Topp 5 vanligaste frågorna
- Användningen av den vita kodkalkylatorn har upphört – vad gör jag?
Vi slopade den vita kodkalkylatorn ur vårt sortiment 15.9.2025, och i stället erbjuder vi kunderna appen Nordea ID eller den svarta Nordea ID-dosan. Bra att veta: Ännu i september gör vi det möjligt för våra kunder att identifiera sig med den vita kodkalkylatorn för att alla ska hinna få sina nya identifieringsverktyg. Möjligheten att logga in i mobilbanken med den vita kodkalkylatorn upphörde redan 30.3.2025.
Nordea ID är en app som du laddar ner på din mobiltelefon eller surfplatta. Med appen kan du logga in i mobil- och nätbanken, godkänna webbköp och identifiera dig i tredje parters tjänster, såsom MinSkatt och MittKanta. Läs mer om appen Nordea ID
Nordea ID -dosan är avsedd för kunder som inte kan använda appen Nordea ID på en mobiltelefon eller surfplatta. Med dosan går det att logga in i nätbanken, godkänna webbköp och identifiera sig i tredje parters tjänster. I dosan ser kunden var hen håller på att logga in och vad hen bekräftar. Läs mer om Nordea ID-dosan
Kontakta vår kundtjänst för att beställa en Nordea ID-dosa.
Den vita kodkalkylatorn kan återlämnas avgiftsfritt till det riksomfattande nätverket av EE-återvinningsstationer.
- Hur aktiverar jag min svarta Nordea ID-dosan?
Du ska aktivera din svarta Nordea ID-dosa innan du kan använda den för första gången. För aktiveringen behöver du enaktiveringskod.
Du får aktiveringskoden i samband med att du beställer dosan. Aktiveringskoden består av tio siffror och du får den per sms.
När du har fått aktiveringskoden ska du aktivera Nordea ID-dosan enligt anvisningarna nedan:
- Tryck på OK för att starta Nordea ID-dosan.
- Välj språk för dosan genom att trycka på 1 (engelska), 2 (finska) eller 3 (svenska).
- Bekräfta ditt val genom att trycka på OK.
- När dosans kamera startas tryck på C-knappen. Ange aktiveringskoden och tryck på OK.
- Efter det kan du skapa din personliga pinkod (4–8 siffror) för dosan. Du ska ange pinkoden två gånger i dosan.
- Bekräfta pinkoden genom att trycka på OK.
Nu har du har aktiverat din Nordea ID-dosa och kan du börja använda den.
- Hur aktiverar jag appen Nordea ID?
Efter att du har laddat ner appen Nordea ID på din smarttelefon eller surfplatta kan du aktivera den direkt i appen.
- Öppna appen Nordea ID.
- Namnge din profil, välj land, språk och kundtyp.
- Välj identifieringsalternativ och identifiera dig.
- Beställ en tiosiffrig aktiveringskod per sms och ge den i appen.
- Välj ännu en pinkod på 4–8 siffror som du i fortsättningen använder för att logga in i appen Nordea ID.
Appen Nordea ID är nu klar att använda.
- Hur öppnar jag en stark elektronisk e-identifiering för barn?
Du kan öppna banktjänster, såsom brukskonto, debetkort och bankkoder för ditt minderåriga barn genom att fylla i en ansökan på nätet. Båda vårdnadshavarna ska ge sitt samtycke till att öppna banktjänsterna. Ensamförsörjare kan öppna tjänster självständigt för sitt minderåriga barn.
Öppna tjänster för ditt barn på nätet
I bankkoderna kan också läggas till verktyg för stark autentisering (e-identifiering) som gör det möjligt att också logga in i tredje parters tjänster, såsom HRT:s biljettapp eller FPA:s nättjänst. Verktyg för stark autentisering kan läggas till i barnets bankkoder separat genom att boka tid till Nordeas kontor och i regel aktiveras den för barn som har fyllt 10 år.
Läs mer om stark autentisering för barn
Tips: Visste du att du kan ansöka om FPA:s skolresestöd för dig själv eller för ditt minderåriga barn i MittFPA. Du hittar anvisningar om hur du ansöker om skolresestöd på FPA:s webbplats.Öppnas i nytt fönster
- Varför har jag inte fått skatteåterbäringen på mitt konto?
Återbäring av förskottsskatt för 2024 betalas på bankkonton: 3.7.2025, 4.8.2025, 3.9.2025, 3.10.2025, 3.11.2025 eller 3.12.2025. Du ser utbetalningsdagen för din skatteåterbäring i ditt beskattningsbeslut.
Skatteåterbäringen betalas på ditt konto om Skatteförvaltningen har ditt giltiga kontonummer. Om skatteåterbäringen inte genast syns på ditt konto kan du kontrollera situationen på nytt om en stund. Återbäringarna betalas under dagen i fråga. Det kan också hända att utbetalningsdagen har ändrats om du exempelvis har kompletterat din skattedeklaration senare.
Läs mer på webbplatsen skatt.fiÖppnas i nytt fönster
Om du inte har meddelat Skatteförvaltningen ditt kontonummer betalas återbäringen till dig som en betalningsanvisning. Även utbetalning av förskottsåterbäring som betalas i form av betalningsanvisningar fördelas över flera dagar. Efter att du har fått ett meddelande om betalningsanvisningen kan du lösa in din skatteåterbäring på många olika sätt.
Kolla närmare anvisningar och inlösenalternativ samt priserna på dem