Hur fungerar kontrollen av betalningsmottagare?

Betalningsmottagaren kontrolleras automatisk när du håller på att göra en ny betalningt i mobil- eller nätbanken och skriver in betalningsmottagarens namn och kontonummer i betalningsuppgifterna. Efter kontrollen får du ett meddelande om huruvida betalningsmottagarens namn motsvarar kontoinnehavarens namn helt, delvis eller inte alls.

Betalningsmottagarkontrollen görs på betalningar i euro i eurozonen både för vanliga gireringar och expressbetalningar. Betalningarna förmedlas utifrån kontonumret såsom tidigare. Betalningsmottagarkontrollen hjälper dig ändå att märka om betalningsmottagarens namn inte motsvarar kontoinnehavarens namn. På så sätt kan du upptäcka eventuella fel och bedrägeriförsök.

Meddelanden efter betalningsmottagarkontrollen i mobil- och nätbanken

Efter betalningsmottagarkontrollen kan du få något av följande meddelanden:

  • Betalningsmottagarens namn stämmer överens med kontoinnehavarens namn: Den betalningsmottagare du angett är innehavare av kontot. Allt är i ordning och du kan fortsätta och bekräfta betalningen.
  • Betalningsmottagarens namn avviker från kontoinnehavarens namn: Namnet du angett avviker något från kontoinnehavarens namn och vi berättar kontoinnehavarens namn för dig.
  • Betalningsmottagarens namn stämmer inte överens med kontoinnehavarens namn: Namnet du angett är ett helt annat eller skiljer sig mycket från kontoinnehavarens officiella namn. Kontrollera betalningsmottagarens uppgifter och uppdatera dem. Bekräfta inte betalningen om du misstänker bedrägeri.
  • Vi kunde inte jämföra betalningsmottagarens namn med kontoinnehavarens namn: Kontoinnehavarens namn har inte varit möjligt att kontrollera av tekniska orsaker eller så stöder betalningsmottagarens bank ännu inte kontroll av betalningsmottagaren, till exempel om kontot finns i ett land vars valuta inte är euro. Detta meddelande kan också fås i situationer där mottagarens konto är nytt eller pengar bara kommer in på kontot.

Läs alltid noggrant meddelandet du får från betalningsmottagarkontrollen. När betalningsmottagaruppgifterna stämmer kan du bekräfta och slutföra betalningen.

Om du får ett meddelande om att uppgifterna avviker från varandra, kontrollera betalningsmottagarens namn och kontonummer på fakturan eller av tjänsteleverantören. Om du väljer att bekräfta betalningen trots varningen finns det en risk för att den betalningsmottagare du har angett inte är den riktiga kontoinnehavaren. Om det är frågan om bedrägeri är Nordea inte ansvarig för förlusten av pengarna. Bekräfta alltså inte betalningen om du misstänker bedrägeri.

Var noggrann med namn

Kontrollera alltid betalningsmottagarens namn och kontonummer så att betalningen går till rätt mottagare.

Använd betalningsmottagarens fullständiga namn så som det står i betalningsuppgifterna på fakturan. Om du gör en betalning till en privatperson, använd mottagarens officiella för- och efternamn. Att använda förkortningar och smeknamn kan leda till att betalningsmottagarens namn inte stämmer överens med kontoinnehavarens namn.

Tips: Kom ihåg att gå igenom dina sparade betalningsmottagare och uppdatera uppgifterna för dem vid behov. Då betalningsmottagarnas uppgifter är i rätt form från början behöver du inte uppdatera mottagarens namn på nytt varje gång du betalar till hen.

Vanliga frågor om betalningsmottagarkontroll

Hjälp för bankärenden

Privatkunder