- Privat
- Frågor och svar om appen Nordea ID
Frågor och svar om appen Nordea ID
Aktivering av appen Nordea ID
- Hur aktiverar jag appen Nordea ID på en ny telefon eller surfplatta?
Om du använder appen Nordea ID på din gamla enhet kan du aktivera appen Nordea ID på din nya telefon med hjälp av den gamla enheten. Ladda ner appen Nordea ID på din nya enhet i appbutiken. Kontrollera att båda enheterna är anslutna till internet. Öppna Nordea ID på din nya mobila enhet, välj Börja och följ anvisningarna. Välj Aktivera på denna enhet som identifieringsmetod. Öppna appen på den gamla enheten och välj Aktivera på en annan enhet. Följ anvisningarna i appen för aktivering med QR-kod. Går till anvisningar om aktivering.
Alternativt kan du aktivera appen Nordea ID med en annan banks koder eller mobilcertifikat. Ladda ner appen på din enhet och börja aktivera den. Välj Koder i en annan bank som identifieringsmetod och följ anvisningarna i appen.
- Hur aktiverar jag appen Nordea ID då jag har en aktiveringskod och en tillfällig pinkod?
Börja aktiveringen genom att ladda ner appen Nordea ID i appbutiken för din telefon eller surfplatta.
Öppna appen Nordea ID och välj Börja. Ge appen ett namn, t.ex. ditt förnamn. Följ anvisningarna i appen och välj först Nordea Suomi, sedan språk och därefter Privatkund hos Nordea som kundtyp. Som identifieringsmetod ska du välja Aktiveringskod och Ja, jag har fått både aktiveringskoden och den tillfälliga pinkoden. Ange den tiosiffriga aktiveringskoden och den tillfälliga pinkoden i appen. Skapa till slut en personlig pinkod som bara du vet. Nu kan du börja använda appen.
- Hur aktiverar jag appen Nordea ID om jag bara har ett betalkort i Nordea?
Om du bara har ett betalkort i Nordea behöver du en annan banks koder eller mobilcertifikat för att aktivera appen. Ladda ner appen i appbutiken. Öppna appen på din enhet och börja aktivera den. Välj först Nordea Suomi och språk. Välj sedan Jag har bara Nordeas betalkort och följ anvisningarna i appen.
- Hur aktiverar jag appen Nordea ID om jag inte kan identifiera mig?
Om du inte alls kan identifiera dig kan du beställa koder för att aktivera appen Nordea ID. Du får aktiveringskoden per sms och den tillfälliga pinkoden per brev inom 3–5 vardagar. Du behöver båda koderna för aktiveringen. Du kan beställa aktiveringskoderna på två sätt:
1) Du kan beställa aktiveringskoderna i appen: Öppna appen på din enhet och börja aktivera den. Välj som identifieringsmetod Aktiveringskod och Jag vill beställa en aktiveringskod och en tillfällig pinkod.
2) Du kan beställa aktiveringskoderna per telefon: Ring Nordea Kundtjänst 0200 5000Öppnas i nytt fönster (lna/msa) och välj alternativet appen Nordea ID i början av samtalet. Följ sedan anvisningarna.
- Hur aktiverar jag appen Nordea ID som företagskund?
Du hittar anvisningarna om hur du aktiverar appen Nordea ID som företagskund här.
- Hur kan jag beställa aktiveringskoder?
Du kan beställa aktiveringskoder i appen Nordea ID. Öppna appen på din enhet och börja aktivera den. Välj som identifieringsmetod Aktiveringskod och Jag vill beställa en aktiveringskod och en tillfällig pinkod. Du kan också beställa aktiveringskoder genom att ringa Nordea Kundtjänst 0200 5000Öppnas i nytt fönster (lna/msa). Välj alternativet appen Nordea ID i början av samtalet och följ sedan anvisningarna.
Användning av appen Nordea ID
- Hur låser jag upp appen Nordea ID om den låst sig?
Av säkerhetsskäl låses appen efter för många inkorrekta identifieringsförsök. Låsningen öppnas automatiskt efter 24 timmar. Det är inte möjligt att snabba upp öppnandet.
- Vad ska jag göra om appen Nordea ID inte fungerar?
Om kodappen ger felmeddelandet ”Nordea ID har pausats” eller ”Tjänsten är inte i bruk, försök igen om en stund”
- Uppdatera appen till den nyaste versionen i appbutiken.
- Stäng sedan av och sätt på smarttelefonen eller surfplattan igen.
Nu kan du öppna apparna på nytt och logga in med appen Nordea ID.
Om appen ger felmeddelandet ”Vi har upptäckt flera parallella identifieringsförsök”, ska du öppna appen på nytt och ge rätt pinkod så nollställs felet.
- Vad gör jag om min smarttelefon eller surfplatta skadas så att jag inte längre kan använda appen Nordea ID?
Om smarttelefonen eller surfplattan där appen är aktiverad försvinner och du tror att den hamnat i fel händer ska du kontakta Nordea Kundtjänst omedelbart så att appen kan låsas.
Det finns flera alternativ för att aktivera appen Nordea ID på din nya smarttelefon om din gamla mobila enhet har gått sönder. Om du har en annan banks koder eller mobilcertifikat kan du aktivera appen genast med hjälp av dem. Om du inte har något identifieringsverktyg kan du börja använda den nya appen Nordea ID genom att i appen beställa aktiveringskoder per post.
Du gör klokt i att ladda ner appen på flera enheter såsom en annan smarttelefon eller surfplatta. Du kan lägga till flera användare i samma app. Då kan du vara säker på att du kan identifiera dig i olika tjänster även om din smarttelefon eller surfplatta går sönder eller försvinner.
Problemsituationer
- Vad ska jag göra om appen Nordea ID inte fungerar?
Om kodappen ger felmeddelandet ”Nordea ID har pausats” eller ”Tjänsten är inte i bruk, försök igen om en stund”
- Uppdatera appen till den nyaste versionen i appbutiken.
- Stäng sedan av och sätt på smarttelefonen eller surfplattan igen.
Nu kan du öppna apparna på nytt och logga in med appen Nordea ID.
Om appen ger felmeddelandet ”Vi har upptäckt flera parallella identifieringsförsök”, ska du öppna appen på nytt och ge rätt pinkod så nollställs felet.
- Vad gör jag om min smarttelefon eller surfplatta skadas så att jag inte längre kan använda appen Nordea ID?
Om smarttelefonen eller surfplattan där appen är aktiverad försvinner och du tror att den hamnat i fel händer ska du kontakta Nordea Kundtjänst omedelbart så att appen kan låsas.
Det finns flera alternativ för att aktivera appen Nordea ID på din nya smarttelefon om din gamla mobila enhet har gått sönder. Om du har en annan banks koder eller mobilcertifikat kan du aktivera appen genast med hjälp av dem. Om du inte har något identifieringsverktyg kan du börja använda den nya appen Nordea ID genom att i appen beställa aktiveringskoder per post.
Du gör klokt i att ladda ner appen på flera enheter såsom en annan smarttelefon eller surfplatta. Du kan lägga till flera användare i samma app. Då kan du vara säker på att du kan identifiera dig i olika tjänster även om din smarttelefon eller surfplatta går sönder eller försvinner.
- Hur låser jag upp appen Nordea ID om den låst sig?
Av säkerhetsskäl låses appen efter för många inkorrekta identifieringsförsök. Låsningen öppnas automatiskt efter 24 timmar. Det är inte möjligt att snabba upp öppnandet.
- Privat
- Frågor och svar om appen Nordea ID