Vet du varför det lönar sig att betala med kreditkort på nätet?

För många är nätbetalningar vardag. Det finns många fördelar med att betala med kreditkort då det bland annat ger dig extra trygghet och flexibilitet då du gör dina köp på nätet. Du får inte samma skydd och flexibilitet om du betalar på faktura.

Fem bra orsaker till att utnyttja Nordea Gold-kortets egenskaper för nätbetalningar

  1. Betala dina köp på nätet med ditt kreditkorts kreditegenskap så får du skydd enligt konsumentskyddslagen på dem.
  2. Köp alltid flygbiljetter och boende med kreditegenskapen så kan du få skydd om exempelvis flygbolaget går i konkurs.
  3. Utnyttja kreditkortets räntefria betalningstid på 30 dagar som ger din ekonomi mer flexibilitet.
  4. Betala större anskaffningar till hemmet med kreditkortets kreditegenskap – då får du Produktskyddsförsäkring för dina köp.
  5. Betala minst 75 procent av semesterresorna med kreditkortets kreditegenskap så sparar du pengar då du får en reseförsäkring på köpet.

Jämför olika kreditkort

Kreditkort ger trygghet då du betalar på nätet

  • Du kan enkelt aktivera och avaktivera ditt Nordea Gold-kort för betalningar på nätet i nät- och mobilbanken.
  • Kreditkort är den bästa betalningsmetoden för köp på nätet eftersom du får skydd enligt konsumentskyddslagen vid eventuella problem.
  • Det är tryggt att betala med kort i nätbutiker tack vare stark autentisering. Nordeakunder kan bekräfta sina köp genom stark autentisering med appen Nordea ID eller kodkalkylatorn. 

Vad ska jag göra i problemsituationer?

Allt går inte alltid som planerat. Genom att använda kreditkort kan du ändå få hjälp av banken eller den som beviljat kortförsäkringen. Nedan finns exempel på situationer som åskådliggör var och hur du kan ansöka om ersättning.

Jag fick inte produkten jag beställde

Jag fick inte produkten jag beställde

”Jag beställde en jacka i en nätbutik, men har inte fått den trots att det har gått flera veckor. Jag har kontaktat säljaren utan framgång.”

Då kunden betalade köpet med kreditkort kan hen göra en reklamation hos banken. Kunden ska fylla i en kortreklamation och skicka beställningsbekräftelsen samt korrespondensen med säljaren som bilaga för att säljarens eventuella avtalsbrott kan konstateras.

Jag fick fel produkt
Produkten gick sönder
Flygbolaget ställer in flyget
Jag avbokar flygbiljetten själv
Jag kunde inte använda min flygbiljett på grund av reserestriktioner
Jag kunde inte använda min flygbiljett på grund av indirekta orsaker

ABC för trygga nätbetalningar

  • Försäkra dig om att webbplatsen är säker. Säkra webbplatser har en låssymbol i adressraden och adressen börjar med https.
  • Läs noggrant igenom webbutikens leverans- och servicevillkor. Byt butik om säljarens uppgifter saknas eller om det inte är möjligt att returnera en vara eller kostnaderna är ovanligt höga.
  • Om webbutiken är ny för dig, betala på kredit så får du skydd enligt konsumentskyddslagen i fall säljaren bryter mot avtalet.
  • Säkra webbutiker använder verifierade krypterings- och autentiseringsmetoder, såsom Visa Secure och Mastercard Identity Check, för kortbetalningar. På så sätt verifieras både köparen och säljaren då köpet genomförs.
  • Börja använda identifiering med stark autentisering.
  • Kontakta säljaren om du inte får en produkt eller tjänst som du köpt på nätet. Om problemet kvarstår kan du göra en reklamation i ärendet hos din bank och be om att få pengarna tillbaka.