Investerare och affärspartners kommer utan tvekan att fråga dig vad du ser som dina styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Därför är det smart att göra en SWOT-analys före du träffar en potentiell partner. Oberoende av vilken typ av företagare du är eller vilka ambitioner du har för ditt företag borde en SWOT-analys vara inkluderad i din affärsplan: den visar att du förstår din konkurrens och marknaden. Ta god tid på dig att identifiera alla faktorer och gör upp en plan. Dels hur du tänker kapitalisera dina möjligheter och styrkor och dels hur du kan mota hot och eliminera svagheter.
Kom ihåg att noga överväga när du kunde dra nytta av extern hjälp. Om en av dina svagheter är att du har bristande kunskaper inom branschen kan det vara smart att anställa eller konsultera någon eller ha en partner med rätt erfarenheter och resurser. Det här kan till och med leda till en möjlighet om personen i fråga medför ytterligare värde och kompetens till ditt företag.
Situationer ändras konstant och din affärsplan måste också spegla det aktuella läget – inte hur det såg ut när du startade verksamheten. Gå därför tillbaka till din SWOT-analys och affärsplan med jämna mellanrum, åtminstone en gång om året, eller när ditt företag utvecklas eller om det sker förändringar på marknaden och i konkurrensen. Kom ihåg att det här materialet inte endast finns till för att övertyga potentiella partners – det innehåller också värdefulla verktyg för att utveckla din affärsverksamhet.