Nordea Kundtjänst som överför beloppet avgiftsfritt. 

      Vi tar ut en avgift enligt prislistan för överföring av medlen via självbetjäning.

      Hur meddelar jag att kortet har försvunnit och gör en reklamation?

      Om ditt kort försvinner eller hamnar i fel händer ska du agera snabbt. Du kan omedelbart spärra kortet tillfälligt eller helt i mobilbanken. Om ditt kort har hamnat i fel händer och du upptäcker kontotransaktioner som du inte känner igen, gör en kortreklamation. Se anvisningar om vad du ska göra om kortet försvinner och hur du gör en kortreklamation.Öppnas i nytt fönster

      Hur ansöker jag om studielån?

      Du ska ansöka om studielån separat för varje år. Vi behandlar ansökningarna om studielån i den ordning vi mottagit dem. Ansökningarnas behandlingstid är vanligtvis ungefär tre bankdagar.

      Den första möjliga uttagsdagen framgår av FPA:s borgensbeslut. Studielånet överförs till kontot kl. 17–18 samma dag som lånet har beviljats.

      Efter att du har fått FPA:s borgensbeslut kan du ansöka om studielån i nät- eller mobilbanken. Du kan även höja studielånet enligt samma anvisningar. Banken kontaktar FPA efter att ha fått ansökan. FPA skickar sedan borgensbeslutet elektroniskt till banken. Observera att du kan bekräfta ansökan med kodappen eller kodkalkylatorn.

      Om du vid ansökan om studielånet väljer en uttagsplan, överför banken automatiskt de kommande låneraterna till ditt konto på den första möjliga uttagsdagen i enlighet med FPA:s borgensbeslut.

      Läs mer om studielån.Öppnas i nytt fönster

      Hur börjar jag använda kodappen?

      Enklast kommer du till anvisningar om hur du börjar använda kodappen på sidan Koder. Anvisningarna är olika beroende på om du håller på att installera kodappen för första gången eller byta din smarttelefon eller surfplatta till en ny och måste installera appen på nytt. Det är lättare att installera appen på nytt om du redan har den installerad på en annan telefon eller surfplatta. Det är möjligt att installera appen på nytt med hjälp av en ny aktiveringskod också utan att du har den installerad på en annan enhet.

      Se anvisningarna på sidan Koder.

      Jag har glömt pinkoden till mitt kort. Var hittar jag den?

      Du kollar pinkoden enklast avgiftsfritt i mobil- och nätbanken. I mobilbanken ser du pinkoden genom att i kortuppgifterna välja Pinkod-> Visa pinkod. I nätbanken kollar du pinkoden under: Översikt eller Ekonomi -> Kort -> välj kort -> Kolla pinkod -> Visa pinkod.

      Hur hanterar jag meddelanden och dokument i nät- och mobilbanken eller Omaposti?

      Du kan skicka, ta emot och underteckna meddelanden och dokument under Kontakta oss i mobil- och nätbanken. I den nya nätbanken finns sektionen Kontakta oss under rubriken Hjälp & support. Men andra bankers koder kan du logga in på Nordea Omaposti (nordea.fi/omaposti) där du hittar samma funktioner.

      Dokument som du har fått hittar du i nät- och mobilbanken under Kontakta oss > Avtal och dokument. Du kan skicka banken ett dokument som en bilaga till ett nytt meddelande. Välj Kontakta oss > Meddelanden > Nytt meddelande. Välj därefter ämnet för meddelandet och vid behov bifoga dokument till ditt meddelande. På samma ställe hittar du även utsända och inkomna meddelanden och chattmeddelanden.

      Du hittar dokument som du ska underteckna i Avtal och dokument under Kontakta oss. 1. Välj Signera 2. Öppna och läs dokumenten varvid elektronisk underskrift aktiveras. 3. Bekräfta att du har läst och förstått innehållet i dokumentet genom att kryssa för Jag har läst och bekräftar avtalet. 4. Klicka på Signera och bekräfta din signering.

      Nät- och mobiltjänster

      Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om nät- och mobiltjänster.

      Läs mer

      Dödsboets bankärenden

      Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om dödsboets bankärenden.

      Läs mer

      Piirroskuva talosta

      Ratkaisuja arjen raha-asioihin

      Tarjoamme ratkaisuja, joilla saat joustoa ja turvaa arjen raha-asioihin. Katso kuinka haet taukoa asuntolainan maksuun, joustoa kuukausieriin, tai miten saat vakuutuksella turvaa talouteesi. Voit tehdä useimmat muutokset ja hakemukset saman tien verkko- tai mobiilipankissa.

      Vår kundtjänst hjälper dig per telefon

      Genom att identifiera dig i tjänsten kan du sköta nästan alla dina personliga bankärenden i kundtjänsten.

      Läs mer om Nordea Kundtjänst

      Säkerhet

      Din säkerhet är viktig för oss. Vi arbetar ständigt med att utveckla våra säkerhetslösningar och tjänster.

      Läs mer om säkerhet

      Ge respons

      Utifrån kundresponsen förbättrar vi vår service, utvecklar produkter och förmedlar beröm och utvecklingsidéer till rätt mottagare.

      Läs mer