Finländare tror att de upptäcker bedrägerier bättre än tidigare

Enligt en nordisk enkät som Nordea låtit göra anser 85 procent av finländarna att de har tillräckliga kunskaper och färdigheter för att undvika bedrägerier. Finländarnas förtroende för att de har tillräcklig kunskap för att undvika bedrägerier har ökat betydligt sedan våren 2024 (72 %).

Vilka bedrägerier skapar ännu oro? Och hurdana bedrägerier leder till stora ekonomiska förluster?

Läs de viktigaste resultaten av vår enkät och hur vår expert på förhindrande av bedrägerier Sara Helin kommenterar nuläget med bedrägerier i Finland.

Att köpa och sälja på nätet väcker mest misstankar

I vår enkät bedömde finländarna att det är svårast att undvika bedrägerier i webbutiker. Mer än en tredjedel (36 %) av respondenterna anser att det är svårast att undvika bedrägerier när man köper eller säljer varor på nätet. När det gäller falska webbplatser uppger 29 procent att de känner sig osäkra.

”Det är ingen överraskning eftersom det är så många som handlar på nätet. Vi har också sett att en av de vanligaste orsakerna till kortreklamationer är relaterad till falska webbutiker. Det kan till exempel hända att man aldrig får den produkt som man har beställt på nätet”, säger Sara.

Näthandeln med begagnade varor ökar också hela tiden. Det kan vara svårt att avgöra om en säljare på en nätloppis är pålitlig eller inte.

”Det är viktigt att noggrant läsa igenom marknadsplatsens instruktioner och säkerhetstips. Många plattformar erbjuder en handelsmöjlighet där pengarna överförs till säljaren först efter att varan har levererats och kontrollerats”, säger Sara.

Så här skyddar du dig mot bedragare på nätloppisar

Young man with phone - small

Bedrägerier på nätloppisar riktar sig mot både köpare och säljare. De kan förekomma på vilken marknadsplats för begagnade varor som helst, till exempel på Facebook Marketplace, Tori.fi och Vinted.

Läs mer om bedrägerier på nätloppisar

Placerings- och kärleksbedrägerier skapar minst oro, även om ekonomiska förluster är stora

Enligt vår enkät upplever finländarna att de är bäst på att undvika placerings- och kärleksbedrägerier. Endast 7 procent av respondenterna bedömde att det är svårast att undvika placeringsbedrägerier. I fråga om kärleksbedrägerier är motsvarande siffra bara 4 procent. Skillnaden till att upptäcka till exempel falska webbplatser är betydande. 

”Jag har stött på det här också förut – man är inte lika rädd för placeringsbedrägerier. Antalet placeringsbedrägerier är dock stort i Finland. I fråga om Nordeas privatkunder orsakar placeringsbedrägerier de största ekonomiska förlusterna. Även vid kärleksbedrägerier kan de ekonomiska förlusterna vara stora”, säger Sara.

Enligt Sara blir offret för placerings- och kärleksbedrägerier ofta manipulerat under en längre tid, och bedragarna är skickliga att vädja till offrets känslor. Därför kallas de också för känslomässiga bedrägerier. Utmaningen är att offret ofta är motiverat att själv överföra pengar. 

”I placeringsbedrägerier kan offret till exempel ha en egen ”placeringsrådgivare” som delar med sig av instruktioner och placeringstips. Dessutom har vi sett att bedrägerier kan börja på helt nya ställen. Nuförtiden börjar många placeringsbedrägerier till exempel på Tinder, där en ny bekantskap börjar ge placeringstips.”

Typiska kännetecken på placeringsbedrägerier

Woman using cellphone and laptop inside house and drinking coffee - Small

Placeringsbedrägerier går ofta ut på att offret erbjuds en mycket attraktiv placeringsmöjlighet. Placeringsobjekten kan bestå av bland annat aktier, fonder, virtuella valutor eller binära optioner. 

Läs mer om placeringsbedrägerier

Falska meddelanden oroar mer än bluffsamtal – men mer pengar går ändå förlorade på grund av samtal

I enkäten bedömde 22 procent av respondenterna att det är svårast att undvika bedrägerier per e-post eller sms, såsom nätfiske. Osäkerheten ökar kraftigt med åldern – äldre generationer upplever mer oro för falska meddelanden än yngre generationer.

”Det pågår mer nätfiske än någonsin tidigare. I Nordea har vi satsat mycket på tekniska lösningar och att öka kundernas medvetenhet om bedrägerier. Även om antalet nätfiskeförsök är stort har vi i Nordea kunnat minska de ekonomiska förlusterna betydligt. I mer än 90 procent av de nätfiskefall vi hanterar sker ingen skada”, säger Sara Helin.

Antalet bluffsamtal i Finland har ökat kraftigt under de senaste åren. Under samtalet kan bedragaren till exempel utge sig för att vara en bankanställd och manipulera offret till att överföra pengar till ett ”tryggt konto”. Bara 13 procent av respondenterna i vår enkät svarade dock att de oroar sig för telefonbedrägerier. Det finns knappt några skillnader mellan åldersgrupperna.

”Utifrån vår egen statistik kan vi se att bluffsamtalen har orsakat de nästa största ekonomiska förlusterna i år. Ofta talar bedragare flytande finska eller svenska och kan vara mycket trovärdiga. Dessutom skapar de en känsla av brådska, och i panik kan man lätt bli redo att överföra pengar”, säger Sara.

Lär dig känna igen bluffsamtal

Man med telefon - small

Kontobedrägerier i form av bluffsamtal har länge varit en rådande trend i Danmark och Sverige. Under de senaste åren har denna bedrägeriform blivit allt vanligare också i Finland.

Läs mer om olika slags bluffsamtal

Information om enkäten

Enkäten genomfördes i augusti 2025 som en del av den omfattande nordiska enkäten Nordic Pulse med cirka 4 000 respondenter i 18–79 års ålder i Finland, Sverige, Norge och Danmark. Antalet respondenter i respektive land var cirka 1 000. Respondenterna valdes på så sätt att stickprovet motsvarade den nationella ålders-, köns- och regionfördelningen. Därför återspeglar enkäten hela befolkningens åsikter på ett balanserat sätt. 

Syftet med Nordeas enkät Nordic Pulse är att få en heltäckande bild av den ekonomiska välfärden i de nordiska samhällena genom att mäta hållbarhet, målmedvetenhet, framtidstro och ekonomiska kunskaper. Enkäten genomfördes i augusti 2025.

Hjälp för bankärenden

Privatkunder