Att använda kodappen i olika tjänster
Då du använder kodappen i olika tjänster behöver du alltid ditt Nordea-användar-ID. Du bekräftar inloggningen med kodappen, antingen med pinkoden eller ditt fingeravtryck/ansiktsigenkänning om du har aktiverat den funktionen i appens inställningar. Kontrollera att begäran om bekräftelse är korrekt.
Vissa leverantörer använder s.k. identifieringsförmedlingstjänster. Då begär kodappen dig att bekräfta inloggningen i ifrågavarande identifieringsförmedlingstjänst (t.ex. suomi.fi) och inte i själva tjänsten som du ska använda (t.ex. FPA). Det är tryggt att använda identifieringsförmedlingstjänster och förfarandet innebär stark autentisering.
Tips: Om kodappen i samband med inloggningsförsöket inte ber dig bekräfta inloggningen – försäkra dig om att du gett ditt Nordea-användar-ID rätt i tjänsten.
Mobilbanken
- Öppna mobilbanken och ge ditt användar-ID.
- Välj ”Logga in med kodappen”.
- Om kodappen finns på samma enhet som mobilbanken öppnas kodappen automatiskt och frågar ”Vill du logga in i mobilbanken?”.
- Bekräfta inloggningen med pinkoden, ditt fingeravtryck eller ansiktstigenkänning.
- Du tas automatiskt tillbaka till mobilbanken och kan börja sköta dina ärenden. När du bekräftar betalningar tas du automatiskt till kodappen där du bekräftar transaktionen med pinkoden.
Nätbanken
- Gå till nätbankens inloggningssida.
- Välj kodappen som inloggningssätt, ge ditt användar-ID och tryck på OK.
- Öppna kodappen.
- Appen frågar: Vill du logga in i privatkundernas nätbank?
- Bekräfta inloggningen genom att ge pinkoden i appen eller använd ditt fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.
- Du har nu loggat in i nätbanken och kan börja sköta dina ärenden.
- När du bekräftar betalningar eller andra uppdrag öppna kodappen på nytt och bekräfta uppdraget med pinkoden eller biometrisk identifiering.
Att använda kodappen i andra än Nordeas tjänster
Kodappen är en identifieringsmetod för stark autentisering (s.k. e-identifiering) som du kan använda för att logga in i t.ex. FPA:s eller skattemyndighetens tjänster. Observera att du måste besöka kontoret för att kunna ta i bruk stark autentisering, alltså tjänsten e-identifiering. Kom ihåg att ta med dig pass eller identitetskort till kontoret.
Så här loggar du in i tredje parters tjänster:
- Öppna tjänsten som du vill logga in i.
- Välj Nordeas logotyp på inloggningssidan.
- Välj kodappen som inloggningssätt.
- Ge ditt användar-ID.
- Öppna kodappen och bekräfta inloggningen.
- Gå tillbaka till nättjänsten och börja sköta dina ärenden.
Köp på nätet
När du köper i webbutiker som har anslutit sig till tjänsten Mastercard SecureCode eller Verified by Visa för trygga betalningar på nätet, verifierar tjänsten vid köptillfället både betalaren och butiken.
Du kan enkelt bekräfta köp på nätet med kodappen. Efter att du gett dina kortuppgifter i tjänsten tas du till en identifieringssida där du ger ditt användar-ID. Efter det öppnar du kodappen och bekräftar köpet med pinkoden eller biometrisk identifiering.
Uppgifterna du ger förmedlas inte till webbutiken utan säljaren får endast en bekräftelse på att identifieringen lyckats och kan acceptera din betalning utifrån det.