Aktuellt

Vi slopar den vita kodkalkylatorn ur vårt utbud 15.9.2025

17.3.2025  Vi harmoniserar vårt utbud av identifieringsverktyg för att se till att våra kunder alltid kan använda de nyaste och ändamålsenligaste identifieringsverktygen. Vi slopar den vita kodkalkylatorn ur vårt sortiment 15.9.2025, och i stället erbjuder vi kunderna appen Nordea ID eller den svarta Nordea ID-dosan. Möjligheten att logga in i mobilbanken med den vita kodkalkylatorn upphör redan 30.3.2025.

Nordea ID är en app som du laddar ner på din mobiltelefon eller surfplatta. Med appen kan du logga in i mobil- och nätbanken, godkänna webbköp och identifiera dig i tredje parters tjänster, såsom MinSkatt och MittKanta.

Nordea ID-dosan är avsedd för kunder som inte kan använda appen Nordea ID på en mobiltelefon eller surfplatta. Med dosan går det att logga in i nätbanken, godkänna webbköp och identifiera sig i tredje parters tjänster. I dosan ser kunden var hen håller på att logga in och vad hen bekräftar.

Vi informerar kunderna som använder den vita kodkalkylatorn på våren om hur de kan börja använda det nya identifieringsverktyget.

Den vita kodkalkylatorn kan återlämnas avgiftsfritt till det riksomfattande nätverket av EE-återvinningsstationer.

Läs mer om appen Nordea ID och Nordea ID-dosan.

Appen Nordea ID

Nordea ID-dosan och kodkalkylatorn

Lär dig känna igen nätfiske och säkerställ att du kan sköta dina ärenden tryggt 

 24.1.2025  Brottslingar försöker aktivt fiska efter uppgifter som omfattas av banksekretessen i olika kanaler. Du kan få en begäran att ge dina bankkoder eller kortuppgifter t.ex. per e-post, sms, telefon, handelsplattformar på nätet eller sökmotorer. Meddelanden skickas i olika aktörers namn. Kom ihåg att du aldrig ska ge dina bankkoder eller kortuppgifter till utomstående.

 Säkerställ trygga bankärenden:

1. Kontrollera vad du håller på att bekräfta. Innan du ger din pinkod i appen Nordea ID eller Nordea ID-dosan, kontrollera vad appen eller dosan ber dig bekräfta. Om händelsen inte har något att göra med dina ärenden ska du inte bekräfta begäran utan istället kontakta Nordea Kundtjänst.

2. Stanna upp och försäkra dig om att kontakten är äkta. Bedragarna försöker också skapa en känsla av brådska och press för att få dig att agera förhastat. Stanna upp för en stund och fundera på om kontakten eller länken är äkta, eller om något kanske verkar vara för bra för att vara sant.

3. Var försiktig med länkar. Se till att du kommer till rätt webbplats genom att skriva in hela webbadressen i adressfältet eller använda en mobilapp. Logga aldrig in i bankens eller myndigheternas tjänster via länkar som du har fått exempelvis via e-post, sms eller sökmotorer.

 Mer information om trygga ärenden hittar du på sidan Säkerhet.

Nordeas kontor vid Senatstorget flyttar sommaren 2025 till grannkvarteret intill bankhuset

7.1.2025 Då det nuvarande hyresavtalet går ut sommaren 2025 flyttar kontoret vid Senatstorget i Helsingfors från Alexandersgatan 30 till grannkvarteret intill det historiska bankhuset som byggdes på 1800-talet. På samma gång renoveras Nordeas befintliga lokaler på Alexandersgatan 36 A. 

Den nya entrén ligger cirka hundra meter från det nuvarande kontoret i riktning mot centrum. Kontorets nuvarande tjänster kommer att vara tillgängliga för Nordeas Premiumkunder också i de nya lokalerna. Flytten gäller inte bankfack, som kommer att finnas kvar och vars verksamhet och tjänster kommer att fortsätta normalt även efter sommaren.

Kunderna kommer att informeras närmare om tidtabellen för flytten när ett mer exakt flyttdatum har bekräftats. 

Vi har uppdaterat vår dataskyddspolicy 

5.12.2024 Som en del av vår årliga genomgång har vi uppdaterat vår dataskyddspolicy. Policyn beskriver hur vi samlar in, använder, lagrar och delar dina personuppgifter. Den beskriver också vilka rättigheter du har enligt dataskyddsförordningen (GDPR). 

Vi har uppdaterat dataskyddspolicyn för att göra det tydligare hur vi använder dina personuppgifter. 

Vi har gjort följande förändringar: 

  • Förenklat språket och gjort policyn mer lättläst.
  • Uppdaterat informationen om vilka personuppgifter som samlas in, varför vi gör det och vilka lagar och regler som ger oss rätt att göra det. 

Du kan läsa dataskyddspolicyn i sin helhet härÖppnas i nytt fönster. Vi har även samlat några av de vanligaste frågorna om policyn nedan:

Vanliga frågor

Vad är dataskyddspolicyn?

Dataskyddspolicyn beskriver vilken information om dig som Nordea samlar in och använder, varför vi gör det och utifrån vilken rättslig grund. Policyn beskriver också vem vi delar uppgifterna med och hur länge vi sparar dem. Därutöver beskriver den vilka rättigheter du har ifråga om dina personuppgifter och hur du går tillväga om du vill utöva dem.

Varför har dataskyddspolicyn uppdaterats?

Vi går igenom policyn en gång per år och ser till att innehållet är relevant och aktuellt, för att det ska vara tydligt för dig hur vi hanterar dina personuppgifter. 

Vad har ändrats?

Vi har uppdaterat dataskyddspolicyn för att göra det tydligare hur vi använder dina personuppgifter. Vi har också uppdaterat beskrivningen av våra rutiner och gjort den mer lättläst. 

Vi har bland annat ändrat följande: 

  • Fler förtydligande exempel, bland annat om säkerhet, bedrägeriförebyggande åtgärder, sanktioner och riskmodellering.
  • Ytterligare förtydligande om insamling av uppgifter från tredje parter.
  • Ytterligare förtydligande om inspelningar, med hänvisning till Nordeas externa webbplats vad gäller inspelning av samtal.
  • Ytterligare förtydligande om utlämning av personuppgifter.
  • Granskad och uppdaterad information om lagringstid.