Vad handlar identitetsstöld om?

En identitetsstöld går ut på att brottslingarna använder stulna personuppgifter för bedrägerier. En brottsling som begår identitetsstöld försöker medvetet lura tredje part genom att använda en falsk identitet och därigenom orsaka skada för offret. 

Brottslingarna kan exempelvis försöka ta snabblån eller öppna telefonabonnemang eller andra tjänster i offrets namn. Förutom offret och brottslingen kan även tredje parter vara inblandade i bedrägerier. Det kan exempelvis vara säljare eller andra tjänsteleverantörer som brottslingen har försökt lura genom att använda en stulen identitet. 

Hur känner du igen identitetsstöld?

Offret för identitetsstöld upptäcker ofta brottet först när hen får fakturor eller betalningar för tjänster, produkter eller avtal som hen inte har beställt. Offret kan också upptäcka främmande betalningar på sitt kontoutdrag eller korttransaktioner.

Eftersom det kan ta tid att upptäcka en identitetsstöld och kartlägga alla skador orsakar brottet ofta långvarig stress och osäkerhet för offret. Trots utredningarna är det inte säkert att det är helt klart för offret vad hens uppgifter har använts eller försökt användas till. 

Såsom med många andra bedrägeriformer är det säkraste sättet att skydda sig mot bedrägerier att lära sig känna igen potentiella risker och förebygga brott. 

Identitetsstöld har ofta sitt ursprung i att personuppgifter har hamnat i fel händer. Brottslingar kan komma åt personuppgifter till exempel genom 

  • dataläckor 
  • att nätfiska efter dem på webbplatser eller 
  • att få tillgång till dem, till exempel via papperspost.

Det kan förekomma försök att komma åt betalkortets uppgifter under en betalningstransaktion. Det är därför viktigt att skydda sina personuppgifter noggrant, till exempel genom att förstöra adressuppgifter från papperspost, endast lämna ut information till betrodda webbplatser och skydda kortuppgifterna, till exempel genom att täcka över dem med handen vid betalningstransaktioner.  

Vad ska du göra om du blir utsatt för identitetsstöld?

  • Kontakta omedelbart din bank eller spärrtjänst om dina kortuppgifter eller bankkoder har hamnat i fel händer.
  • Om du upptäcker debiteringar på ditt kort som du inte gjort själv kan du göra en kortreklamation.
  • Kontakta polisen för att göra en polisanmälanÖppnas i nytt fönster.
  • Du kan göra ett frivilligt och avgiftsfritt kreditförbud som gör att brottslingar inte kan ta krediter i ditt namn. Du kan lämna ett kreditförbud i det positiva kreditregistret.
  • En brottsling kan ändra dina adressuppgifter i bedrägligt syfte. Kontrollera att dina adressuppgifter är korrekta hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Posti samt korrigera dem vid behov.
  • Förvara dokument som har att göra med bedrägeriet, till exempel fakturor och orderbekräftelser och kontakta tredje parter som är föremål för bedrägeriet, såsom butiker där köp har gjorts med dina stulna personuppgifter.
  • Prata med någon om bedrägeriet, bli inte ensam med dina bekymmer. Vid behov kan du kontakta BrottsofferjourenÖppnas i nytt fönster.

Tips för att undvika identitetsstöld

  • Använd tvåfaktorsautentisering alltid när det är möjligt.
  • Ändra lösenord som andra kan känna till. Använd inte samma lösenord i flera tjänster.
  • Se till att dina personuppgifter inte hamnar i fel händer. Släng till exempel inte post som innehåller dina personuppgifter i pappersinsamlingen. Föredra e-fakturor som minskar mängden papperspost.
  • Fundera på vem du delar dina personuppgifter med och bedöm noga vilka webbplatser du ger dina personuppgifter på och vilka personuppgifter du delar på sociala medier.
  • Skydda pinkoden för ditt betalkort när du betalar eller använd kontaktlös betalning.
  • Se till att du regelbundet uppdaterar dina enheter, dina programvaror och skyddet mot skadliga programvaror.
  • I vissa situationer kan det finnas skäl att lämna ett förbud mot utlämning av personuppgifter hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdataÖppnas i nytt fönster och TraficomÖppnas i nytt fönster.