Anvisningar för att använda barnets mobil- och nätbank
Mobilbanken fungerar med appen Nordea Mobile som laddas ner på barnets telefon eller surfplatta i enhetens appbutik. En fördel med mobilbanken är att den är enkel att ha med sig. På så sätt kan barnet lätt följa sin penninganvändning. Barnet kan logga in i nätbanken på datorns webbläsare via Nordeas webbplats.
Läs mer om Nordeas mobilbank
Läs mer om Nordeas nätbank
Inställningar och funktioner för barnets mobil- och nätbank
- Vårdnadshavarna beslutar vilka konton barnet kan se i sin mobil- och nätbank och vilka konton hen kan använda för betalningar. Barnets konton kan också anslutas till vårdnadshavarnas mobil- och nätbank. Då kan vårdnadshavarna enklare följa saldot på kontot och se till att barnet har tillräckligt med pengar på kontot. Vårdnadshavarna bestämmer tillsammans om de kan göra betalningar från barnets konto i sin mobil- och nätbank.
- Om barnet har ett betalkort ser hen det i mobil- och nätbanken och kan ändra inställningarna för det. Barnet kan till exempel spärra sitt kort tillfälligt eller permanent om det förkommer.
- Om barnet har fond- eller aktieplaceringar ser hen dem i nät- och mobilbanken. Barnet kan dock inte självständigt ge köp- och säljuppdrag. Barnets spartjänster kan också anslutas till vårdnadshavarnas mobil- och nätbank.
- Barnet kan inte själv öppna nya tjänster i mobil- och nätbanken. Då barnet fyller 15 år kan hen öppna grundläggande banktjänster för sig själv i Nordea Kundtjänst om hen får inkomster på sitt eget brukskonto.
- Då barnet fyller 18 år syns hens konton och fonder inte längre i vårdnadshavarnas mobil- och nätbank. Om det myndiga barnet vill förlänga sina föräldrars dispositionsrätter kan hen återställa rätterna genom att kontakta Nordea Kundtjänst. Läs mer om banktjänster inför 18-årsdagen.
- Barnet kan använda samma bankkoder också efter att hen blir myndigt. Då kan hen också öppna nya tjänster i mobil- och nätbanken.
Hur kan inställningar för barnets mobil- och nätbank ändras?
I samband med att nätbanksavtalet ingås fastställer vårdnadshavarna vilka konton barnet ser i mobil- och nätbanken. Vårdnadshavarna kan ändra inställningarna också senare genom att kontakta Nordea Kundtjänst.
Tips: Det går att ändra startskärmen i mobilbanken och fastställa vilka banktjänster barnet ser först när hen loggar in. Till exempel om barnet har fond- och aktieplaceringar kan man flytta bort dem från startskärmen. Tillsammans med barnet kan du anpassa skärmen då hen loggar in i mobilbanken för första gången.
Läs anvisningar om hur du kan ändra startskärmen i mobilbanken.