Så här använder du ditt betal- och kreditkort tryggt

  • Förvara ditt kort omsorgsfullt och lämna det inte utan uppsikt t.ex. i bilen, på restaurangbordet eller i arbets- eller hotellrummet. Kontrollera regelbundet att ditt kort finns kvar. 
  • Börja betala mobilt så att du inte behöver knappa in pinkoden i betalterminalen. Läs mer om mobilbetalning
  • Berätta inte pinkoden för någon och lär dig den utantill. Du kan kolla pinkoden i mobil- och nätbanken om du har glömt den. Läs mer om pinkoden
  • Förvara kortet och pinkoden separat. Knappa in pinkoden så att ingen kan se den.  
  • Ge inte kortnumret eller pinkoden till någon per telefon, e-post eller på annat sätt, även om den som frågar presenterar sig som bankens medarbetare eller polis. 
  • Du kan öka kortets säkerhet genom att fastställa dygnspecifika säkerhetsgränser för automatuttag samt betalningar av fakturor i mobil- och nätbanken. Läs mer om säkerhetsgränser för kort

Bekräftelse som sms

Du som har Nordeas Mastercard- eller Visa-kort kan få ett sms till din telefon för att bekräfta en debitering som har gjorts på ditt kort. Du får ett meddelande om vi misstänker att ditt kort har missbrukats. Vi skickar sådana här meddelanden dygnet runt.

Sms:et kommer från ett telefonnummer som börjar med +35845. Svara antingen A eller B beroende på vilket alternativ i sms:et du väljer. Meddelandet innehåller varken länkar eller telefonnummer, och du ombeds inte att göra något annat än att välja A eller B. 

Det kan hända att du också får ett påminnelsemeddelande med samma innehåll som i det ursprungliga meddelandet. Du kan svara på det ursprungliga meddelandet eller påminnelsemeddelandet inom 24 timmar från att du fick det första meddelandet.

Sms-bekräftelse för Nordea Mastercard-kort som börjar med 5225 och 5228

I Nets sms-bekräftelser finns utöver frågan en länk till kortreklamation. Om du inte vill öppna länken kan du göra en kortreklamation på Nets webbplats.

Lämna en elektronisk begäran om ändring av felaktig korttransaktionÖppnas i nytt fönster

Nets skickar sms:et till det telefonnummer som finns i kundregistret. Om ditt telefonnummer har ändrats meddela det nya numret till kundtjänsten för Nordeakort på numret 09-6964 6011 mån–fre kl. 8–20.

Tjänsten gäller Nordea Credit Mastercard- och Nordea Gold Mastercard-kortkrediter som Nordea Bank Abp har beviljat.

Vanliga frågor om att använda kortet tryggt