Våra experttips för trygga betalningar
Nordeas experter på förhindrande av bedrägerier, Sara Helin och Dilan Rashidi, undersöker bedrägerier dagligen. Vi frågade dem vad var och en av oss borde vara uppmärksamma på när vi betalar fakturor och köp.
Nordeas experter på förhindrande av bedrägerier, Sara Helin och Dilan Rashidi, undersöker bedrägerier dagligen. Vi frågade dem vad var och en av oss borde vara uppmärksamma på när vi betalar fakturor och köp.
Enligt våra experter på förhindrande av bedrägerier blir människor ofta lurade, när de har bråttom. När man har bråttom försämras observationsförmågan och man kan lättare missa mystiska detaljer. Då är det lätt hänt att man överför pengar till bedragare.
”Det är viktigt att du alltid noggrant kontrollerar betalningsuppgifterna och vem du håller på att överföra pengar till. Stanna upp en stund innan du bekräftar en betalning. Om du känner dig ens lite osäker, kontrollera att betalningen är riktig. Du kan be banken om råd eller ta upp saken med exempelvis en familjemedlem innan du bekräftar betalningen”, säger Dilan.
Nordea har dessutom utvecklat en ny egenskap i mobil- och nätbanken som kontrollerar betalningsmottagarens uppgifter och hjälper dig att upptäcka betalningar som avviker från det vanliga.
”Våra system kontrollerar alltid betalningsmottagarens namn och kontonummer mot den officiella kontoinnehavarens namn när du håller på att göra en ny betalning. Efter kontrollen får du veta om uppgifterna stämmer överens. Detta hjälper dig att upptäcka om en bedragare uppger sig för att vara någon annan”, säger Sara.
Säkerhetsgränser för betalningar är ett konkret verktyg för att förbättra säkerheten.
”Människor märker ofta vilken betydelse säkerhetsgränserna har först när de har blivit lurade. Alla borde ställa egna säkerhetsgränser redan på förhand. Då kan man i bästa fall helt förhindra eller minska skadan om man blir utsatt för bedrägeri”, berättar Sara.
I Nordeas mobil- och nätbank kan man själv redigera kortets geografiska användningsområde, uttagsgränser för kort och inställningar för betalningar på nätet.
”Om man exempelvis inte handlar på nätet ofta, kan man i mobilbanken avaktivera köp på nätet för kortet. Om man senare behöver köpa något på nätet är det enkelt att ändra inställningar igen”, tipsar Dilan.
I Nordeas mobil- och nätbank lanseras även en ny funktion för betalningsgränser, vilket ytterligare förbättrar säkerheten för betalningar från konto.
”I fortsättningen kan kunden fastställa dygnsspecifika betalningsgränser också för gireringar. När den här egenskapen blir tillgänglig gör man klokt i att redigera betalningsgränsen och ställa den på en nivå som lämpar sig för den egna konsumtionen”, säger Sara.
Från och med hösten har kunderna kunnat göra expressbetalningar i Nordeas mobil- och nätbank. Med expressbetalning är det möjligt att överföra pengar till privatpersoner och företag på mindre än 10 sekunder. Vad tycker våra experter på förhindrande av bedrägerier om expressbetalningar?
”Det går bra att använda expressbetalning då man har ett verkligt behov av att betala snabbt. Om exempelvis hyran håller på att bli försenad kan man med en expressbetalning överföra pengarna genast till hyresvärdens konto”, säger Dilan.
Även i affärer mellan två privatpersoner kan expressbetalningen ge säljaren trygghet.
”Om du håller på att sälja något värdefullt på ett nätloppis och köparen överför betalningen till dig som expressbetalning syns pengarna genast på ditt konto”, fortsätter Dilan.
Sara och Dilan rekommenderar att man i regel ändå använder vanlig överföring om det inte är bråttom med betalningen. Även med en vanlig girering överförs pengarna snabbt mellan bankerna – antingen samma vardag eller nästa vardag beroende på betalningstidpunkten.
”Dessutom är det bra att komma ihåg att alltid vara uppmärksam om den som ber om betalningen försöker skynda på den. Överväg alltid noga innan du bekräftar en betalning”, säger Sara.