- Jag kan inte logga in i nätbanken. Inloggningssidan laddas inte utan rutan blir vit.
För att använda nätbanken behöver du en webbläsare, till exempel Chrome, Firefox, Edge eller Safari. Vi stöder inte längre Internet Explorer.
Vi ber dig uppdatera din webbläsare till den nyaste versionen eller byta webbläsare.
Vi rekommenderar att du uppdaterar operativsystemet på din enhet till den nyaste versionen eller att du i fortsättningen använder den nyaste versionen av webbläsaren Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge eller Safari.
Du kan också använda mobilbanken på din smarttelefon eller surfplatta.
Läs mer om de tekniska kraven på nätbanken
- Kan jag välja på vilket språk jag vill använda nätbanken?
Ja. Nätbanken finns på svenska, finska eller engelska. Du kan byta språk innan du loggar in uppe till höger på inloggningssidan. Nätbanken kommer ihåg ditt val tills du byter språk igen.
- Ser jag både mina privata och mitt företags konton i nätbanken?
Ja. Du kan ändra vyn från dina privata konton till ditt företags konton genom att klicka på ditt namn uppe till höger. Du ser alla konton som du har rätt att använda.
- Hur och var kan jag ge respons på nätbanken?
Du kan ge oss respons efter att du har loggat in genom att klicka på Synpunkter som finns till höger på varje sida.
- Kan jag kopiera en faktura i nätbanken?
Ja, det kan du. Du kan kopiera en faktura genom att gå till kontotransaktionen och klicka på Kopiera som en ny betalning som finns i slutet av raden.
- Hur kan jag ge kontot ett namn i nätbanken?
Gå till Konton & kontotransaktioner under fliken Ekonomi och välj det konto du vill namnge. Klicka på länken Visa kontouppgifter och ge kontot ett namn. Kom ihåg att spara ändringarna.
- Var hittar jag kontoutdrag?
Du hittar kontoutdragen under Profil > Dokument > ArkivÖppnas i nytt fönster.
- Hur kan jag betala en avvisad betalning i nätbanken?
Du kan inte ändra eller ta bort en avvisad betalning i nätbanken. Du måste skapa en helt ny betalning.
- Jag kan inte logga in i nätbanken. Vad ska jag göra?
Öppna appen Nordea ID och kontrollera att du kan använda den. Om appen Nordea ID ger felmeddelandet ”Vi har upptäckt flera parallella identifieringsförsök”, ska du öppna appen på nytt och ge rätt pinkod för att nollställa felet. Försäkra dig också om att du har den senaste versionen av appen Nordea ID. Töm även webbläsarens cacheminne och sidhistorik. Prova också att starta om din enhet. Om en störning uppstår, försök logga in på nytt om en stund. Vi meddelar dig på förhand om planerade serviceavbrott i mobil- och nätbanken, på vår webbplats samt i sociala medier.
- Kan jag söka kontotransaktioner?
Du kan söka kontotransaktioner t.ex. efter mottagare, belopp eller datum på önskat konto under Ekonomi > Konton & kontotransaktioner.
- Kan jag exportera kontotransaktioner t.ex. till en Excel-fil?
Ja, det kan du. Efter att du valt ett konto i vyn Konton & kontotransaktioner hittar du CSV-knappen bredvid knappen Skriv ut.
- Kan jag göra valutabetalningar i nätbanken?
Med valutabetalningar, dvs. utlandsgireringar avses gireringar i valuta eller gireringar i euro utanför det gemensamma eurobetalningsområdet (SEPA).
Funktionen för valutabetalningar är en tilläggstjänst som syns i mobil- och nätbanken bara för dem som använder den aktivt. Om du vill göra valutabetalningar, men har inte funktionen i mobil- och nätbanken kan du ringa Nordea Kundtjänst som lägger till funktionen. Funktionen för valutabetalningar aktiveras i mobil- och nätbanken då du loggar in nästa gång.
Så här kan du göra valutabetalningar i mobilbanken: Välj Betalningar och e-fakturor och tryck sedan på ikonen Valutabetalning upptill på skärmen. I nätbanken väljer du Betalningar > Valutabetalningar.
- Hur skickar jag meddelanden till Nordea?
Du får svar på många frågor snabbt utan att behöva skicka oss ett meddelande och vänta på vårt svar.
I menyn Hjälp finns avsnittet Skriv till oss där du snabbt kan chatta med chatboten Nova. Ställ en fråga till Nova så ger den dig ett förslag genast eller styr dig vidare.
I menyn Hjälp i både mobil- och nätbanken hittar du även meddelandearkivet och kan skicka dokument.
- Kan jag lägga till bilagor i meddelanden som jag skickar till rådgivaren?
Ja, det kan du. Lägg till bilagan på skärmen Nytt meddelande under Lägg till bilaga. Du kan lägga till högst 10 bilagor i meddelandet.
Lägg till bilaganÖppnas i nytt fönster
- Var hittar jag min profil?
Du hittar menyn Profil under ditt namn i nätbanken.
- Var kan jag underteckna avtal?
Du kan underteckna avtal på Profilen > Dokument > Avtal och dokument.
Underteckna avtalÖppnas i nytt fönster
- Hur många betalningsmottagare kan jag spara i mottagarförteckningen?
Antalet mottagare i mottagarförteckningen är inte begränsat.