- Hur kan jag kontrollera transaktioner på min kortkredit?
Du kan kolla transaktioner och saldouppgifter på kreditkortet i följande kanaler: mobil- och nätbanken, faktura- och e-fakturaarkiv samt Nordea Finans tjänst OmaLuotto dit du kan logga in med andra bankers koder. Din kreditkortsfaktura är kontoutdraget för din kredit.
I mobilbanken ser du transaktionerna på kreditkortet genom att välja önskat kort på förstasidan. Transaktionerna visas för 1–3 månader beroende på korttyp.
Observera att fakturautställarens namn på fakturan kan avvika från säljarens namn vid kortköpet.
- Vad betyder den räntefria betalningstiden på 30 dagar på kortkrediten?
Du får i genomsnitt 30 dagar räntefri betalningstid för köp som du betalar med kreditkortet. Du kan när som helst återbetala hela kortkrediten eller amortera på den månatligen. Efter den räntefria betalningstiden betalar du ränta i enlighet med villkoren för kreditkortet.
Exempel på köp av en dammsugare
Du har avtalat om att förfallodagen för din kreditkortsfaktura är den 15:e varje månad. Faktureringsperioden är 25.3–26.4. Du gör klokt i att välja den dag då du regelbundet får inkomster som förfallodag och betala fakturan då.
1.4 Du köper en dammsugare.
15.4 Förfallodagen för kreditkortsfakturan då du ska betala fakturan för föregående faktureringsperiod, dvs. mars.
26.4 Faktureringsperioden byts, och de produkter som du köper efter den här dagen faktureras i juni.
15.5 Förfallodagen för dina köp i april, i detta fall även för dammsugaren.
Om du bestämmer dig för att köpa dammsugaren först 26.4, ska du ändå betala den 15.5. Men om du köper den först 27.4, är förfallodagen 15.6.
- Hur ändrar jag förfallodagen och amorteringsprocenten på min kreditkortsfaktura?
Du kan ändra och se förfallodagen för din kreditkortsfaktura, amorteringsprocenten och de amorteringsfria månaderna i mobil- och nätbanken.
- Välj i Nordeas mobilbank kortet du vill ändra och tryck sedan på Ändra kredit.
- I Nordeas nätbank: välj Ekonomi > Kort > välj det kort som du vill ändra > under Kortuppgifter klicka på Ändra kredit.
Om du vill avtala om att ändra förfallodagen eller amorteringsprocenten för en faktura som redan bildats, kontakta Nordea Kundtjänst via chatten eller per telefon. Vi tar ut en avgift enligt prislistan för ändringen.
Du hittar uppgifterna om faktureringsperioden för krediten, dina månatliga transaktioner och betalningsuppgifterna i din kreditfaktura. Specifikationen för e-fakturan finns i nät- och mobilbanken.
- Vilka ändringar kan jag själv göra i faktureringen av min kortkredit?
Du kan ändra och se förfallodagen för din kreditkortsfaktura, amorteringsprocenten och de amorteringsfria månaderna i mobil- och nätbanken.
- Välj i Nordeas mobilbank kortet du vill ändra och tryck sedan på Ändra kredit.
- I Nordeas nätbank: välj Ekonomi > Kort > välj det kort som du vill ändra > under Kortuppgifter klicka på Ändra kredit.
Om du vill avtala om att ändra förfallodagen eller amorteringsprocenten för en faktura som redan bildats, kontakta Nordea Kundtjänst via chatten eller per telefon. Vi tar ut en avgift enligt prislistan för ändringen.
Du hittar uppgifterna om faktureringsperioden för krediten, dina månatliga transaktioner och betalningsuppgifterna i din kreditfaktura. Specifikationen för e-fakturan finns i nät- och mobilbanken.
- Hur kan jag amortera min kortkredit med önskat belopp i mobil- eller nätbanken?
Du kan göra extra amorteringar eller återbetala hela kortkrediten när som helst. Du kan också betala ett större belopp än det som står i din kreditkortsfaktura. Här följer närmare anvisningar om olika kort:
Du kan enkelt göra en inbetalning på Nordeas kort i mobilbanken genom att välja ditt kort och sedan Betala & överför > Fortsätt eller i nätbanken genom att välja ditt kort och sedan Betala tillbaka > Bekräfta betalning. Välj det belopp som du vill betala tillbaka, andra betalningsuppgifter kompletteras automatiskt.
Vid behov kan du kontrollera slutsaldot på ett kreditkort som börjar med 522 genom att ringa Nets support för Nordeakort på (09) 6964 6011Öppnas i nytt fönster (mån–fre kl. 8–20).
- Vad ersätter produktsäkerhetsförsäkringen i mitt kreditkort?
Produktskyddet ersätter varor värda minst 100 euro som har skadats eller gått sönder enligt försäkringsvillkoren, om du köpt varan med Nordeakortets kreditfunktion (credit). Produktskyddsförsäkringen är i kraft i 180 dagar från den dag då produkten köptes. Produktsäkerhetsförsäkringen ingår i följande kort: Nordea Credit, Nordea Gold, Mastercard Premium, Nordea Platinum och Nordea Black.
Läs mer om produktskyddsförsäkringen