Jag avbokar flygbiljetten själv
Situation A
”Jag köpte en flygbiljett som jag måste avboka då tidpunkten i fråga passar mig inte längre. I säljarens villkor står det att kunden kan avboka flyg avgiftsfritt av vilken anledning som helst och få pengarna tillbaka bara avbokningen har gjorts tillräckligt tidigt. Säljaren vägrar dock att betala kompensation.”
Då kunden betalade sitt nätköp med ett kreditkort kan hen reklamera ärendet hos banken. Kunden ska fylla i en kortreklamation och skicka beställningsbekräftelsen samt korrespondensen med säljaren som bilaga för att säljarens eventuella avtalsbrott kan konstateras.
Ta del av anvisningar om kortreklamation
Situation B
”Jag köpte en flygbiljett som jag måste avboka på grund av sjukdom.”
Kunden betalade sitt nätköp med ett kreditkort som omfattar en produktskyddsförsäkring. Hen kan göra en skadeanmälan hos den som beviljat kortförsäkringen.
Läs mer om produktskyddsförsäkring