Smidigt samarbete med pantsättning av kontomedel
Med pantsättning av kontomedlen i Nordea visar du din avtalspart att du är en pålitlig samarbetspartner.
Du kan pantsätta kontomedlen digitalt i nätbanken Nordea Business. För att kunna pantsätta kontomedlen behöver banken ett undertecknat avtal mellan pantsättaren och panthavaren. Vid digital pantsättning sänder Nordea panthavaren en pantsättningsfil som pantsättningen kan hävas mot. Papper används inte i denna tjänst.
Om ditt företag inte använder nätbanken Nordea Business kan du pantsätta kontomedlen genom att ringa Nordea Business Centre på 0200 2525Öppnas i nytt fönster (lna/msa) vardagar kl. 9–16.30 Banken förbinder sig att inte använda sin rätt att kvitta medlen på kontot under den tid pantsättningen är i kraft.
Är det bättre att pantsätta egna medel eller välja bankens garanti?
Om det är fråga om en stor säkerhet och du inte vill binda företagets tillgångar under garantitiden, rekommenderar vi bankgaranti som säkerhet för avtalstiden. Läs mer om bankgarantier.