Offret för identitetsstöld upptäcker ofta brottet först när hen får fakturor eller betalningar för tjänster, produkter eller avtal som hen inte har beställt. Offret kan också upptäcka främmande betalningar på sitt kontoutdrag eller korttransaktioner.
Eftersom det kan ta tid att upptäcka en identitetsstöld och kartlägga alla skador orsakar brottet ofta långvarig stress och osäkerhet för offret. Trots utredningarna är det inte säkert att det är helt klart för offret vad hens uppgifter har använts eller försökt användas till.
Såsom med många andra bedrägeriformer är det säkraste sättet att skydda sig mot bedrägerier att lära sig känna igen potentiella risker och förebygga brott.
Identitetsstöld har ofta sitt ursprung i att personuppgifter har hamnat i fel händer. Brottslingar kan komma åt personuppgifter till exempel genom
- dataläckor
- att nätfiska efter dem på webbplatser eller
- att få tillgång till dem, till exempel via papperspost.
Det kan förekomma försök att komma åt betalkortets uppgifter under en betalningstransaktion. Det är därför viktigt att skydda sina personuppgifter noggrant, till exempel genom att förstöra adressuppgifter från papperspost, endast lämna ut information till betrodda webbplatser och skydda kortuppgifterna, till exempel genom att täcka över dem med handen vid betalningstransaktioner.