Så här aktiverar du appen Nordea ID för första gången

Du kan börja använda appen Nordea ID genom att ladda ner och aktivera den. Vi rekommenderar att du laddar ner och aktiverar appen Nordea ID på flera enheter. Beställ aktiveringskoderna separat för varje enhet, då de är engångskoder.

Klart!

3. Börja använda appen

Appen Nordea ID är nu klar att använda. 

Om du vill kan du lägga till biometriska kännetecken i appen såsom ansiktsigenkänning eller avläsning av fingeravtryck. Detta gör användningen ännu tryggare och inloggningen snabbare. 

Aktivera med en annan banks koder eller mobilcertifikat

Ladda ner appen Nordea ID

Ladda ner appen Nordea ID i appbutiken för din telefon eller surfplatta.

Hämta för Android i Google Play Store

Hämta för iPhone eller iPad i App Store

Aktivera

  1. Öppna appen Nordea ID och börja aktivera genom att namnge din profil.
  2. Välj land, språk och kundtyp.
  3. Välj Koder i en annan bank som identifieringsmetod.
  4. Välj din egen bank eller mobilcertifikat bland identifieringsalternativen och identifiera dig.
  5. Du kommer till en identifieringssida för att välja mobilcertifikat eller den bank vars koder du vill identifiera dig med.
  6. Efter att du har identifierat dig ber appen dig bekräfta ditt telefonnummer, till vilket aktiveringskoden skickas.
  7. Nu kan du ange den tiosiffriga aktiveringskoden som du fick per sms.
  8. Välj ännu en pinkod på 4–8 siffror. I fortsättningen använder du den här pinkoden när du loggar in och bekräftar med appen Nordea ID. 

 Appen Nordea ID är nu klar att använda.

Överföra appen Nordea ID till en annan telefon eller surfplatta

Om du redan har appen Nordea ID och vill föra över den till en annan telefon eller surfplatta, följ anvisningarna nedan.

Ladda ner appen Nordea ID

Ladda ner appen Nordea ID på din nya telefon eller surfplatta i din enhets appbutik.

Hämta för Android i Google Play Store

Hämta för iPhone eller iPad i App Store

Försäkra dig om att både den gamla och nya telefonen eller surfplattan har den senaste versionen av appen Nordea ID. Dessutom måste båda enheterna vara kopplade till nätet. Enheterna kan anslutas till nätet med hjälp av mobildata (sim-kort), trådlöst nätverk (wi-fi) eller genom att ansluta till en annan enhets nätuppkoppling. 

Aktivera

  1. Öppna appen Nordea ID på den nya enheten och namnge din användarprofil.
  2. Välj land, språk och kundtyp.
  3. Välj Aktivera på denna enhet och följ anvisningarna i appen.
  4. Gå till din gamla enhet och välj Aktivera på en annan enhet.
  5. Ge ditt användar-ID i Nordea och appens pinkod.
  6. Appen skapar nu en QR-kod som du kan använda för att aktivera appen Nordea ID på den nya enheten.
  7. Ta den nya enheten och läs av QR-koden på den gamla enheten med kameran.
  8. Då QR-koden har lästs ber appen att du skapar en egen pinkod på 4–8 siffror. 

Appen Nordea ID har nu aktiverats och du kan stänga den gamla enheten.

Hoppsan!

Gick din telefon eller surfplatta sönder?

Mobile phone icon - 640x360

Har du inte kvar din gamla telefon eller surfplatta eller gick den sönder?

Börja använda Nordea ID på samma sätt som då du aktiverade appen för första gången.

Så här aktiverar du appen Nordea ID med QR-kod

Hoppsan! Om du vill se innehåll av detta slag ska du först godkänna Nordeas cookies för marknadsföring

Så här aktiverar du appen Nordea ID på en annan smarttelefon eller surfplatta med hjälp av en QR-kod samt lägger till flera användarprofiler i samma app. Anvisningarna på videon i korthet: Om du använder appen Nordea ID på din gamla enhet aktiverar du enkelt appen Nordea ID på din nya enhet med hjälp av den gamla enheten. 1. Ladda ner appen Nordea ID på din nya telefon eller surfplatta i din appbutik. Öppna appen Nordea ID, välj Börja och följ anvisningarna. Välj Aktivera på denna enhet som identifieringsmetod. 2. Öppna appen på den gamla enheten och välj Aktivera på en annan enhet och följ anvisningarna. 3. Använd din nya enhet för att läsa QR-koden som du har skapat med din gamla enhet och följ anvisningarna.

Vanliga frågor och problemsituationer

Hittade du det som du sökte?

Hjälp för bankärenden

Privatkunder