- Jag kan inte logga in i den nya nätbanken. Inloggningssidan laddas inte utan rutan blir vit.
För att använda nätbanken behöver du en webbläsare, till exempel Chrome, Firefox, Edge eller Safari. Vi stöder inte längre Internet Explorer.
Vi ber dig uppdatera din webbläsare till den nyaste versionen eller byta webbläsare.
Vi rekommenderar att du uppdaterar operativsystemet på din enhet till den nyaste versionen eller att du i fortsättningen använder den nyaste versionen av webbläsaren Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge eller Safari.
Du kan också använda mobilbanken på din smarttelefon eller surfplatta.
Läs mer om de tekniska kraven på nätbanken
- Kan jag välja på vilket språk jag vill använda nätbanken?
Ja. Den nya nätbanken finns tillgänglig på svenska, finska och engelska. Du kan byta språk uppe till höger på inloggningssidan. Efter att du har bytt språk kommer sidan ihåg ditt val då du nästa gång loggar in.
- Ser jag både mina privata och mitt företags konton i nätbanken?
Ja. Du kan ändra vyn från dina privata konton till ditt företags konton genom att klicka på ditt namn uppe till höger. Du ser alla konton som du har rätt att använda.
- Hur och var kan jag ge respons på nätbanken?
Du kan ge oss respons efter att du har loggat in genom att klicka på Synpunkter som finns till höger på varje sida.
- Kan jag kopiera en faktura i nätbanken?
Ja, det kan du. Du kan kopiera en faktura genom att gå till kontotransaktionen och klicka på Kopiera som en ny betalning som finns i slutet av raden.
- Hur kan jag ge kontot ett namn i nätbanken?
Gå till Konton & kontotransaktioner under fliken EkonomiÖppnas i nytt fönster och välj det konto du vill namnge. Klicka på länken Visa kontouppgifter och ge kontot ett namn. Kom ihåg att spara ändringarna.
- Var hittar jag kontoutdrag?
Kontoutdrag för Brukskonto
Du hittar kontoutdrag över brukskontot via länken Kontoutdrag på fliken Konton & kontoutdrag. Länken styr dig ännu till avsnittet Konton > Kontoutdrag i den gamla nätbanken.
Vi kommer att överföra kontoutdrag över brukskonton till den nya nätbanken innan den gamla nätbanken stängs.
Kontoutdrag för FörmånsKonto
E-kontoutdrag som bildats över FörmånsKontot sedan februari 2020 finns i den nya nätbanken på fliken Ekonomi > DokumentÖppnas i nytt fönster.
E-kontoutdrag som bildats före februari 2020 hittar du i den nya nätbanken under Ekonomi > Dokument > Gamla Nätbankens dokumenter.
- Hur kan jag betala en avvisad betalning i nätbanken?
Du kan inte ändra eller ta bort en avvisad betalning i den nya nätbanken. Du måste skapa en helt ny betalning.
- Saknar du vissa tjänster i den nya nätbanken?
Du kan sköta alla dina bankärenden i den nya nätbanken. På vissa sidor styrs du dock till den gamla nätbanken. Vi fortsätter att utveckla nätbanken och lägger till nya funktioner ständigt. Vi vill gärna höra dina synpunkter. Du kan ge oss respons under Synpunkter i nätbanken.
I den nya nätbanken finns direkta länkar till tjänster i den gamla nätbanken. Du hittar dem under Gå till andra tjänster till höger på sidan Översikt.
Vår nya nätbank anpassar sig till din enhet och fungerar behändigt på både datorer och surfplattor.
- Jag kan inte logga in i nätbanken. Vad ska jag göra?
Öppna appen Nordea ID och kontrollera att den är tillgänglig. Om appen Nordea ID ger felmeddelandet ”Vi har upptäckt flera parallella identifieringsförsök”, ska du öppna appen på nytt och ge rätt pinkod för att nollställa felet. Försäkra dig också om att du har den senaste versionen av appen Nordea ID. Töm även webbläsarens cacheminne och sidhistorik. Prova också att starta om din enhet. Om en störning uppstår, försök logga in på nytt om en stund. Vi meddelar dig på förhand om planerade serviceavbrott i mobil- och nätbanken, på vår webbplats samt i sociala medier.
- Kan jag söka kontotransaktioner?
Du kan söka kontotransaktioner enligt datumÖppnas i nytt fönster genom att välja önskat konto.
- Kan jag exportera kontotransaktioner t.ex. till en Excel-fil?
Ja, det kan du. Efter att du valt ett konto i vyn Konton & kontotransaktioner hittar du CSV-knappen bredvid knappen Skriv ut. Vissa skandinaviska bokstäver fungerar ännu inte ordentligt.
- Hur gör jag en valutabetalning i den nya nätbanken?
Du kan göra valutabetalningar i den nya nätbanken under Betalningar > Valutabetalningar. Observera att du i den nya nätbanken endast kan ändra betalningar som du gjort i den nya nätbanken.
- Hur skickar jag meddelanden till Nordea?
Du får svar på många frågor snabbt utan att behöva skicka oss ett meddelande och vänta på vårt svar. I nätbanken under menyn Hjälp finns avsnittet Skriv till oss där du kan diskutera med vår chattbot Nova. Ställ en fråga till Nova så ger den dig ett förslag genast eller styr dig till rätt kanal vid behov. Via menyn Hjälp kan du också skicka dokument och läsa meddelanden. Även i mobilbanken kan du skriva till oss via menyn Hjälp.
- Kan jag lägga till bilagor i meddelanden som jag skickar till rådgivaren?
Ja, det kan du. Lägg till bilagan på skärmen Nytt meddelandeÖppnas i nytt fönster under Lägg till bilaga.
- Var kan jag underteckna avtal?
Du kan underteckna avtalet på Profilen under DokumentÖppnas i nytt fönster.
- Hur många betalningsmottagare kan jag spara i mottagarförteckningen?
Antalet mottagare i förteckningen är inte begränsat i Nordeas nät- eller mobilbank.
- Varför har inte alla betalningsmottagare flyttats från den gamla nätbanken till den nya?
I den nya nätbanken är mottagarförteckningen densamma som kunden har i mobilbanken. Mottagarförteckningen överförs inte från den gamla nätbanken till den nya. Då du gör en betalning i den nya nätbanken och inte kan hitta betalningsmottagaren i mottagarförteckningen kan du lägga till mottagaren i den nya nätbanken genom att välja Lägg till ny mottagare då du gör betalningen. Den nya nätbanken sparar inte automatiskt mottagaren i mottagarförteckningen.