Vi värnar om skyddet av dina rättigheter och personuppgifter. Som en del av försäkringsverksamheten samlar vi in och behandlar även hälsouppgifter. På den här sidan hittar du mer information om de samtycken vi vid behov ber dig ge för att behandla dina uppgifter samt om automatiserat beslutsfattande.
Samtycken och vägran att ge dem
För att kunna handlägga din försäkringsansökan ber vi om ditt samtycke till behandlingen av dina hälsouppgifter. Du kan vägra att ge ditt samtycke till behandlingen. Då kan vi tyvärr inte handlägga din ansökan eller bevilja dig en försäkring.
Vid behov ber vi om ditt samtycke till att be aktörer inom hälsovård om tilläggsuppgifter om ditt hälsotillstånd. Om du ger ditt samtycke till att vi ber de aktörer som nämns i samtycket om uppgifter om ditt hälsotillstånd ber vi för din räkning om de uppgifter som vi behöver för att handlägga din ansökan. Du har också rätt att vägra att ge ditt samtycke till att vi ber aktörer inom hälsovård om dina uppgifter. Observera att du i så fall själv måste själv tillställa oss de uppgifter som vi eventuellt behöver för att handlägga din ansökan.
Återkallelse av samtycke
Med stöd av dataskyddsförordningen har du också rätt att återkalla ditt samtycke till behandlingen av dina hälsouppgifter. Observera att om du återkallar ditt samtycke är vi tvungna att avbryta handläggningen av din ansökan. Vi förvarar ändå uppgifter om din ansökan med stöd av lagen om försäkringsavtal eller ifall din försäkring redan har trätt i kraft med stöd av dataskyddslagen utifrån kundförhållandet.
Du har också rätt att återkalla ditt samtycke till att vi ber aktörer inom hälsovård om tilläggsuppgifter om ditt hälsotillstånd. Observera ändå att om du återkallar ditt samtycke måste du själv tillställa oss de uppgifter som vi eventuellt behöver för att handlägga din ansökan. Vi kan inte begära dem för din räkning.
Du kan återkalla ditt samtycke genom att skicka oss ett meddelande i mobil- eller nätbanken. Välj Försäkringar som ämne och ange i meddelandet vilket samtycke du vill återkalla.
Automatiserat beslutsfattande
Vi kan använda oss av automatiserat beslutsfattande för att försnabba handläggningen av din försäkrings- eller ersättningsansökan och för att säkerställa jämlika beslut. Om du är missnöjd med det beslut som fattats med hjälp av automatiserat beslutsfattande kan du be att en fysisk person handlägger ditt ärende på nytt på den personuppgiftsansvariges vägnar. Du har rätt att yttra din åsikt, få en utredning av beslutet och överklaga det. Du har också rätt att vägra att bli föremål för automatiserat beslutsfattande. Observera att ett försäkrings- eller ersättningsbeslut som avviker från din ansökan alltid fattas av en fysisk person.
Om du har frågor om automatiserat beslutsfattande kan du skicka oss ett meddelande i nät- eller mobilbanken. Välj Försäkringar som meddelandets ämne.