- Hur kan jag kontrollera transaktioner på min kortkredit?
Du kan kolla transaktioner och saldouppgifter på kreditkortet i följande kanaler: mobil- och nätbanken, faktura- och e-fakturaarkiv samt Nordea Finans tjänst OmaLuotto dit du kan logga in med andra bankers koder. Din kreditkortsfaktura är kontoutdraget för din kredit.
I mobilbanken ser du transaktionerna på kreditkortet genom att välja önskat kort på förstasidan. Transaktionerna visas för 1–3 månader beroende på korttyp.
Observera att fakturautställarens namn på fakturan kan avvika från säljarens namn vid kortköpet, t.ex. i fråga om restauranger och taxiföretag.
- Vad betyder den räntefria betalningstiden på 30 dagar på kortkrediten?
En räntefri betalningstid innebär att du i praktiken får ett gratis lån i minst 30 dagar.
Exempel på köp av en dammsugare
Du har avtalat om att förfallodagen för din kreditkortsfaktura är den 15:e varje månad. Faktureringsperioden är 25.3–26.4. Du gör klokt i att välja den dag då du regelbundet får inkomster som förfallodag och betala fakturan då.
1.4 Du köper en dammsugare.
15.4 Förfallodagen för kreditkortsfakturan då du ska betala fakturan för föregående faktureringsperiod, dvs. mars.
26.4 Faktureringsperioden byts, och de produkter som du köper efter den här dagen faktureras i juni.
15.5 Förfallodagen för dina köp i april, i detta fall även för dammsugaren.
Om du bestämmer dig för att köpa dammsugaren först 26.4, ska du ändå betala den 15.5. Men om du köper den först 27.4, är förfallodagen 15.6. Du kan optimera faktureringsperioden för din kreditkortsfaktura så att den blir så lång som möjligt. Genom att köpa dammsugaren 27.4 kan du få rentav 45 dagar räntefri betalningstid på den.
- Hur ändrar jag förfallodagen och amorteringsprocenten på min kreditkortsfaktura?
Du kan ändra förfallodagen eller amorteringsprocenten i mobilbanken genom att välja önskat kort > Ändra kredit. Att byta förfallodag kostar ingenting, men vi tar ut en avgift enligt prislistan för ändring av amorteringsprocenten.
- Vilka ändringar kan jag själv göra i faktureringen av min kortkredit?
Du kan ändra och kolla förfallodagen, amorteringsprocenten och de amorteringsfria månaderna för din kortkredit i mobilbanken genom att välja önskat kort > Kortuppgifter > Ändra kredit. Om du ändrar amorteringsprocenten tar vi ut en avgift enligt prislistan för ändring av betalningsplanen.
Du kan avtala om att ändra förfallodagen eller amorteringsprocenten för en faktura som redan bildats genom att kontakta Nordea Kundtjänst via chatten eller per telefon. Vi debiterar en avgift enligt prislistan för ändringen.
Du hittar uppgifterna om faktureringsperioden för krediten, dina månatliga transaktioner och betalningsuppgifter på din kreditkortsfaktura. Specifikationerna av e-fakturor finns i nät- och mobilbanken.
- Hur kan jag amortera min kortkredit med önskat belopp i mobil- eller nätbanken?
Du kan göra extra amorteringar eller återbetala hela kortkrediten när som helst. Du kan också betala ett större belopp än det som står i din kreditkortsfaktura. Här följer närmare anvisningar om olika kort:
Du kan göra en inbetalning på Nordeas kort enkelt i mobilbanken. Välj först ditt kreditkort på förstasidan och sedan Betala & överför. Välj Utnyttjad kredit > Betala tillbaka och fastställ hur mycket du vill betala tillbaka. Övriga betalningsuppgifter visas automatiskt.
Du kan när som helst återbetala hela kortkrediten. Kortets aktuella skuldsaldo ser du i mobil- och nätbanken genom att öppna kortuppgifterna.
Du kan också återbetala hela kortkrediten enkelt på följande fakturas förfallodag. På fakturan ser du det totala kreditsaldot och krediträntan fram till förfallodagen.
Vid behov kan du kontrollera slutsaldot på ett kreditkort som börjar med 522 genom att ringa Nets support för Nordeakort på (09) 6964 6011Öppnas i nytt fönster (mån–fre kl. 8–20).
- Vad ersätter produktskyddsförsäkringen som ingår i mitt kreditkort?
Produktskyddet ersätter en produkt som skadas eller går sönder i enlighet med försäkringsvillkoren om produkten är värd minst 100 euro och du betalat den med kreditfunktionen (credit) på ditt Nordeakort. Produktskyddsförsäkringen gäller i 180 dagar från och med köpdagen. Produktskyddsförsäkringen ingår i följande kort: Nordea Credit, Nordea Gold, Mastercard Premium, Nordea Platinum och Nordea Black.
Läs mer om produktskyddsförsäkringen