Hantering av personuppgifter i kodappen

Med Nordea Koder-appen kan du använda Nordeas elektroniska banktjänster i Finland och även identifiera dig i andra sammanhang. När du använder Nordea Koder behandlas vissa personuppgifter och appen måste också få tillgång till uppgifter i din mobiltelefon (se nedan).

Appen behandlar följande personuppgifter:

  • Konto- och transaktionsuppgifter, obekräftade betalningar och betalningar som kräver ytterligare bekräftelse – dessa uppgifter behandlas för att du ska kunna använda våra banktjänster med Nordea Koder-appen. Konto- och transaktionsuppgifter behandlas under den tid som appen är aktiverad.
  • IP-adresser – dessa loggas i syfte att utreda och förhindra genomförande av attacker och olagliga transaktioner. Uppgifterna kan överlämnas till myndigheter, om så krävs.
  • ID-nummer på användarens mobil/surfplatta – denna uppgift krävs för att skicka information till registrerade mobiler/surfplattor och för att generera engångskoder.

Appen behöver komma åt följande funktioner på din mobil:

  • Uppkoppling mot internet – appen måste ha kontakt med Nordeas servrar och system för att kunna utföra banktjänster och kommunicera med Nordea.
  • Samtal – för att appen ska få uppgiften IMEI-numret för den telefon som använder den ska kunden tillåta samtal.

Appen skickar inga personuppgifter till externa företag, förutom de uppgifter som behövs för att utföra banktjänster, exempelvis betalningar.

Det Nordeabolag som utför tjänsten ansvarar för personuppgifterna som behandlas av appen. Här nedan finns en lista över bolag och filialer som ingår i Nordeakoncernen. Om du vill veta mer om dina rättigheter kan du kontakta Nordeas kundtjänst.

  • Nordea 24/7 (privat kunder) +358 200 5000 (Mån–fre kl. 8.00 - 18.00)
  • Nordea Business Centre (företagskunder) +358 200 2525 (betjäningstid vardagar klockan 9.00–16.30)

Nordea Finance Finland Ab  http://www.nordearahoitus.fi/Öppnas i nytt fönster

Tukirahoitus Oyhttp://tukirahoitus.fi/henkilo.htmlÖppnas i nytt fönster