Aktuell information om störningar och serviceavbrott

På den här sidan hittar du information om tillfälliga störningar och eventuella serviceavbrott i våra banktjänster. Vi uppdaterar sidan efter behov.

Serviceavbrott lördagen den 10 augusti en del av kunder – så här förbereder du dig

Vi vill se till att du har tillgång till högklassiga banktjänster nu och i framtiden. Vi förnyar därför vårt kontosystem och det blir ett serviceavbrott lördagen den 10 augusti kl. 19.00–1.00. Serviceavbrottet påverkar tjänsterna för en del av våra kunder.

Vi skickar ett brev på papper eller ett meddelande i mobil- och nätbanken till de kunder som drabbas av avbrottet. Under avbrottet går det att betala med kreditkort normalt. Det är inte möjligt att använda tjänsterna i anslutning till konton, såsom Debit-kort eller göra kontoöverföringar och betala fakturor. Om du inte har fått ett meddelande om avbrottet påverkar det inte dig. 

Ändringen är kontospecifik och därmed gäller serviceavbrottet bara de brukskonton som har specificerats i brevet som kunden fått. Om kunden har flera brukskonton pågår ändringarna av dem inte nödvändigtvis samtidigt. Dessutom har de flesta Nordeakunder utöver ett brukskonto också ett FörmånsKonto för vardagliga behov som går att använda normalt under avbrottet.

Du kan förbereda dig på serviceavbrottet genom att ta ut kontanter på förhand. Du gör också klokt i att betala fakturorna och göra nödvändiga överföringar före serviceavbrottet. 

Vi tackar för tålamodet och beklagar det besvär som avbrottet orsakar.

Störningar i banktjänster

Vi utvecklar ständigt våra tjänster så att du ska kunna använda dem smidigt och tryggt. För att utveckla tjänsterna måste vi ibland planera in serviceavbrott i våra tjänster. Vi stävar alltid efter att minimera olägenheten för våra kunder och informera om störningen.

På den här sidan hittar du information om planerade serviceavbrott och andra störningar.

Hur informerar vi om störningar?

Planerade underhållsåtgärder: Vi planerar regelbundna underhållsarbeten i våra banktjänster alltid omsorgsfullt på förhand och informerar om kommande avbrott på den här sidan. Beroende på hur omfattande underhållsåtgärder vi vidtar informerar vi om kommande serviceavbrott också på andra sätt.

Oväntade störningar i banktjänster: Vi informerar om oväntade störningar i första hand i den tjänst som störningen gäller, till exempel på inloggningssidan till mobil- och nätbanken. Vi meddelar om störningar och hur vi åtgärdar dem också i våra kanaler för sociala medier: X (tidigare Twitter)Öppnas i nytt fönster och FacebookÖppnas i nytt fönster.  

Vad ska du göra om du upptäcker störningar i våra banktjänster?

Om du upptäcker en störning i Nordeas banktjänster, följ meddelanden på den här sidan, på sidan Aktuellt och i Nordeas kanaler för sociala medier. Vi informerar om störningen också i den tjänst som drabbas av störningen.

Observera att det kan uppstå köer i vår kundtjänst under störningen. Följ alltså upp läget i första hand i våra digitala kanaler.