Vet du hur konsumentskyddslagen tryggar dina kreditkortsköp?

När du betalar dina köp med kreditkortets kreditfunktion är även kreditgivaren ansvarig om köpet inte motsvarar det som avtalats. Du kan ansöka om att få dina pengar tillbaka hos kreditgivaren t.ex. om

  • säljaren inte levererar den vara eller tjänst som du beställt
  • den tjänst eller vara som säljaren ansvarar för är felaktig, men säljaren vägrar att kompensera för felet
  • säljaren eller tjänsteleverantören har gått i konkurs.

Om du redan har fått tillbaka dina pengar från säljaren kan du inte begära återbetalning hos kreditgivaren.

Kom också ihåg försäkringarna med ditt kreditkort

Visste du att du även får nyttiga försäkringar med många kreditkort? Till exempel med Nordea Gold får du en försäkring för utlandsresor och anskaffningar till hemmet då du betalar köpen med kortets kreditfunktion.

Gör så här om du stöter på problem när du betalar ditt köp med kreditkortet

Först gör du klokt i att kontakta säljaren eller tjänsteleverantören. Om ni inte kan komma överens om ärendet, lämna en kortreklamation till banken.

  1. Kontrollera att du har betalat köpet med kreditkortets kreditfunktion.
  2. Ange i reklamationen vad som har hänt, vad du kräver och på vilka grunder. Bifoga orderbekräftelsen i original och om möjligt en redogörelse för din kontakt med säljaren.

Bra att beakta:

  • Om du redan har betalat köpet på din kreditkortsfaktura kan du kräva att få tillbaka en del av eller hela det belopp som du har betalat. 
  • Om du ännu inte har betalat din kreditkortsfaktura kan du låta bli att betala en del av eller hela det belopp som du har reklamerat tills vi har behandlat din reklamation. Om du tycker att bara en del av fakturan är obefogad och du reklamerar fakturan bara delvis ska du betala det belopp på fakturan som du godkänner senast på förfallodagen.

Efter att du har gjort en kortreklamation fortsätter vi att reda ut ärendet och fattar beslut om huruvida din reklamation och dina krav kan accepteras. Vi meddelar dig när vi börjar behandla din reklamation, vanligtvis inom 10 dagar från att vi tog emot den. Vi kontaktar dig om vi behöver mer information.

Vanliga frågor om kortreklamation

Vad ska jag göra i problemsituationer?

Alla inköp går inte alltid som man planerat. Genom att använda kreditkort kan du ändå få hjälp av banken eller den som beviljat kortförsäkringen. Nedan finns exempel på situationer som åskådliggör var och hur du kan ansöka om ersättning.

Jag fick fel produkt

 ”Jag beställde ett par skor i en nätbutik, men fick istället ett par solglasögon. Jag har inte kunnat reda ut ärendet med säljaren.”

Då kunden betalade köpet med kreditkort kan hen göra en reklamation hos banken. Kunden ska fylla i en kortreklamation och skicka beställningsbekräftelsen samt korrespondensen med säljaren som bilaga för att säljarens eventuella avtalsbrott kan konstateras.

Ta del av anvisningar om kortreklamation

Jag fick inte produkten jag beställde

”Jag beställde en jacka i en nätbutik, men har inte fått den trots att det har gått flera veckor. Jag har kontaktat säljaren utan framgång.”

Då kunden betalade köpet med kreditkort kan hen göra en reklamation hos banken. Kunden ska fylla i en kortreklamation och skicka beställningsbekräftelsen samt korrespondensen med säljaren som bilaga för att säljarens eventuella avtalsbrott kan konstateras.

Ta del av anvisningar om kortreklamation

Produkten gick sönder

”Jag beställde en surfplatta i en nätbutik. Jag fick den i tid och den motsvarade beställningen. När jag tog ut surfplattan ur paketet gled den ur min hand, föll på stengolvet och gick sönder.”

Kunden betalade sitt nätköp med ett kreditkort som omfattar en produktskyddsförsäkring. Hen kan göra en skadeanmälan hos den som beviljat kortförsäkringen.

Läs mer om produktskyddsförsäkring

Flygbolaget ställer in flyget

”Jag har köpt ett flyg som flygbolaget ställer in. Flygbolaget erbjuder mig ändå en möjlighet att flytta fram mitt flyg eller en voucher. Jag kan inte flytta fram flyget och vill inte få en voucher.”

Då kunden betalade sitt nätköp med ett kreditkort kan hen reklamera ärendet hos banken. Kunden ska fylla i en kortreklamation och skicka beställningsbekräftelsen samt korrespondensen med säljaren som bilaga för att säljarens eventuella avtalsbrott kan konstateras.

Ta del av anvisningar om kortreklamation

Jag kunde inte använda min flygbiljett på grund av reserestriktioner

 ”Jag köpte en flygbiljett, men reserestriktioner infördes i landet just innan flyget skulle ha avgått.”

Då kunden betalade sitt nätköp med ett kreditkort kan hen reklamera ärendet hos banken. Kunden ska fylla i en kortreklamation och skicka beställningsbekräftelsen samt korrespondensen med säljaren som bilaga för att säljarens eventuella avtalsbrott kan konstateras.

Ta del av anvisningar om kortreklamation

Jag kunde inte använda min flygbiljett på grund av indirekta orsaker

”Jag kunde inte använda min flygbiljett eftersom jag inte hann till flyget.”

Kunden betalade sitt nätköp med ett kreditkort som omfattar en produktskyddsförsäkring. Hen kan göra en skadeanmälan hos den som beviljat kortförsäkringen.

Läs mer om produktskyddsförsäkring

Jag avbokar flygbiljetten själv

Situation A

”Jag köpte en flygbiljett som jag måste avboka då tidpunkten i fråga passar mig inte längre. I säljarens villkor står det att kunden kan avboka flyg avgiftsfritt av vilken anledning som helst och få pengarna tillbaka bara avbokningen har gjorts tillräckligt tidigt. Säljaren vägrar dock att betala kompensation.” 

Då kunden betalade sitt nätköp med ett kreditkort kan hen reklamera ärendet hos banken. Kunden ska fylla i en kortreklamation och skicka beställningsbekräftelsen samt korrespondensen med säljaren som bilaga för att säljarens eventuella avtalsbrott kan konstateras. 

Ta del av anvisningar om kortreklamation

Situation B

”Jag köpte en flygbiljett som jag måste avboka på grund av sjukdom.” 

Kunden betalade sitt nätköp med ett kreditkort som omfattar en produktskyddsförsäkring. Hen kan göra en skadeanmälan hos den som beviljat kortförsäkringen. 

Läs mer om produktskyddsförsäkring

Ansök om kort via nätbanken

Öppna nätbanken

Hjälp för bankärenden

Privatkunder