Affärsplan och budget

Från drömmar till det konkreta

Pengar styr världen – och också din affärsverksamhet. Om penningflödet plötsligt sinar, gäller samma tillväxten på din affärsverksamhet. Vi vet att din affärsidé är viktig för dig och att du kommer jobba hårt för att nå framgång. Utöver passion är det viktigt att du är realistisk. Fastän du är ensam i företaget och en affärsplan kan kännas onödig är det ändå en bra idé att ha en. Den hjälper dig att fokusera och är till stor hjälp om du tänker kontakta en bank eller en investerare. Därför rekommenderar vi att du har en nedskriven affärsplan och en budget.

Genom att planera lyfter din idé!

Håll ögonen öppna

Marknader och trender ändras ständigt. Var flexibel. Ha alltid plan B till hands. Din idé kan fortfarande vara bra, men du måste kanske ompröva din målgrupp, distributionssystemet eller tillverkningsprocessen. Eller kanske behöver du en affärspartner i stället för att göra allt ensam?

En affärsplan i 8 steg

  1. Sammanfattning. Din affärsplan i ett nötskal: uppdrag, vision och syfte.
  2. Beskrivning av verksamheten. Vilka behov på marknaden ditt företag fyller och hur kommer ditt företag att göra vinst?
  3. Målgrupp och marknad. Vem är dina kunder? Var finns din marknad? Säljer du till konsumenter eller till företag?
  4. Konkurrens. Använda SWOT-analys för att beskriva styrkor och svagheter och identifiera dina konkurrensfördelar.
  5. Verksamhet. Hur arbetar ni? Var finns kontoret? Har ni personal? Varje kostnad relaterad till ditt företag är relevant.
  6. Ledning. Har du hand om allt själv? Har du en styrelse eller personal? Beskriv hur de som är involverade i ditt företag bidrar. 
  7. Försäljning och marknadsföring. Beskriv hur du ska marknadsföra ditt företag. Vilka kanaler är lämpliga för att nå din målgrupp och marknaden?
  8. Ekonomisk översikt. Beskrivning av de finansiella transaktionerna inom ditt företag – nuvarande eller framtida finansieringar och investeringar samt din nuvarande finansiella status.

Tumregler för en företagsbudget

  1. Om du är ditt företag bör du inkludera din privatekonomi.
  2. Se till att dubbla posten med diverse utgifter för att förutse eventuella överraskningar.
  3. Halvera beräknade inkomster för de sex första månaderna – bättre att ta det säkra före det osäkra.
  4. Om du vill och har möjlighet lönar det sig att söka startpeng. Det måste göras före du grundar själva företaget.
  5. Inkludera eventuella varor i lager, aktier och säkerheter i budgeten.
  6. Inkludera utgifter för vatten, uppvärmning eller el i budgeten.
  7. Inkludera transport-, packnings- och distributionskostnader om de är en del av din affärsverksamhet.
  8. Anställ en revisor för att gå igenom detaljerna och resultatet av din budget om du tvivlar på något.

Bli företagskund på nätet

Börja här