Så här förändras bankärendena för den som fyller 18 år

Banktjänsterna förändras när barnet fyller 18 år. Vårdnadshavarnas rätt att använda barnets tjänster slopas automatiskt och det myndiga barnet börjar själv ansvara för sina banktjänster. Om ett konto, ett kort eller andra banktjänster tidigare har öppnats för barnet kan hen fortsätta att använda dem efter att hen har fyllt 18 år.

De viktigaste ändringarna

  • Föräldrarna har inte längre rätt att sköta det myndiga barnets bankärenden utan barnet börjar själv ansvara för sina tjänster.
  • Föräldrarnas rätt att använda det myndiga barnets konton slopas automatiskt. Barnens konton syns inte längre i föräldrarnas mobil- och nätbank.
  • Om vårdnadshavaren har ett kort som anslutits till barnets konto har vårdnadshavaren rätt att använda kortet fram till utgången av dess giltighetstid. Då barnet har fyllt 18 kan hen ta bort vårdnadshavarens rätt att använda kortet eller förlänga rätten.
  • Barnet kan börja använda eventuella besparingar och placeringar som finns i hens namn. Samtidigt slopas också föräldrarnas rätt att se och förvalta dem.

Om det myndiga barnet vill förlänga sina föräldrars dispositionsrätter kan hen kontakta vår kundtjänst. Om den unga har Nordeas bankkoder kan hen ringa kundtjänsten för att återställa rätterna. Om hen inte har bankkoder kan hen boka tid till kontoret och sköta ärendet där.

Vad ska du beakta innan ditt barn fyller 18 år?

Ditt barn ansvarar för sina egna banktjänster genast från den dag då hen fyller 18 år. Genom att öppna de viktigaste banktjänsterna för barnet redan på förhand kan du göra det lättare att sköta bankärenden.

1. Se till att de viktigaste banktjänsterna har öppnats för ditt barn

Du kan öppna de viktigaste banktjänsterna för ditt barn enkelt på nätet:

  • Brukskonto och FörmånsKonto
  • Nordea Debit-kort
  • Bankkoder för användning av mobil- och nätbanken

Öppna tjänster för ditt minderåriga barn på nätet

2. Aktivera e-identifiering på kontoret

Det är möjligt att ansluta e-identifiering, dvs. stark autentisering till den ungas nätbanksavtal. Den unga behöver e-identifiering då hen vill logga in i tredje parters tjänster, såsom MinSkatt, MittKanta eller Studieinfo.

E-identifiering ska alltid aktiveras på kontoret.

Läs anvisningarna om e-identifiering för minderåriga

Förmåner och tjänster för unga

  • Avgiftsfria dagliga tjänster: Då du fyller 18 år får du avgiftsfritt ett konto, ett Nordea Debit-kort och bankkoder för att använda mobil- och nätbanken (normalpris 7,90 €/mån.). När du fyller 19 år kan du fortfarande använda de dagliga banktjänsterna avgiftsfritt då du har mobilbanken, ett konto och ett kort.
  • Avgiftsfritt aktiesparkonto: Du får ett aktiesparkonto utan den månatliga förvaringsavgiften (normalpris 2,45 €/mån.). Förmånen gäller kunder som är under 30 år.
  • Rabatt på hemförsäkring: Som Nordeakund får du 25 % rabatt på en ny If-hemförsäkring. Läs mer om If-hemförsäkring.

Så här kan du dra nytta av dina förmåner i 19–25 års ålder

Månadssparande

Savings Piggybank icon - 640x360

Att spara varje månad i fonder är ett bra sätt att öka ditt sparkapital. Du kan börja spara med så lite som 10 euro i månaden.

BSP-sparande

House with stack of coins - 640X360

Drömmer du om en ägarbostad i framtiden? BSP-sparande passar dig som vill spara för din första bostad.

Tips för bankärenden och hantering av den egna ekonomin

Att flytta till ett eget hem, börja studera och ta hand om sin ekonomi är stora förändringar. Våra sakkunniga rådgivare ger dig tips för att sköta dagliga bankärenden och planera din ekonomi.

Lär dig ekonomiska kunskaper enkelt på nätet

Se vår avgiftsfria videoserie om ekonomiska kunskaper där vi går igenom ekonomiska termer, sparande och budgetering.

Se videorna om ekonomiska kunskaper

Kontakta oss på sociala medier

På sociala medier delar vi praktiska tips för att planera den egna ekonomin. Du kan ställa frågor på Jodel, våra rådgivare svarar på frågorna vardagar på kontot Nordea_Aspa. Du hittar oss också på Instagram under namnet @nordea_fi och på Snapchat under @nordeasuomi.

Hjälp för bankärenden

Privatkunder