Banktjänster under coronaepidemin

För att säkerställa att alla kan sköta sina ärenden så tryggt som möjligt betjänar vi tillsvidare bara med tidsbokning på kontoren. Kassatjänsterna fungerar fortsättningsvis normalt. Vi delar ut ansiktsmasker på kontoren så att du kan sköta dina ärenden tryggt. Vi rekommenderar att du sköter dina bankärenden på onlinemöten, per telefon eller i mobil- och nätbanken.

Sköt dina bankärenden tryggt

Enklast sköter du dina ärenden i Nordea Kundtjänst som tillhandahåller kompletta banktjänster. Ring 0200 5000 (lna/msa) mån–fre kl. 8–18.  

Vi rekommenderar att du besöker kontor bara om ditt ärende är akut. Om det finns långa köer kan vi bli tvungna att begränsa antalet kunder på kontoren så att de kan hålla avstånd. Vi delar ut ansiktsmasker på kontoren så att du kan sköta dina ärenden tryggt. 

Vi följer myndigheternas restriktioner och rekommendationer samt försöker på alla möjliga sätt att skydda våra kunder och medarbetare mot coronaviruset. 

Du ser det närmaste kontorets öppettider och vilka tjänster det erbjuder med sökfunktionen Kontor och automater. 

Ingår du i en riskgrupp? Behöver du särskilt stöd för att sköta ärenden?

Om du behöver hjälp med banktjänster ring Nordea Kundtjänst på 0200 5000. Rådgivaren hjälper dig att sköta ditt ärende och styr dig vid behov till kontoret.

Kolla i broschyren hur du sköter dagliga bankärenden lätt och säkert. (pdf, 557 KB)Öppnas i nytt fönster

Om äldre människor eller personer som behöver särskilt stöd ingår i din närmaste krets, se våra tips på bankärenden.Öppnas i nytt fönster 

Sköt dina bankärenden enkelt i våra telefon- och nättjänster

Som kund hos Nordea kan du sköta dina bankärenden med flexibla öppettider.  

Du kan enkelt sköta de flesta bankärenden genom att ringa Nordea Kundtjänst 0200 5000 (lna/msa). Vår kundtjänst hjälper dig att välja den bästa kanalen för dina bankärenden. 

Ofta rekommenderar vi onlinemöten där du mycket behändigt sköter dina ärenden i anslutning till bl.a. bostadsaffärer, lån eller sparande. På mötet undertecknar du avtalen med hjälp av en elektronisk tjänst för underskrift. 

Vi rekommenderar att bara en person i hushållet kommer till köpslut eller andra förhandlingar på kontoret. Kom i detta fall ihåg att ta med en särskild fullmakt av andra parter.

Läs mer om onlinemöten

Mobil- och nätbanken – med dig överallt

Du sköter de flesta bankärenden med telefon, dator eller surfplatta – var och när som helst. 

Läs mer om  

Vilka ärenden kan jag sköta på kontoret?

  • Dödsboets brådskande ärenden och ärenden som inte tar lång tid (betalning av fakturor, beställning av saldointyg, leverans av dokument för delägarutredningen)
  • Sätta in och ta ut kontanter
  • Besöka bankfack
  • Hyresgaranti
  • Leverera dokument (t.ex. i anslutning till bostadsaffärer)
  • Öppna e-tjänster

Du ser det närmaste kontorets öppettider och vilka tjänster det erbjuder med sökfunktionen Kontor och automater

Månadens första dagar kan det finnas köer på de kontor som erbjuder kassatjänster eftersom pensioner och FPA:s stöd utbetalas då. Därför rekommenderar vi att du undviker att sköta dina ärenden på dessa kontor de första dagarna i månaden 

Var kan jag ta ut kontanter?

Utöver kontor som erbjuder kontanttjänster kan du ta ut kontanter i Otto.-automater samt i samband med kortköp i R-kiosker, K-butiker och Tokmannis affärer. Dessutom kan du via Posten beställa kontanter till Postens verksamhetsställen. Du ser öppettiderna för det närmaste kontor som erbjuder kontanttjänster med sökfunktionen Kontor och automater. 

Gå till sökfunktionen Kontor och automater

Så här tar du ut kontanter i R-kiosker, K-butiker och Tokmannis affärer 

Så här beställer du kontanter via Posten till Postens verksamhetsställe