När kan jag göra en kortreklamation?

Du kan göra en kortreklamation först efter att korttransaktionen debiterats. En täckningsreservation berättigar alltså inte till att göra en reklamation. Gör en kortreklamation senast två månader efter debiteringsdagen.

Gör en kortreklamation om

  • du upptäcker kortköp, överföringar från krediten eller kontantuttag på kontoutdraget eller din kreditkortsfaktura som du inte har gjort
  • dina kortköp har debiterats två gånger utan att säljaren krediterat ditt kort
  • du inte har fått de varor eller tjänster som du har köpt med kortet
  • du har fått en bristfällig produkt
  • det är fråga om ett avtal som enligt konsumentskyddslagen inte binder en konsument.
Aktuellt information

Kö i handläggningen av kortreklamationer

Våra handläggningstider för kortreklamationer är för tillfället långa.

Stort tack för din förståelse.

Tänk på att

  • biluthyrningsfirmor har rätt att debitera tankningar och böter som nämns i avtalet i efterhand. 
  • hotell har rätt att i efterhand debitera obetalda köp från minibaren eller priset för en hotellnatt som så kallad no show-avgift, om bokningen inte innehållit avbokningsrätt.
  • företagets namn på fakturan kan avvika från säljarens namn vid kortköpet, till exempel i fråga om restauranger och taxiföretag.
  • om du är under 18 år kan du göra en kortreklamation när dina föräldrar har gett sitt samtycket till det. Be om bådas samtycke om dina föräldrar har gemensam vårdnad om dig.

Kontakta tjänsteleverantören om du har förbundit dig till en återkommande debitering och vill säga upp tjänsten.   

Om ditt kort eller dina kortuppgifter blivit stulna, spärra kortet omedelbart och gör en polisanmälan.

Visste du att?

I egenskap av utgivare av betalkort ansvarar Nordea i enlighet med betaltjänstlagen och kortvillkoren för eventuellt missbruk av betalkortet. 

Om du har rätt att få till exempel priset returnerat eller skadestånd av säljaren på grund av detta avtalsbrott, ansvarar Nordea solidariskt med säljaren för penningprestationen till dig i enlighet med konsumentskyddslagen. 

Att göra en kortreklamation för olika korttransaktioner

Om det är frågan om en transaktion som debiterats från ditt kreditkort, skriv upp de fyra första siffrorna på kortet. Efter det väljer du den reklamationsanvisning nedan som gäller ditt kort. Nedan hittar du reklamationsanvisningar också för debettransaktioner (som debiterats direkt på kontot). Skicka de nödvändiga bilagorna till ansökan samtidigt med reklamationen. Utan de nödvändiga bilagorna fördröjs handläggningen av reklamationen.

Att komma ihåg vid kortköp

Läs alltid noggrant igenom säljarens servicevillkor innan du gör en beställning. På så sätt undviker du att du ovetande förbinder dig till återkommande debiteringar. När det är frågan om ett avtal som ingås elektroniskt (exempelvis i en nätaffär), har en konsument rätt att av säljaren på ett tydligt sätt få de uppgifter som fastställs i lagen innan hen godkänner betalningstransaktionen. 

Säljaren ska också säkerställa att konsumenten godkänner den betalningsskyldighet som hänför sig till beställningen. Om ett företag inte har försäkrat sig om att konsumenten godkänner betalningsskyldigheten i anslutning till ett elektroniskt avtal, har konsumenten rätt att annullera affären. Konsumenten måste dock kräva att säljaren annullerar affären.