- Hur använder jag appen i Nordeas nätbank?
Du kan använda QR-kod för att logga in:
Välj Nordea ID QR-kod som inloggningsmetod på inloggningssidan. Öppna appen Nordea ID och välj Skanna QR-kod. Rikta kameran i appen Nordea ID mot QR-koden på skärmen och knappa in din pinkod, eller använd biometrisk identifiering (ansiktsigenkänning eller fingeravtryck). Om du inte kan logga in med QR-koden kan du också logga in genom att välja Nordea ID på inloggningssidan och ange ditt användar-ID. Öppna sedan appen Nordea ID och knappa in din pinkod eller använd biometrisk identifiering (ansiktsigenkänning eller fingeravtryck).
Alternativt kan du logga in genom att ange ditt användar-ID.
Välj då Nordea ID som identifieringsalternativ, ange ditt användar-ID och klicka på OK. Öppna appen Nordea ID. Innan du bekräftar ska du försäkra dig om att du ser samma inloggningskod i appen Nordea ID. Bekräfta inloggningen i appen.
- Hur använder jag appen Nordea ID i Nordeas mobilbank?
Så här loggar du in i mobilbanken med appen Nordea ID:
- Öppna mobilbanken.
- Välj Nordea ID som identifieringsmetod.
- Ange ditt användar-ID i det fält som du ser på skärmen. Om du vill kan du spara ditt användar-ID under Kom ihåg mig i mobilbanken. Då behöver du inte ange ditt användar-ID på nytt då du loggar in nästa gång.
- Välj Logga in med appen Nordea ID. Då öppnas appen Nordea ID automatiskt på din smarttelefon eller surfplatta.
- Ge din pinkod i appen Nordea ID för att godkänna inloggningen.
- Hur fungerar inloggningskoden?
När du håller på att logga in exempelvis i nätbanken ser du på inloggningsskärmen en kod som består av fyra tecken. Kontrollera alltid innan du bekräftar inloggningen att du ser samma inloggningskod även i appen Nordea ID. Om dessa koder inte stämmer överens ska du avvisa identifieringsbegäran.
- Hur bekräftar jag köp på nätet med appen Nordea ID?
När du betalar köp på nätet kan det hända att du behöver bekräfta köpet med dina bankkoder. Det sker ofta efter att du har matat in dina kortuppgifter i webbutikens betaltjänst.
Du kan bekräfta ditt köp med appen Nordea ID på följande sätt:
- Välj Nordea som identifieringsmetod.
- Välj identifieringsalternativet appen Nordea ID.
- Ange ditt användar-ID om du är kund hos Nordea Bank eller din personbeteckning om du är kund hos Nordea Finance.
- Öppna appen Nordea ID på din smarttelefon eller surfplatta.
- Kontrollera betalningsmottagaren och beloppet som appen visar och bekräfta köpet med din pinkod.
Uppgifterna du ger förmedlas inte till webbutiken, utan säljaren får endast en bekräftelse på att identifieringen lyckats och kan acceptera din betalning utifrån det. När du handlar i webbutiker som använder tjänsten Mastercard Identity Check (tidigare Mastercard SecureCode) eller Visa Secure (tidigare Verified by Visa) för trygga betalningar på webben verifierar tjänsten både betalaren och butiken vid köptillfället.
- Hur identifierar jag mig i tredje parters tjänster med appen Nordea ID?
Med appen Nordea ID kan du på olika sätt identifiera dig i tredje parters tjänster, såsom MinSkatt och MittKanta.
Appen Nordea ID:
- Välj identifieringsalternativet appen Nordea ID.
- Ange ditt användar-ID och tryck på OK.
- Öppna appen Nordea ID på din smarttelefon eller surfplatta.
- Se till att den inloggningskod som syns i webbläsaren är densamma som i appen Nordea ID.
- Ge din pinkod i appen Nordea ID för att godkänna identifieringen.
Kom ihåg att logga ut efter att du har uträttat ditt ärende.
Appen Nordea ID och QR-kod:
- Välj identifieringsalternativet Nordea ID QR-kod.
- Öppna appen Nordea ID på din smarttelefon eller surfplatta.
- Tryck på Skanna QR-kod i appen för att öppna kameran och läsa av koden.
- Rikta kameran mot QR-koden. Se till att hela koden syns i appens kameravy.
- Bekräfta inloggningen med din pinkod för appen Nordea ID eller genom biometrisk identifiering.
Kom ihåg att logga ut efter att du har uträttat ditt ärende.
De flesta tjänsteleverantörer använder s.k. identifieringsförmedlingstjänster, varvid appen visar namnet på tjänsten i fråga (t.ex. OP Tjänsten för förmedling av identifiering) i stället för namnet på själva e-tjänsten (t.ex. FPA). Det är tryggt att använda identifieringsförmedlingstjänster och förfarandet motsvarar stark autentisering.
Observera att du måste besöka kontoret för att för första gången kunna använda stark autentisering, med andra ord e-identifiering. Ring Nordea Kundtjänst för att boka tid på kontoret. Kom ihåg att ta med ditt pass eller identitetskort till kontoret.
- Varför styrdes jag till OP Tjänsten för förmedling av identifiering?
De flesta tjänsteleverantörer använder s.k. identifieringsförmedlingstjänster, varvid appen visar namnet på tjänsten i fråga (t.ex. OP Tjänsten för förmedling av identifiering) i stället för namnet på själva e-tjänsten (t.ex. FPA). Det är tryggt att använda identifieringsförmedlingstjänster och förfarandet motsvarar stark autentisering.
- Hur lägger jag till en ny användare i appen Nordea ID?
Gör så här för att lägga till en ny användare i appen Nordea ID:
- Öppna appen Nordea ID.
- Välj Användare på startskärmen i appen Nordea ID.
- Välj Lägg till ny användare.
Följ anvisningarna i appen för att lägga till den nya användaren.
- Hur låser jag upp appen Nordea ID om den låst sig?
Du kan inte själv låsa upp appen om den låst sig. Låsningen öppnas automatiskt inom 24 timmar. Av säkerhetsskäl låses appen efter för många felaktiga identifieringsförsök.
- Vad ska jag göra om appen Nordea ID inte fungerar?
Om appen ger felmeddelandet ”Nordea ID har pausats” eller ”Tjänsten är inte i bruk, försök igen om en stund”
- ska du uppdatera appen till den nyaste versionen i appbutiken.
- Stäng sedan av och starta om din smarttelefon eller surfplatta.
Nu kan du öppna apparna på nytt och logga in med appen Nordea ID.
Om appen ger felmeddelandet ”Vi har upptäckt flera parallella identifieringsförsök”,
- ska du stänga och öppna appen Nordea ID på nytt.
- Ge rätt pinkod för att nollställa felet.
- Vilket operativsystem i smartenheten behöver jag för appen Nordea ID?
Nordea ID fungerar på iPhone- och Android-telefoner samt iPad- och Android-surfplattor.
- iPhone iOS-version 12 och nyare
- iPad iOS-version 12 och nyare
- Telefoner och surfplattor med Android-version 6 och nyare
Du gör klokt i att ladda ner appen på flera enheter. Då kan du vara säker på att du kan identifiera dig i olika tjänster även om din smarttelefon eller surfplatta går sönder eller försvinner.
Du kan kolla appversionen genom att trycka på frågetecknet upptill på skärmen. Då ser du versionen som du använder nertill på skärmen Hjälp.
- Är appen säker?
Appen Nordea ID uppfyller kriterierna som förtroendenätet för elektronisk autentisering har fastställt för identifieringsverktyg. Tillsynsmyndigheten för förtroendenätet är Cybersäkerhetscentret som lyder under Transport- och kommunikationsverket. Dessutom uppfyller appen Europeiska bankmyndigheten EBA:s krav på elektroniska verktyg för stark autentisering i enlighet med betaltjänstdirektivet PSD2. Här kan du läsa mer om säkerheten för privat- och företagskunder.