Möjligheten att använda den vita kodkalkylatorn upphörde 15.9.2025

Vi uppdaterar våra digitala banktjänster och vill försäkra oss om att du använder våra nyaste identifieringsverktyg. I fortsättningen erbjuder vi kunderna endast appen Nordea ID och den svarta Nordea ID-dosan för identifiering. Vi har slopat den vita kodkalkylatorn ur vårt utbud. Om du ännu använder den vita kodkalkylatorn, gör så här:

  • Möjligheten att använda den vita kodkalkylatorn har upphört 15.9.2025. Börja använda appen Nordea ID eller den svarta Nordea ID-dosan. Bra att veta: Vi gör det möjligt för våra kunder att identifiera sig med den vita kodkalkylatorn fram till 30.10 för att alla ska hinna få sina nya identifieringsverktyg.
  • Den talande kodkalkylatorn tas ur bruk i slutet av år 2025. Vi rekommenderar att du börjar använda appen Nordea ID som du kan använda enkelt med hjälp av telefonens tillgänglighetsfunktioner. Som ett alternativ till det lanserar vi på hösten den Talande Nordea ID-dosan som du kan beställa på förhand genom att ringa Nordea Kundtjänst på 0200 5000 (lna/msa)Öppnas i nytt fönster.

Anvisningar om hur du kommer igång med appen Nordea ID

Om du har en smarttelefon eller surfplatta rekommenderar vi att du laddar ner appen Nordea ID på den. Läs mer om appen Nordea ID

Anvisningar om hur du kommer igång med Nordea ID-dosan

Om du inte har möjlighet att ladda ner appen Nordea ID på en mobil enhet kan du beställa den svarta Nordea ID-dosan i vår kundtjänst

Observera att Nordea ID-dosan är personlig och du kan bara beställa den till dig själv. Det kan ta upp till tre veckor innan dosan levereras.

Har du märkt det?

Så här återvinner du den vita kodkalkylatorn

Nordeas vita kodkalkylator

Möjligheten att använda den vita kodkalkylatorn har upphört 15.9.2025. Lås kodkalkylatorn genom att ge fel pinkod så att kalkylatorn frågar efter PUK-koden. Efter det kan du återlämna kodkalkylatorn avgiftsfritt till den officiella EE-återvinningsinsamlingen med låsta kärl för el- och elektronikavfall.

Vad är Nordea ID-dosa?

Den svarta Nordea ID-dosan är ett nytt identifieringsverktyg som Nordea tillhandahåller. Dosan är en del av bankkoderna. Du behöver en Nordea ID-dosa om du inte har en smarttelefon eller om du av en annan anledning inte kan använda appen Nordea ID som är det identifieringsverktyg vi främst rekommenderar. 

Med dosan loggar du in i nätbanken, bekräftar nätbetalningar i olika tjänsteleverantörers webbplatser, undertecknar avtal och ansökningar elektroniskt och identifierar dig i myndigheternas och tredje parters nättjänster. Du kan inte logga in i mobilbanken med Nordea ID-dosan.

Så här beställer du en Nordea ID-dosa

Kontakta vår kundtjänst för att beställa en Nordea ID-dosa.

Om du håller på att börja använda Nordea ID-dosan för första gången ta del av anvisningarna om att aktivera Nordea ID-dosan.

Nordea ID-dosans egenskaper

  • Dosan liknar en fickräknare.
  • Den har en kamera för att skanna QR-koder då du bekräftar transaktioner eller loggar in i nätbanken.
  • Dosan fungerar med batteri.
  • Den är inte vattentät.

Hoppsan! Om du vill se innehåll av detta slag ska du först godkänna Nordeas cookies för marknadsföring

Så här loggar du in i nätbanken med Nordea ID-dosan

Nedan hittar du anvisningar för att logga in i nätbanken med Nordea ID-dosan. Se till att du har dosan nära till hands då du följer anvisningarna.

Börja här

Gå till nätbanken

Netbank Mobilebank icon - 640x360

  1. Gå till Nordeas nätbankÖppnas i nytt fönster  
  2. Välj identifieringsalternativet Nordea ID-dosa
  3. Ange ditt användar-ID och tryck på OK.
  4. Nu ser du en QR-kod i nätbanken. 
Nästa steg

Ta fram din Nordea ID-dosa

Nordea ID-dosa - small

  1. Tryck på SCAN.
  2. Skanna QR-koden genom att rikta dosans kamera mot den. 
  3. Kontrollera att texten i dosan stämmer överens med vad du vill göra. Tryck på OK. 
  4. Ange din pinkod och tryck på OK.
Klart!

Nätbanken

Illustration - success - 640x360px

  1. Dosan skapar en niosiffrig svarskod. Ange den i svarskodsfältet i nätbanken.
  • Du har nu loggat in i nätbanken. 
  • Kom ihåg att logga ut efter att du har uträttat ditt ärende. 

Talande kodkalkylator för kunder med synnedsättning

Nordeas talande kodkalkylator har planerats i samarbete med Synskadades förbund, och den är i första hand avsedd för våra kunder med synnedsättning.

Den talande kodkalkylatorn kan användas för att logga in i Nordeas tjänster, bekräfta betalningar och uppdrag samt identifiera sig i tredje parters tjänster. 

Kunden kan koppla sina egna hörlurar till kodkalkylatorn om hen vill lyssna på en uppräkning av koderna.

Bra att veta:

  • Vi slopar den vita kodkalkylatorn ur vårt utbud hösten 2025. Vi rekommenderar att du börjar använda appen Nordea ID som du kan använda enkelt med hjälp av telefonens tillgänglighetsfunktioner. Som ett alternativ till det lanserar vi på hösten den Talande Nordea ID-dosan som du kan beställa på förhand genom att ringa Nordea Kundtjänst på 0200 5000 (lna/msa).Öppnas i nytt fönster
  • Möjligheten att logga in i mobilbanken med den talande kodkalkylatorn upphörde redan 30.3.2025. I fortsättningen kan du logga in i mobilbanken endast med appen Nordea ID.

Läs mer om appen Nordea ID

Hoppsan! Om du vill se innehåll av detta slag ska du först godkänna Nordeas cookies för marknadsföring

Priser och villkor för Nordea ID-dosan och den talande kodkalkylatorn

Priser

Priser och villkor för Nordea ID-dosan och den talande kodkalkylatorn
SpecifikationPris
Första Nordea ID-dosan, då du inte har något annat identifieringsverktyg0,00 €
Nordea ID-dosa istället för en borttappad dosa, engångsavgift20,00 €
Nordea ID-dosa vid sidan om appen Nordea ID, engångsavgift           20,00 €
En talande kodkalkylator för andra än kunder med nedsatt syn20,00 €

Villkor

Allmänna avtalsvillkor för tjänster som används med nätbankskoderÖppnas i nytt fönster

Trygg användning av bankkoderÖppnas i nytt fönster

Hjälp för bankärenden

Privatkunder