Aktuellt

Säkert på nätet, bedrägerimeddelanden i omlopp

19.4.2024  Lämna aldrig ut dina kortuppgifter eller logga inte in med dina nätbankskoder via länkar i meddelanden eller dess bilagor.  Falska e-postmeddelanden kan innehålla en bilaga med en länk till en falsk webbsida. Ladda aldrig ner någon programvara till din enhet på uppmaning av någon annan. Nordea eller myndigheter ber aldrig om kunders bankkoder per telefon, meddelanden eller via sociala medier.

Nordea tar inte kontakt för att öppna ett nytt ”säkert konto” eller för att genomföra en överföring av medel till ett ”säkert konto”. Vi ber dig heller aldrig logga in i din nät- eller mobilbank i våra nyhetsbrev. 

Utställning av Konststiftelsen Nordeas samling öppnar på Didrichsens konstmuseum 10.2.2024

9.2.2024 Våren 2024 får en bredare publik möjlighet att se Konststiftelsen Nordea i Finlands omfattande samling på Didrichsens konstmuseum. I samlingen ingår verk av bland annat Ferdinand von Wright, Helene Schjerfbeck, Akseli Gallen-Kallela, och även verk av finländska modernister såsom Rut Bryk, Ahti Lavonen och Paul Osipow. 

Som Nordeakund får du två euro rabatt på inträdesbiljetten då du betalar på plats med Nordeas kort. Berätta att du ska betala biljetten med Nordeas kort. Rabatten kan inte gottgöras senare.

Utställningen pågår 10.2–26.5.2024.

Läs mer på Nordea.com

Vi har uppdaterat vår dataskyddspolicy 

7.12.2023 Som en del av vår årliga genomgång har vi uppdaterat vår dataskyddspolicy. Policyn beskriver hur vi samlar in, använder, lagrar och delar dina personuppgifter. Den beskriver också vilka rättigheter du har enligt dataskyddsförordningen (GDPR). 

Vi har uppdaterat dataskyddspolicyn för att göra det tydligare hur vi använder dina personuppgifter. Vi har gjort följande förändringar: 

  • Förenklat språket och gjort policyn mer lättläst
  • Uppdaterat informationen om vilka personuppgifter som samlas in, varför vi gör det och vilka lagar och regler som ger oss rätt att göra det. 

Du kan läsa dataskyddspolicyn i sin helhet läs vår dataskyddspolicy. Vi har även samlat några av de vanligaste frågorna om policyn nedan.

Vanliga frågor

Fråga: Vad är dataskyddspolicyn?

Svar: Dataskyddspolicyn beskriver vilken information om dig som Nordea samlar in och använder, varför vi gör det och utifrån vilken rättslig grund. Policyn beskriver också vem vi delar uppgifterna med och hur länge vi sparar dem. Därutöver beskriver den vilka rättigheter du har ifråga om dina personuppgifter och hur du går tillväga om du vill utöva dem. 

Fråga: Varför har dataskyddspolicyn uppdaterats?

Svar: Vi går igenom policyn en gång per år och ser till att innehållet är relevant och aktuellt, för att det ska vara tydligt för dig hur vi hanterar dina personuppgifter. 

Fråga: Vad har ändrats?

Svar: Vi har uppdaterat dataskyddspolicyn för att göra det tydligare hur vi använder dina personuppgifter. Vi har också uppdaterat beskrivningen av våra rutiner och gjort den mer lättläst.

Vi har bland annat ändrat följande: 

  • Förtydligat informationen om kameraövervakning.
  • Förtydligat hur länge vi sparar personuppgifter, dvs. hur länge uppgifterna får lagras.
  • Lagt till fler förtydligande exempel på hur dina personuppgifter behandlas
  • Förbättrat strukturen och utformat information på ett mer lättillgängligt sätt (sk. legal design).

Vi börjar skicka nyhetsbrev per e-post från den 22 november

21.11.2023  Vi börjar skicka nyhetsbrev per e-post till de kunder som har gett sitt samtycke till det. 

Nyhetsbreven innehåller aktuella och nyttiga tips på hur du kan sköta dina bankärenden.

Banken eller myndigheter ber aldrig om bankkoder, kortuppgifter eller pinkoder per e-post eller sms. Pålitliga parter använder krypterade kanaler i sin verksamhet.

Tips för trygga bankärenden

Kursen om ekonomiska kunskaper – förbättra dina ekonomiska kunskaper 

 15.11.2023  Goda ekonomiska kunskaper är viktiga för både individen och samhället. För att det ska vara lätt att skaffa grundläggande ekonomiska kunskaper, har Nordea publicerat en kurs om ekonomiska kunskaper som är tillgänglig för varje finländare. Kursen består av fyra teman: grundläggande ekonomiska termer, sparande, budgetering och boende. 

Kurshelheten riktar sig till alla som är intresserade av grundläggande ekonomiska kunskaper, till exempel unga vuxna som inleder ett självständigt liv eller funderar på att köpa sin första bostad.

Syftet med kursen är att ge grundläggande ekonomiska kunskaper som var och en kan använda för att 

  • tillägna sig nya tillvägagångssätt 
  • ta hand om sin egen ekonomi bättre, och 
  • fatta bättre ekonomiska beslut.

Varje kursvideo tar cirka 15 minuter och i slutet av dem ställs frågor om ekonomin i vardag.

Du hittar kurshelheten på nordea.fi/kollpapengarna.

Efter den 15 november 2023 kan du inte längre logga in i den gamla nätbanken

15.11.2023 Efter den 15 november 2023 kan du inte längre logga in i den gamla nätbanken eller använda kodkortet. I fortsättningen sköter du dina bankärenden i den nya nätbanken. 

Välkommen att ta del av våra digitala tjänster. Vi erbjuder dig digital rådgivning och stöd på många olika sätt för att använda digitala banktjänster.  Vi ska hjälpa dig – du får support och mer information på vår webbplats nordea.fi/nätbanksförändring och nordea.fi/digihjalp

Falska meddelanden och samtal i omlopp

30.10.2023  Phishinglänkar skickas nu i stor utsträckning per e-post och sms. Ett meddelande kan skickas till exempel i skatteförvaltningens, bankens, postens eller annan tjänsteleverantörs namn. Logga aldrig in med dina bankkoder på en webbsida dit du har kommit via en länk i ett sms eller e-postmeddelande. 

Efter att du har fått ett falskt meddelande är det vanligt att bedragaren ringer dig i Nordeas namn. Den som ringer berättar att det sms eller e-postmeddelande som du tidigare fick är falskt och att dina pengar är i fara. Bedragaren påstår att dina pengar har äventyrats och måste överföras till ett tryggt förvar. Bedragaren kan säga att banken öppnar ett nytt konto för dig dit pengarna ska överföras. 

På grund av en misstanke om bedrägeri öppnar Nordea aldrig ett nytt konto för kunden dit pengarna borde överföras. Vi ber inte heller kunden bekräfta en överföring eller annan betalningstransaktion under ett samtal.   

Om du får ett telefonsamtal i Nordeas namn ska du inte godkänna eller göra överföringar eller korttransaktioner enligt anvisningarna i samtalet. Avsluta samtalet och kontakta vår kundtjänst.  

Användning av appen Nordea ID med Apples enheter 

30.10.2023  Apple lanserar snart en ny iOS17.1-version. Se till att du alltid har den nyaste versionen uppdaterad på din telefon. 

22.9.2023  Apple har släppt en ny version av iOS17 som kan göra att appen Nordea ID inte fungerar hos vissa kunder. Därför har vi lanserat en ny version av appen Nordea ID (2.3.5). 

Vänligen ladda ner den nya versionen av appen och öppna den en gång innan du installerar iOS17.

Gör så här om din Nordea ID-app inte fungerar och du använder iOS17

  1. Radera Nordea ID på din surfplatta eller telefon.
  2. Ladda ner appen Nordea ID på nytt i appbutiken. 
  3. Aktivera appen med hjälp av Nordea ID-appen på en annan surfplatta eller telefon, med en annan banks bankkoder eller genom att i appen beställa aktiveringskoden per sms och pinkoden per post.

Vi beklagar det besvär som detta orsakar.

Läs mer om hur du aktiverar appen.

Nordea är Finlands bästa digitala bank

8.9.2023  Den internationella finanstidningen Global Finance har utsett Nordea till den bästa banken i sammanlagt sex olika kategorier på sin lista Best Digital Banks 2023. Till exempel utsågs Nordea till den bästa digitala banken i Finland, och dessutom prisbelönades den digitala kundupplevelsen som den bästa i hela Västeuropa. 

Läs mer om motiveringar till priset (på finska).

Vi ber om ditt samtycke i mobilbanken från den 16 maj 

16.5.2023  När du öppnar mobilbanken senast i mitten av juni ser du en begäran om ditt samtycke till att vi får använda och samla uppgifter.

När du ger ditt samtycke till att vi får samla uppgifter kan vi ge dig en mer relevant bankupplevelse med personanpassat innehåll. Uppgifterna hjälper oss också att förhindra tekniska fel och göra våra tjänster stabilare.

Begäran om samtycke grundar sig på marknadsreglering och myndighetskrav. 

Vi ber om följande samtycken

  • Samtycke till användning av data om digital aktivitet och samtycke till användning av diagnostikdata från din mobilbank.  
  • Samtycke till marknadsföring i externa mediekanaler.  

Du kan när som helst återkalla eller godkänna samtycken i mobil- eller nätbanken under Profil > Samtycken. 

Vanligaste frågor om dataskyddspolicyn

Nordea Debit-kort ersätter Nordea Electron-kort

9.2.2022 Visa Electron är en produkt av det internationella kortbolaget Visa som slutar att tillhandahålla dessa kort.  

Vi byter automatiskt ut ditt Nordea Electron-kort mot ett Debit-kort efter att giltighetstiden för kortet har gått ut eller om kortet av någon anledning måste förnyas under kortets giltighetstid. Du kan inte betala med Visa Electron efter april 2024. 

Nordea Debit har samma egenskaper som Nordea Electron. Den enda skillnaden är namnet och layouten på kortet.

Som kortinnehavare behöver du inte göra någonting i samband med att kortet förnyas.