- Vad ska jag göra om en betalning överstiger säkerhetsgränsen och kräver tilläggsbekräftelse?
Du tilläggsbekräftar en betalning med appen Nordea ID, Nordea ID-dosan eller kodkalkylatorn.
- Hur avslutar jag en återkommande betalning?
Du kan avsluta en återkommande betalning genom att redigera utgående betalningar i nät- eller mobilbanken.
I mobilbanken väljer du den betalning som du vill avsluta under Betalningar och e-fakturor, sedan Kommande. I nätbanken avslutar du en betalning genom att först välja Betalningar, sedan Utgående betalningar och under Kommande trycka på Ta bort.
Avsluta återkommande betalning
- Hur avslutar jag en e-fakturabeställning?
Du kan avsluta en e-faktura genom att välja fakturautställaren ur e-fakturabeställningarna.
I mobilbanken tryck först på Betalningar och e-fakturor, sedan E-fakturor. Välj sedan i listan den fakturautställare som du vill radera och tryck på Ta bort e-faktura. I nätbanken väljer du Betalningar, sedan E-fakturor och tryck på papperskorgsikonen vid den fakturautställare som du vill radera.
Radera e-fakturabestallning
- Hur gör jag en valutabetalning, dvs. en utlandsgirering?
Med valutabetalningar, dvs. utlandsgireringar avses alla gireringar i valuta eller gireringar i euro utanför det gemensamma eurobetalningsområdet (SEPA). Du kan göra en betalning i euro inom det gemensamma eurobetalningsområdet som girering genom att välja Betalningar och e-fakturor och sedan Betala i mobilbanken. I nätbanken väljer du Betalningar och sedan Ny betalning.
Du kan göra en valutabetalning i mobilbanken genom att välja Betalningar och e-fakturor och trycka sedan på ikonen Valutabetalning. I nätbanken väljer du Betalningar och sedan Valutabetalningar.
Funktionen för valutabetalningar är en tilläggstjänst som syns i mobil- och nätbanken bara för dem som använder den aktivt. Om du vill göra valutabetalningar, men har inte funktionen i mobil- och nätbanken kan du ringa Nordea Kundtjänst som lägger till funktionen. Funktionen för valutabetalningar aktiveras i mobil- och nätbanken då du loggar in nästa gång.
- Till vilka länder kan jag göra valutabetalningar?
Du kan göra valutabetalningar till de flesta länder i världen.
Det finns ändå länder till vilka du inte kan betala i Nordeas digitala kanaler (mobil- och nätbanken). De är högriskländer som Europeiska unionen har fastställt och där EU har upptäckt betydande brister i bekämpningen av ekonomisk brottslighet.
Du kan göra valutabetalningar via Nordea Kundtjänst till en del högriskländer som Europeiska unionen har fastställt, med undantag av vissa länder som är föremål för lagstadgade sanktioner.
Med detta förfarande beaktar vi våra kunders intressen på lång sikt, skyddar tillgångarna på kundkontona mot bedrägerier och säkerställer en trygg internationell betalningsrörelse även i fortsättningen.
- Hur överför jag pengar från en annan bank till Nordea?
I Nordeas mobilbank kan du överföra pengar från ditt konto i en annan bank till ditt konto i Nordea. För att bekräfta kontoöverföringen behöver du bara dina bankkoder som den andra banken har beviljat.
- Öppna mobilbanken.
- Gå till Egen överföring och välj Från konto.
- Skrolla nedåt.
- Välj Andra banker. Välj Konto hos annan bank och fyll i nödvändiga uppgifter för egen överföring, såsom beloppet och kontot för överföringen.
- Tryck på Välj konto i annan bank för att välja din andra bank. Välj din bank, logga in med den andra bankens koder och följ instruktionerna.
- Bekräfta betalningen så att pengarna överförs till ditt konto i Nordea.
Bra att veta:
- Du behöver version 4.23 eller senare av mobilbanken för att kunna överföra pengar från en annan bank till Nordea med funktionen Egen överföring.
- Följande bankers konton finns tillgängliga i tjänsten: Danske Bank, OP, S-Banken, Ålandsbanken och Revolut.
- Hur länge det tar innan pengarna syns på ditt Nordeakonto beror på den andra bankens betalningstider. Du kan kontrollera hur länge överföringen tar hos din andra bank.
- Hur inverkar det förvalda kontot på betalningar?
Det förvalda kontot blir primärt konto för betalningar och e-fakturor. Tänk på att om ett konto med två innehavare fastställs som förvalt konto syns alla sammanfattningar av e-fakturor och transaktioner på kontot för båda kontoinnehavarna.
Så här ändrar du det förvalda kontot i nätbanken:
- Gå till fliken Ekonomi och välj Konton & kontotransaktioner.
- Välj det konto som du vill ha som förvalt konto.
- Öppna uppgifterna om kontot för att välja det som förvalt konto. Det förvalda kontot är ditt primära betalkonto för t.ex. e-fakturor och andra betalningar.
Så här ändrar du det förvalda kontot i mobilbanken:
- Öppna avsnittet Konton och kort på fliken Översikt.
- Välj det konto som du vill ha som förvalt konto.
- Öppna kontots inställningar för att välja det som förvalt konto. Det förvalda kontot är ditt primära betalkonto för t.ex. e-fakturor och andra betalningar.