Mann i gate ser på mobil

Kodappen

Appen Nordea Koder är en säker app som du laddar ner på en smarttelefon eller surfplatta. Med hjälp av appen loggar du in i mobilbanken och bankens övriga tjänster. Med kodappen loggar du också in i andra tjänsteleverantörers tjänster och gör trygga köp på nätet. Kom ihåg att alltid uppdatera den nyaste versionen av både operativsystemet och kodappen.

En app ger dig tillgång till alla tjänster

Du kan ladda ner appen Koder på flera smarttelefoner eller surfplattor, och då kan du logga in i tjänster även om en enhet skulle gå sönder eller försvinna. Du kan även aktivera din användarprofil till exempel i din familjemedlems enhet. 

  • Appen är lätt och trygg att använda.
  • Du kan alltid använda dina bankkoder med din smarttelefon eller surfplatta.
  • Du kan identifiera dig i Nordea Kundtjänst.
  • Du försäkrar dig om att samtalet kommer från Nordea.

Ange din pinkod i kodappen bara då du sköter dina ärenden

Ange din pinkod i kodkalkylatorn eller kodappen bara då du loggar in i nät- eller mobilbanken, bekräftar en girering eller en kortbetalning på nätet eller då du sköter dina ärenden i tjänsten Suomi.fi. 

Då du använder kodappen ska du alltid kolla noggrant vad kodappen ber dig bekräfta. Om bekräftelsebegäran inte gäller dina ärenden, kontakta vår kundtjänst omedelbart.  

Så här aktiverar du appen i olika situationer

Så här aktiverar du appen på nytt på en annan enhet med hjälp av den enhet som du redan använder

Med hjälp av QR-koden kan du använda appen Koder på flera enheter

Du gör klokt i att se till att du kan logga in med fler än en enhet. Om din telefon till exempel går sönder är det mycket praktiskt med tanke på dina bankärenden att du har laddat ner appen även på en annan enhet eller skaffat en kodkalkylator. Du kan

  • ladda ner kodappen både på en smarttelefon och surfplatta
  • lägga till din användarprofil i till exempel din makes kodapp. 

Om du har appen Koder exempelvis på din smarttelefon kan du med hjälp av telefonen aktivera appen även på en surfplatta. Det är lätt att aktivera appen med hjälp av QR-koden, och då behöver du inte separata aktiveringskoder.

Så här lägger du till en användarprofil i kodappen

Du kan lägga till flera användarprofiler i en och samma kodapp. 

  1. Öppna kodappen i den enhet i vilken du vill lägga till en användarprofil.
  2. Öppna inställningarna och välj Lägg till användare.
  3. Försätt med QR-koden enligt punkt 4 i anvisningarna.

Aktivering med QR-koden 

Från en gammal till en ny enhet

  1. Ladda ner kodappen på en ny enhet i appbutiken. 
  2. Försäkra dig om att du har den nyaste versionen av kodappen både på den gamla och den nya enheten och att båda enheterna är anslutna till internet. Enheterna kan anslutas till nätet med hjälp av mobildata (sim-kort), trådlöst nätverk (wi-fi) eller genom att ansluta till en annan enhets nätuppkoppling.
  3. Kontrollera vilken version av kodappen som är den nyaste i din enhets appbutik. Du hittar appversionen genom att öppna kodappen och välja ”Hjälp”. Versionsnumret finns längst ner på sidan. Du gör klokt i att aktivera automatisk uppdatering av kodappen i din smarta enhets inställningar. På så sätt säkerställer du att du alltid använder den nyaste versionen. 
  4. Öppna kodappen på den nya enheten och välj din kundgrupp.
  1. Välj Nordea Finland.
  2. Välj det språk på vilket du vill använda kodappen. 
  3. Välj ”Privatkund”.
  4. Välj ”Ta i bruk på denna enhet” och följ anvisningarna i appen.
  5. Gå tillbaka till den gamla enheten.
  6. Välj användaren som du vill aktivera kodappen för på den nya enheten.
  7. Välj ”Ta i bruk på en annan enhet”.
  8. Ge ditt Nordea-användar-ID och kodappens pinkod.
  9. Appen skapar nu en QR-kod som du kan använda för att aktivera kodappen på den andra enheten.
  10. Gå tillbaka till den nya enheten och läs av QR-koden på den gamla enheten med kameran.
  11. Då QR-koden lästs kan du skapa en egen pinkod och ge ditt användarkonto ett namn. 
  12. Kodappen har nu aktiverats och du kan stänga den gamla enheten.

Instruktionsvideo: Så här aktiverar du appen Koder med QR-kod

Se en video om hur du aktiverar appen Koder på en annan smartenhet samt lägger till din egen användarprofil i en annan användares app med hjälp av QR-koden. Vid behov kan du pausa videon när som helst och samtidigt aktivera appen på din smartenhet.

Hoppsan! Om du vill se innehåll av detta slag ska du först godkänna Nordeas cookies för marknadsföring

Då du kan identifiera dig med en annan banks koder eller mobil ID'
Aktivering då du inte kan identifiera dig
Aktivering av kodappen i nätbanken
Ny Nordeakund
Jag är inte kund i Nordea men jag har Nordeas betalkort

Instruktionsvideo: Så här aktiverar du appen Koder med QR-kod

Se en video om hur du aktiverar appen Koder på en annan smartenhet samt lägger till din egen användarprofil i en annan användares app med hjälp av QR-koden. Vid behov kan du pausa videon när som helst och samtidigt aktivera appen på din smartenhet.

Ny användare av kodappen

Första app Koder, Nordeas kund

Då du aktiverar din första app Koder och har antingen en kodkalkylator eller ett kodkort kan du även beställa aktiveringskoderna för kodappen i nätbanken. Observera att både aktiveringskoden och pinkoden kan användas endast en gång och att de ska användas samtidigt. Börja alltså inte aktivera appen Koder innan du fått bägge koderna.

  • Kontrollera att ditt telefonnummer i nätbanken är rätt och att du har verifierat det. Du kan kontrollera om du har verifierat ditt telefonnummer i Nordeas tjänster i nätbanken under Mobiltjänster > Mina nummer. Vi skickar aktiveringskoden till ditt verifierade telefonnummer så att vi kan vara säkra på att ingen annan kan aktivera appen i ditt namn.
  • Gå till fliken Redigera nätbanken och välj där Bankkoder. 
  • Du hittar knappen för att beställa aktiveringskoderna under Kodappen.

Då du har beställt koderna får du: 

  • Aktiveringskoden per sms.
  • En engångspinkod i nätbanken under Redigera nätbanken > Bankkoder. 

När du fått koderna som du behöver för att börja använda appen

  1. Öppna appen Koder och börja aktiveringen genom att välja land, språk och kundtyp.
  2. Välj Jag har både aktiveringskoden och den tillfälliga pinkoden.
  3. Ange aktiveringskoden och den tillfälliga pinkoden.
  4. Aktiveringen är nu nästan klar. Välj ännu en fyrsiffrig pinkod och ge ditt användarkonto ett namn. Kodappen är nu klar att använda.

Ny Nordeakund

När du blir kund hos oss på nätet och din ansökan har godkänts får du per sms ett meddelande där vi ber dig aktivera nättjänsterna med ansökan ”Bli kund på nätet”. I samband med aktiveringen får du ett personligt användar-ID som du behöver alltid då du loggar in i Nordeas och andra leverantörers tjänster. I många tjänster kan du välja att din enhet ska komma ihåg ditt användar-ID, och då behöver du det bara den första gången du loggar in.

När du fått användar-ID:t kan du börja använda kodappen. 

  1. Ladda ner appen Koder på din smarttelefon eller surfplatta i appbutiken. 
  2. Du får en aktiveringskod per sms till det telefonnummer du angett i ansökan om att bli kund hos Nordea. 
  3. När du antagits som kund hos oss kan du logga in på nytt i tjänsten Bli kund på nätet. För att ta i bruk kodappen behöver du utöver aktiveringskoden en tillfällig pinkod som du får i nättjänsten.
  4. Öppna kodappen på din mobila enhet och följ anvisningarna i appen.
  5. Börja med att välja Nordea Finland i appen.
  6. Välj vilket språk du vill använda appen på (du kan ändra valet senare i inställningarna).
  7. Välj ”Privatkund”. 
  8. Välj ”Aktiveringskod” och ge den tiosiffriga aktiveringskoden och den fyrsiffriga engångspinkoden som syns i nättjänsten. 
  9. Namnge din användarprofil (t.ex. ditt förnamn) och välj en personlig pinkod. Den pinkoden använder du i fortsättningen då du loggar in och bekräftar med kodappen. 

Kodappen är nu klar att använda.

När du blir kund hos oss på kontoret får du aktiveringskoden per sms och en tillfällig pinkod av personalen på kontoret. Vi hjälper dig gärna med att ta i bruk appen på kontoret. 

Jag är inte kund i Nordea men jag har Nordeas betalkort

Enligt EU:s andra betaltjänstdirektiv PSD2 ska kortköp i webbutiker i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet nu oftare bekräftas genom stark autentisering. Innehavarna av betalkort som Nordea beviljat ska bekräfta sina köp med appen Nordea Koder.

Så här börjar du använda appen Nordea Koder om du inte är Nordeakund men har ett betalkort som Nordea beviljat.

  1. Ladda ner appen Nordea Koder i appbutiken för din smarttelefon eller surfplatta.
  2. Öppna kodappen och börja med att namnge din användarprofil samt välja land och språk.
  3. Välj alternativet ”Jag har bara Nordeas betalkort”.
  4. Välj din egen bank eller mobilcertifikat som identifieringsalternativ och identifiera dig.
  5. Då identifieringen är klar visar appen det telefonnummer som appens aktiveringskod skickas till.
  6. Ange aktiveringskoden i appen då du fått den.
  7. Aktiveringen är nu nästan klar. Välj ännu en fyrsiffrig pinkod som du i fortsättningen bekräftar dina nätköp med. Kodappen är nu klar att använda.

Om du inte kan aktivera appen Nordea Koder i din telefon eller surfplatta kan du bekräfta nätköpen med engångslösenord som skickas till dig per sms. Kontakta i sådana fall Nordea Kundtjänst.

Vanliga frågor om kodappen

Instruktioner och råd

Vad är inloggningskod?

Vad är inloggningskod?

En del av våra tjänster visar en inloggningskod då man loggar in med kodappen

Inloggningskoden har lanserats i en del av våra digitala kanaler, såsom den nya nätbanken. Med hjälp av koden kan kunden som loggar in i digitala tjänster försäkra sig om att det är hen som har gjort identifieringsbegäran som syns i kodappen. Det är fråga om en tilläggsfunktion för kunder som använder kodappen. Användningen av inloggningskoden utökas gradvis till exempel i tredje parters tjänster. Inloggningskoden används inte i mobilbanken.

Hur fungerar inloggningskoden?

När du håller på att logga in exempelvis i den nya nätbanken ser du på nätbankens inloggningsskärm en kod som består av fyra tecken. Samma kod med fyra tecken syns också i kodappen. Om du ser samma kod i både kodappen och på inloggningssidan kan du bekräfta identifieringsbegäran normalt med pinkod, fingeravtryck eller ansiktsigenkänning. Om koderna inte stämmer överens ska du avvisa identifieringsbegäran och börja logga in i nätbanken på nytt.

På vilka enheter fungerar appen?
Kan jag ladda ner kodappen på någon annans smarttelefon eller surfplatta?
Hur kollar jag vilken version av appen jag använder?
Verifiera ditt telefonnummer
Att använda kodappen i olika tjänster
Säkerhet

Att använda kodappen i olika tjänster

Då du använder kodappen i olika tjänster behöver du alltid ditt Nordea-användar-ID. Du bekräftar inloggningen med kodappen, antingen med pinkoden eller ditt fingeravtryck/ansiktsigenkänning om du har aktiverat den funktionen i appens inställningar. Kontrollera att begäran om bekräftelse är korrekt. 

Vissa leverantörer använder s.k. identifieringsförmedlingstjänster. Då begär kodappen dig att bekräfta inloggningen i ifrågavarande identifieringsförmedlingstjänst (t.ex. suomi.fi) och inte i själva tjänsten som du ska använda (t.ex. FPA). Det är tryggt att använda identifieringsförmedlingstjänster och förfarandet innebär stark autentisering.

Tips: Om kodappen i samband med inloggningsförsöket inte ber dig bekräfta inloggningen – försäkra dig om att du gett ditt Nordea-användar-ID rätt i tjänsten.

Mobilbanken

  1. Öppna mobilbanken och ge ditt användar-ID.
  2. Välj ”Logga in med kodappen”.
  3. Om kodappen finns på samma enhet som mobilbanken öppnas kodappen automatiskt och frågar ”Vill du logga in i mobilbanken?”.
  4. Bekräfta inloggningen med pinkoden, ditt fingeravtryck eller ansiktstigenkänning.
  5. Du tas automatiskt tillbaka till mobilbanken och kan börja sköta dina ärenden. När du bekräftar betalningar tas du automatiskt till kodappen där du bekräftar transaktionen med pinkoden.

Nätbanken

  1. Gå till nätbankens inloggningssida.
  2. Välj kodappen som inloggningssätt, ge ditt användar-ID och tryck på OK.
  3. Öppna kodappen.
  4. Appen frågar: Vill du logga in i privatkundernas nätbank? 
  5. Bekräfta inloggningen genom att ge pinkoden i appen eller använd ditt fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.
  6. Du har nu loggat in i nätbanken och kan börja sköta dina ärenden.
  7. När du bekräftar betalningar eller andra uppdrag öppna kodappen på nytt och bekräfta uppdraget med pinkoden eller biometrisk identifiering.

Att använda kodappen i andra än Nordeas tjänster

Kodappen är en identifieringsmetod för stark autentisering (s.k. e-identifiering) som du kan använda för att logga in i t.ex. FPA:s eller skattemyndighetens tjänster. Observera att du måste besöka kontoret för att kunna ta i bruk stark autentisering, alltså tjänsten e-identifiering. Kom ihåg att ta med dig pass eller identitetskort till kontoret. 

Så här loggar du in i tredje parters tjänster:

  1. Öppna tjänsten som du vill logga in i.
  2. Välj Nordeas logotyp på inloggningssidan.
  3. Välj kodappen som inloggningssätt. 
  4. Ge ditt användar-ID.
  5. Öppna kodappen och bekräfta inloggningen.
  6. Gå tillbaka till nättjänsten och börja sköta dina ärenden.

Köp på nätet

När du köper i webbutiker som har anslutit sig till tjänsten Mastercard SecureCode eller Verified by Visa för trygga betalningar på nätet, verifierar tjänsten vid köptillfället både betalaren och butiken.

Du kan enkelt bekräfta köp på nätet med kodappen. Efter att du gett dina kortuppgifter i tjänsten tas du till en identifieringssida där du ger ditt användar-ID. Efter det öppnar du kodappen och bekräftar köpet med pinkoden eller biometrisk identifiering. 

Uppgifterna du ger förmedlas inte till webbutiken utan säljaren får endast en bekräftelse på att identifieringen lyckats och kan acceptera din betalning utifrån det.

Säkerhet

Trygg användning av bankkoder

Bankkoderna är alltid personliga. Ge aldrig dina bankkoder till någon annan. Lär dig ditt användar-ID och kodappens pinkod utantill. Förvara användar-ID:t separat från kodappen.

Så här fungerar appen

Då du slår in din personliga pinkod i kodappen medan dataförbindelsen i din mobila enhet är på ger appen dig transaktionsspecifika koder i bakgrunden utan att du ser dem. Appen sänder koden i Nordeas krypterade nätverk. Utan en dataförbindelse visar appen koden på skärmen i din mobila enhet därifrån du själv kopierar den till den tjänst som du använder.

Appens säkerhet grundar sig på fyra element: Pinkoden, den mobila enheten, koderna och förbindelsen. Kom ihåg att alltid se till att den enhet som du använder är skyddad med en lösenkod. Före bekräftelse ska du kontrollera varje transaktion och att det är du som har utfört den.

PIN-koden

Du behöver en personlig PIN-kod för att logga in eller bekräfta med Nordea Koder. PIN-koden kan vara 4-8 siffror, välj en kod som är lätt för dig att komma ihåg, men svår för andra att gissa. Då du matat in PIN-koden går du vidare genom att välja ’bekräfta’.

Appens PIN-kod är personlig och app- och enhetsspecifik. Appen låses för 24 timmar ifall PIN-koden matas in fel 5 gånger. PIN-koden sparas inte på din mobila enhet, utan raderas efter att identifieringen lyckats.

Ladda ned Kodappen nu

Ladda ned

Säkerhet

Din säkerhet är viktig för oss. Vi arbetar ständigt med att utveckla våra säkerhetslösningar och tjänster.

Läs mer om säkerhet

Behöver du digihjälp?

Vi hjälper dig att komma igång så att du enkelt och tryggt kan sköta dina dagliga bankärenden.

Läs råd och instruktioner