Gör marknadsundersökningar och kartlägg

Allt du behöver veta när du ska göra en marknadsundersökning

Om du inte gjort en marknadsundersökning tidigare kommer de följande artiklarna och videorna att lära dig hur du kan sätta i gång. Du kanske till och med ifrågasätter ifall en marknadsundersökning är viktig inom din bransch, men kom ihåg: oberoende av om du ska starta företag som frisör, hantverkare, designer eller systemutvecklare behöver du göra grundläggande research. 

Du vill veta mer om dina konkurrenter och kunder. Ju mer du vet genast i början, desto färre överraskningar möter du i framtiden. Med hjälp av följande artiklar och videor kommer du att lära dig hur du kan göra research och hur du hittar din plats på marknaden.

Häng med!

Hur du hittar din marknad

Träffa 4 nordiska entreprenörer och få deras tips om hur du kan göra marknadsundersökningar och hitta rätt marknad för ditt företag. En av företagarna har lanserat en ny produkt inom e-sport, en annan har ett teknologibolag med global marknad, en tredje har ett klädmärke det går uppåt för och en fjärde producerar färskpressad ekojuice för en lokal marknad. Alla fyra har hittat sin unika plats på marknaden.

Träffa företagare

Har du gjort en SWOT-analys?

Känner du till SWOT-analysen? SWOT är en enkel metod för att identifiera och kategorisera dina styrkor, svagheter, möjligheter och hot som relaterar till ditt företag och din marknad. Namet ”SWOT” kommer från engelskans Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats. Vi rekommenderar dig att följa våra råd och göra en SWOT-analys som en del av din marknadsundersökning. Med en SWOT-analys identifierar du både de interna och externa faktorerna som påverkar ditt företag. Dina styrkor och svagheter är alltid beroende av interna faktorer, medan dina möjligheter och hot är beroende av externa faktorer.

Använd verktyget nedan för att få en bra start för ditt företag. Med hjälp av en SWOT-analys kan du hitta fördelar och prioritera vilka åtgärder du ska ta till. Börja med att identifiera och kategorisera interna faktorer.

Styrkor

Identifiera dina interna styrkor genom att fråga dig själv:

  • Hur står mitt företag ut i mängden?
  • Vad gör min produkt/tjänst/idé unik eller värdefull?
  • Hur lockar mitt företag kunder och blir en framgång?
  • Vad är min konkurrensfördel?

Svagheter

Identifiera dina interna svagheter genom att fråga dig själv:

  • Hur klarar mitt företag av konkurrensen?
  • Har jag tillräckligt med erfarenhet/arbetskraft för att sköta affärsverksamheten?
  • Kommer mitt företag att kunna leverera som lovat?
  • Har jag tillräckligt bra kassaflöde för att hålla verksamheten i gång?

Möjligheter

Identifiera dina externa möjligheter genom att fråga dig själv:

  • Vilka trender samverkar med min idé?
  • Vad finns det för potential för verksamheten utomlands?
  • Hur kan jag ytterligare utveckla min produkt/tjänst/idé?
  • Vilka marknadsutvecklingar kan mitt företag dra nytta av?

Hot

Identifiera dina externa hot genom att fråga dig själv:

  • Vilka politiska/ekonomiska trender kan påverka min verksamhet?
  • Finns det aktuella lagförslag som kan påverka min verksamhet?
  • Vilka hinder har jag inte övervägt?
  • Finns det konkurrens som jag borde oroa mig för?

Investerare och affärspartners kommer utan tvekan att fråga dig vad du ser som dina styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Därför är det smart att göra en SWOT-analys före du träffar en potentiell partner. Oberoende av vilken typ av företagare du är eller vilka ambitioner du har för ditt företag borde en SWOT-analys vara inkluderad i din affärsplan: den visar att du förstår din konkurrens och marknaden. Ta god tid på dig att identifiera alla faktorer och gör upp en plan. Dels hur du tänker kapitalisera dina möjligheter och styrkor och dels hur du kan mota hot och eliminera svagheter.

Kom ihåg att noga överväga när du kunde dra nytta av extern hjälp. Om en av dina svagheter är att du har bristande kunskaper inom branschen kan det vara smart att anställa eller konsultera någon eller ha en partner med rätt erfarenheter och resurser. Det här kan till och med leda till en möjlighet om personen i fråga medför ytterligare värde och kompetens till ditt företag.

Situationer ändras konstant och din affärsplan måste också spegla det aktuella läget – inte hur det såg ut när du startade verksamheten. Gå därför tillbaka till din SWOT-analys och affärsplan med jämna mellanrum, åtminstone en gång om året, eller när ditt företag utvecklas eller om det sker förändringar på marknaden och i konkurrensen. Kom ihåg att det här materialet inte endast finns till för att övertyga potentiella partners – det innehåller också värdefulla verktyg för att utveckla din affärsverksamhet.

Bli företagskund på nätet

Börja här

Stora visioner kräver bra planering

Lär dig av mer erfarna företagare. Du inser hur viktig en klar vision är för ditt företag och du kan göra realistiska planer för att förverkliga dina visioner.