Aktuell information om störningar och serviceavbrott

På den här sidan hittar du information om eventuella serviceavbrott i våra banktjänster. Vi informerar om oväntade störningar i första hand i den tjänst som störningen gäller, till exempel på inloggningssidan till mobil- och nätbanken.

Överbelasntningsattack påverkar appen och nätbanken 

5.10.2024 En överbelastningattack påverkar våra digitala tjänster. Om du inte kommer in i appen eller nätbanken eller om du märker att de fungerar trögt rekommenderar vi att du försöker igen om en stund. 

En överbelastningsattack innebär att en webbplats eller ett nätverk översvämmas med data eller trafik så att de blockeras för användarna. Målet med attacken är att webbplatsen och dess tjänster inte ska kunna användas. 

Nordea har ett starkt försvar som vi successivt förstärker för att kunna stoppa angriparna och deras allt mer sofistikerade metoder. Våra säkerhetssystem begränsar attacken, men det kan fortfarande förekomma korta avbrott i appen och nätbanken eller att de tillfälligt fungerar långsamt. 

Vi gör allt vi kan för att stabilisera läget samt att få våra tjänster att fungera som de ska. Ibland kan attackerna göra att nätbanken och appen tillfälligt fungerar långsamt eller ligger nere. 

Vi beklagar besväret som överbelastningattacken medför våra kunder. 

Störningar i banktjänster

Vi utvecklar ständigt våra tjänster så att du ska kunna använda dem smidigt och tryggt. För att utveckla tjänsterna måste vi ibland planera in serviceavbrott i våra tjänster. Vi stävar alltid efter att minimera olägenheten för våra kunder och informera om störningen.

Hur informerar vi om störningar?

Planerade underhållsåtgärder: Vi planerar regelbundna underhållsarbeten i våra banktjänster alltid omsorgsfullt på förhand och informerar om kommande avbrott på den här sidan. Beroende på hur omfattande underhållsåtgärder vi vidtar informerar vi om kommande serviceavbrott också på andra sätt.

Oväntade störningar i banktjänster: Vi informerar om oväntade störningar i första hand i den tjänst som störningen gäller, till exempel på inloggningssidan till mobil- och nätbanken. 

Vad ska du göra om du upptäcker störningar i våra banktjänster?

Om du upptäcker en störning i Nordeas banktjänster, följ meddelanden i den tjänst som drabbas av störningen, till exempel på inloggningssidan till mobil- och nätbanken.

Observera att det kan uppstå köer i vår kundtjänst under störningen. Följ alltså upp läget i första hand i våra digitala kanaler.