Vad handlar bedrägerier på nätlopptorg om?

Många marknadsplatser för begagnade varor på nätet har säljare som säljer varor som inte finns. De ber köparen om betalning för varan, men levererar aldrig den. Bedrägerier av detta slag går ofta ut på att säljarens profil har skapats med fiktiva uppgifter och säljaren slutar kommunicera helt och hållet efter att ha fått betalt av köparen.

I bedrägerier som riktar sig till säljaren kommer köparen överens med säljaren om att köpa varan antingen på marknadsplatsens egen meddelandeplattform eller i en annan meddelandeapp. Köparen skickar en länk till säljaren och påstår att säljaren via den till exempel kan ta emot betalning, bekräfta leverans av varan eller på annat sätt främja affären. 

Via länken öppnas en förfalskad sida där säljaren fiskar efter kortuppgifter, bankkoder eller andra känsliga uppgifter.

Hur kan du skydda dig mot bedrägerier på nätlopptorg?

Bedrägerier kan förekomma på vilken marknadsplats på nätet som helst, till exempel Facebook Marketplace, Tori.fi, Vinted och Tise. Gå igenom tjänstens anvisningar för säker handel för att säkerställa smidiga och enkla affärer för båda parterna. 

Så här skyddar du dig som köpare

  • Kontrollera säljarens profil. Om profilen har skapats nyligen och inte inger förtroende kan den ha skapats för bedrägerier.
  • På flera plattformar är det möjligt att ge recensioner av säljare. Gå igenom recensionerna av säljaren för att se om de tyder på att hen inte levererar betalda varor.
  • Kolla andra varor som samma profil håller på att sälja. Om säljaren håller på att sälja flera stycken av samma vara med samma bilder, finns det skäl att misstänka att hen säljer obefintliga varor.
  • Var försiktig med exempelvis skärmdumpar på leveransverifikat.

Så här skyddar du dig som säljare

  • Håll diskussionen på marknadsplatsens egen plattform. 
  • Var försiktig med alla betalnings- eller leveranslänkar som köparen skickar. 
  • Kom ihåg att du aldrig behöver ange dina kortuppgifter eller bankkoder för att ta emot en betalning. 
  • Var försiktig med digitala kvitton eller verifikat eftersom de kan var förfalskade.
  • Ladda inte ner program på andra platser än appbutiken för din enhet, trots att de verkar vara relaterade till betalningen eller leveransen av varan.

Gör så här om du har blivit utsatt för bedrägeri

Kontakta din bank.  Om dina nätbankskoder eller kortuppgifter har hamnat i utomståendes händer, ring Nordea Kundtjänst för att spärra tjänsterna. Du kan också spärra tjänsterna genom att ringa spärrtjänsten på +358 20 333. 

Sluta diskussionen med den förfalskade profilen och klicka inte på länkar som profilen har skickat. På de flesta marknadsplatser på nätet kan du anmäla en förfalskad profil. Rapportera fallet så att plattformen eventuellt kan ta bort profilen. 

Lämna in en polisanmälan först efter att du har meddelat fallet till din bank. Du kan göra en brottsanmälan på nätet på www.polisen.fiÖppnas i nytt fönster

Närmare anvisningar finns på vår webbplats, där vi ger anvisningar för bedrägerioffer.