- Hur kan jag ansöka om lån för överraskande utgifter eller större anskaffningar, t.ex. för nya möbler, renovering eller resor?
Som kund hos Nordea kan du ansöka om Flexkredit på 2 000–50 000 euro i upp till 8 år för olika behov i livet. Du kan ansöka om Flexkredit enkelt på nätet.
Konsumentkredit med säkerhet är avsedd för stora anskaffningar. Det är ett bra alternativ då du behöver ett lån på över 15 000 euro och har tillgängliga säkerheter. Du kan ansöka om kredit med säkerhet i nätbanken och mobilbanken.
Hitta de lämpligaste lånealternativen för dig.
- Hur länge tar det att handlägga min låneansökan?
Vi handlägger ansökningarna i den ordning vi får dem. Handläggningstiden för ansökan om bostadslån och konsumentkredit med säkerhet är i regel tre bankdagar. Vi kontaktar dig när vi har handlagt din ansökan.
Då du ansöker om Flexkredit får du vanligtvis ett beslut med detsamma, och senast inom några dagar. Flexkrediten betalas på ditt konto genast efter att den har beviljats (mån–sön kl. 7.00–22.30) och kreditavtalet skickas till dina dokument i nät- och mobilbanken. Du hittar dokumenten under Profil > Dokument > Underteckna avtal och dokument > Öppna dokument som ska undertecknas.
Vi kontaktar dig om vi behöver ytterligare uppgifter. Om det är fråga om sammanslagning eller överföring av lån till Nordea eller ett lån med solidariskt ansvar ringer vi alltid sökanden innan vi fattar ett kreditbeslut.
Om vi inte kan bevilja dig den kredit som du ansökt om skickar vi dig ett meddelande om kreditbeslutet till nät- och mobilbanken. Du hittar meddelandet under Hjälp.
- Vilka är kriterierna för att få kredit?
För att vi kan bevilja dig kredit ska du ha tillräckliga regelbundna inkomster för att betala dina kreditkostnader, skött dina tidigare krediter väl och dina kreditupplysningar ska vara i skick. Som regelbundna inkomster räknas i regel lön och pension.
För att få konsumentkredit med säkerhet ska du dessutom ha tillgängliga säkerheter och samlat dina bankärenden hos Nordea.
Vi fattar kreditbeslutet utifrån ansökan. Då vi fattar kreditbeslut beaktar vi alla uppgifter du angett i ansökan och gör en helhetsbedömning av dem.
- Hur kan jag ändra min Flexkredit, t.ex. få en amorteringsfri månad eller återbetala krediten?
Du kan ändra din Flexkredit i mobilbanken under Översikt -> Lån och krediter -> din Flexkredit och sedan Ansök om ändring. Du kan ändra egenskaperna hos din Flexkredit, t.ex. amorteringsfria månader, förfallodag eller amorteringsprocent. Du kan göra en extra amortering eller återbetala krediten i sin helhet genom att använda det konto- och referensnummer som finns på dina tidigare fakturor.
Observera att de amorteringsfria månaderna inte kan följa på varandra. Den minsta amorteringen är 2 % i månaden.
Se till att du har uppdaterat din mobilbank till den nyaste versionen för att kunna använda alla nya funktioner.
Alla andra ändringar är avgiftsfria, men vi tar ut en avgift enligt prislistan för att minska amorteringsprocenten.
- Hur kan jag ändra min konsumentkredit med säkerhet, t.ex. få en amorteringsfri månad eller återbetala krediten?
Du kan göra ändringar i din konsumentkredit med säkerhet i nät- eller mobilbanken. Du hittar knappen för att ansöka om ändring i uppgifterna om ditt lån.
Obs. om du inte hittar knappen Ansök om ändring i dina låneuppgifter i nät- eller mobilbanken kan du logga in och fylla i ansökan om ändring via en länk på nordea.fi
Kolla priset på låneändringar här.
- Hur kan jag höja beloppet av min konsumentkredit?
Du kan ansöka om en höjning av din Flexkredit i Nordea Kundtjänst eller nätbanken om länken Höj ditt kreditbelopp finns i nätbanken. I annat fall kan du ansöka om ny Flexkredit.
- Hur kan jag återbetala hela den återstående konsumentkrediten?
Du kan återbetala hela din återstående Flexkredit eller en del av den genom att använda referens- och kontonumret på din tidigare faktura. Då får du ännu en faktura med de slutliga räntorna eller avgifterna som du ska betala.
Om du vill återbetala din konsumentkredit med säkerhet i sin helhet, ring vår kundtjänst på 0200 5000Öppnas i nytt fönster eller skicka oss ett meddelande via chatten.
- Hur ändras lagstiftningen om konsumentkrediter och kortkrediter för konsumenter?
På grund av den exceptionella situationen med coronaepidemin ändras bestämmelser som ingår i konsumentskyddslagen tillfälligt. Ingen av ändringarna gäller dock bostadskrediter eller konsumentkrediter med en bostad som säkerhet. Ändringarna träder i kraft 1.7.2020 och gäller till slutet av 2020.
Enligt bestämmelsen om räntetak kan räntan på konsumentkrediter vara högst 10 %. Räntan på de konsumentkrediter som Nordea beviljar har i huvudsak redan understigit 10 %. Ränteändringen gäller inte kreditkort.
Avgifterna för konsumentkrediter ändras inte.