Så här aktiverar du appen Nordea ID

Om du använder Nordeas nätbank för privatkunder, kan du logga in med samma koder också i Nordea Business. Anvisningar för att aktivera appen Nordea ID för privatkunder finns här.

Om du har nätbankskoder för privatkunder som en annan bank har beviljat, kan du aktivera appen Nordea ID i vår självbetjäningskanal. Anvisningar för att aktivera appen med en annan banks koder finns nedan.

Om du fortfarande använder företagsspecifika koder för att logga in i nätbanken Nordea Business får du de koder som behövs för att aktivera appen Nordea ID genom att kontakta Nordea Business Centre.

Aktivering av appen Nordea ID med en annan banks koder
Om du byter eller tappar bort din telefon
Trygg användning av bankkoder

Aktivering av appen Nordea ID med en annan banks koder

  1. Ladda ner appen Nordea ID i appbutiken för din mobila enhet och börja aktivera appen genom att namnge din profil.
  2. Välj land: Nordea Suomi, språk och kundtyp: Nordea Business-kund.
  3. Välj Koder i en annan bank som identifieringsmetod.
  4. Du kommer till en identifieringssida för att välja den bank vars koder du vill identifiera dig med.
  5. Efter att du har identifierat dig ber appen dig bekräfta ditt telefonnummer, till vilket aktiveringskoden skickas. Om ditt telefonnummer inte syns, kontakta Nordea Business Centre.
  6. Nu kan du ange den tiosiffriga aktiveringskoden som du fick per sms.
  7. Välj ännu en pinkod med 4–8 siffror. I fortsättningen använder du pinkoden när du loggar in och bekräftar med appen Nordea ID.
  8. I slutet av aktiveringen visar appen ditt personliga användar-ID som du ska använda då du loggar in i Nordea Business. 

Miten toimia, jos puhelimesi vaihtuu tai katoaa?

Då du har nätbanken för Nordeas privatkunder

  • Om du har tappat bort din telefon eller du misstänker att den har hamnat i fel händer, kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt.

Då du har en annan banks nätbankskoder för privatkunder

  • Då du byter telefon kan du aktivera appen Nordea ID med nätbankskoderna för privatkunder som en annan bank har beviljat. Se anvisningarna under Aktivering av appen Nordea ID med en annan banks koder.
  • Om du har tappat bort din telefon eller du misstänker att den har hamnat i fel händer, kontakta Nordea Business Centre så snart som möjligt.

Om du använder företagets koder för att logga in i nätbanken Nordea Business får du de koder som behövs för aktivering genom att kontakta Nordea Business Centre. 

Trygg användning av bankkoder

  • Vi uppdaterar och utvecklar appen Nordea ID fortlöpande för att den ska vara trygg att använda. Kom ihåg att alltid uppdatera den senaste versionen av appen.
  • Du kan skapa en egen pinkod för appen Nordea ID och byta den vid behov. Välj också en egen pinkod för din mobila enhet. På så sätt är appen Nordea ID alltid bakom två lösenord.
  • Ge aldrig dina bankkoder till någon annan. Lär dig ditt användar-ID och pinkoden till appen Nordea ID utantill. Förvara användar-ID:t separat från appen.
  • Se till att den inloggningskod som syns på inloggningssidan är densamma som i appen Nordea ID.
  • Nordea eller myndigheter ber aldrig om dina bankkoder, kortuppgifter eller pinkoder per telefon, sms, e-post eller via sociala medier. 
  • Vi ber heller aldrig om dina personliga bankuppgifter i våra nyhetsbrev. I nyhetsbreven ber vi dig inte heller logga in i din nät- eller mobilbank via en direkt länk.
  • Oberoende av inloggningsmetoden ska kunderna vara uppmärksamma på eventuella bedrägeriförsök.