Aktuellt

Korttransaktioner syns med ett dröjsmål

19.9.2021: På grund av servicearbeten i kortsystemen syns korttransaktioner med ett dröjsmål i kontouppgifterna under början av nästa vecka. 

Korten fungerar i övrigt som vanligt.

Vi beklagar olägenheten.

Se upp för Phising-försök

18.2.2021: Det finns många olika slags falska meddelanden i omlopp just nu, och de falska meddelandena och sidorna ser ofta äkta ut. 
Läs mer om de trygga bankärenden

I den nya nätbanken börjar man använda en inloggningskod då man loggar in med appen Nordea Koder. 

16.9.2021: Då du loggar in i nätbanken med appen Nordea Koder ser du en ny inloggningskod som består av fyra tecken. Försäkra dig om att du ser samma fyra tecken både i appen Nordea Koder och på nätbankens inloggningssida. Om dessa koder stämmer överens kan du fortsätta att logga in normalt. Du behöver inte knappa in pinkoden någonstans.

Mer information om inloggningskoden

Har du inte fått skatteåterbäringen på ditt konto?

2.8. Det finns inte längre någon gemensam utbetalningsdag för skatteåterbäringarna. Största delen av privatpersonerna får sin skatteåterbäring i augusti eller september. Skatteåterbäringarna betalas ut senast i december.  

Skatteåterbäringens utbetalningsdag till kontot år 2021: 5.7.2021, 3.8.2021, 3.9.2021, 4.10.2021, 3.11.2021 eller 3.12.2021. Utbetalningsdagen för skatteåterbäringen beror på när den egna beskattningen slutförs. Beskattningen slutförs vid olika tidpunkter för olika kunder. Dagen för slutförandet visas i ditt beskattningsbeslut. 

Betalningsdagarna för andra återbäringar än återbäring på förskottsskatt, till exempel mervärdesskatter och fastighetsskatter, varierar från månad till månad. 

Skatteåterbäringen betalas in på ditt konto om skattemyndigheten har ditt giltiga kontonummer. Skattemyndigheten strävar efter att betala skatteåterbäringarna till bankkonton och därför utreder skatteförvaltningen i omprövningen om mottagaren har anmält sitt giltiga kontonummer. I annat fall betalas återbäringen ut i form av en betalningsanvisning via Nordea. Genom att anmäl ditt kontonummer i god tid så får du skatteåterbäringen på ditt konto betydligt snabbare än om den betalas i form av en betalningsanvisning. 

Utbetalningen av förskottsåterbäring som betalas i form av betalningsanvisningar fördelasöver flera dagar. När du har fått avin om betalningsanvisningen kan du som är kund hos Nordea lösa in skatteåterbäringen per post. Om du inte är kund hos Nordea kan du lösa in skatteåterbäringen genom att besöka vårt kassakontor. Du måste lösa in betalningsanvisningen inom 28 dagar.

Löser du inte in betalningsanvisningen inom 28 dagar, returneras beloppet till Skatteförvaltningen. Därefter får du ett brev med en kontonummerförfrågan. När du har uppgett ditt kontonummer i MinSkatt betalas återbäringen in på ditt konto inom ungefär en vecka.

Läs mer på vero.fiÖppnas i nytt fönster

Kundbrev maj–juni 2021

24.5.2021: I maj–juni skickar vi våra privatkunder ett brev där vi berättar om ändringar som träder i kraft på hösten. Vi skickar breven till kunderna i mobil- eller nätbanken eller per post. Läs mer om kundbrevet.

Nytt i mobilbanken

18.5.2021: I Nordeas mobilbank kan du nu: 

  • lägga till konton och kort i dina andra banker och få en överblick över din ekonomi på en gång
  • ändra kreditkortets amorteringar – du kan välja amorteringsdag och -procent samt två amorteringsfria månader.

Dessa nya funktioner finns nu tillgängliga i den nya versionen (3.20) av mobilbanken. Läs också mer om andra funktioner i mobilbankenÖppnas i nytt fönster.

Årsrapporter över kostnaderna för placeringar

3.5.2021: Vi har nu börjat leverera årsrapporterna för i fjol. Vänligen notera att uppgifter om konton och sparkapital i försäkringar ingår inte i sammandraget. Du kan se kontotransaktionerna i nät- och mobilbanken, och om du har placeringsförsäkringar som Nordea Livförsäkring Finland har beviljat får du separata rapporter över fonder och andra placeringar som ingår i försäkringarna. 

Läs mer om årsrapporterna.

Ändring av Debit-kortets betalningsgräns

14.4.2021: Betalningsgränsen för  Nordea Visa Debit-kort motsvarar kundens kortanvändning per dygn som också omfattar kortköp i butiker och på webben samt eventuella fakturabetalningar i betalautomater. Om betalningsgränsen för ditt Visa Debit-kort är noll euro, går det i fortsättningen inte att betala med kortet i butikskassan. Ändringen gäller Nordea Visa Debit-kort men inte debetfunktionen i kombikort.  Om du har Visa Debit -kort, kontrollera att ditt korts betalningsgräns är rätt.

Hur ändrar eller kollar jag kortets betalningsgräns? 

Om du har bankkoder, kan du ändra kortets betalningsgräns enligt följande:

  1. I den nya nätbanken kan du ändra betalningsgränsen under Ekonomi -> Kort -> välj kortet vars inställningar du vill ändra -> ändra kortinställningar under Kortuppgifter.
  2. I den gamla nätbanken kan du göra det under Daglig ekonomi > Kort > Säkerhetsgränser/Användningsområde och internet.
  3. I mobilbanken gör du det under Konton > välj önskat kort > Inställningar.