Kundbrev

På den här sidan hittar du viktig information om våra aktuella kundbrev.

Kundbrev april–maj 2022

Vi skickar i april–maj våra privatkunder ett brev om aktuella ärenden och ändringar i tjänster. Du får brevet i mobil- och nätbanken eller på papper per post. Du får ett sms om att ett brev har skickats till dig i nät- och mobilbanken.

Det centrala innehållet i kundbrevet:

  • Nu är det ännu lättare att följa den egna ekonomin i mobilbanken. Med bankkoderna kan du sköta dagliga bankärenden smidigt och förmånligt.
  • Vi uppdaterar avtalen om placeringstjänster med uppgiften om att vi skickar placeringsrapporterna i fortsättningen till nät- och mobilbanken om du har bankkoderna.
  • Vi uppdaterar prislistan och ändrar vissa serviceavgifter.
  • Vi uppdaterar kortvillkoren – det påverkar ändå inte hur du kan använda ditt kort. 

Du behöver inte göra någonting utan ändringarna träder i kraft automatiskt.

Ändringar i serviceavgifter 1.8.2022
(pdf, 98 KB)Öppnas i nytt fönster

Kortvillkor 1.8.2021 (pdf, 651 KB)Öppnas i nytt fönster 

Ändringarna träder i kraft automatiskt

För din del gäller ändringarna bara de tjänster du använder. Du behöver inte göra någonting om du godkänner ändringarna i serviceavgifterna och kortvillkoren som träder i kraft 1.8.2022. Om du inte godkänner ändringarna kan du informera oss om att du vill avsluta tjänsten med ett meddelande i nät- eller mobilbanken, med alla bankers koder på Omaposti eller genom att ringa Nordea Kundtjänst senast 31.7.2022. 

Mobilbanksanvändarna får de förmånligaste priserna även i fortsättningen

Visste du att du kan själv påverka priserna på dina dagliga banktjänster? Du får de dagliga banktjänsterna till det förmånligaste priset då du har brukskonto, mobilbanken och något av följande kort: Nordea Gold, Nordea Credit, Nordea Debit eller Nordea Electron. Läs mer om priserna på dagliga banktjänster

Varför stiger serviceavgifterna?

Vi ser över våra serviceavgifter tidvis och ändrar dem vid behov på så sätt att vår prisnivå fortsättningsvis är konkurrenskraftig för våra kunder. Vi strävar efter att ta hänsyn till olika kundgrupper och kundbehov i både tjänsteutbudet och prissättningen. Du kan påverka dina serviceavgifter genom att välja de förmånligaste sätten att sköta dina bankärenden. Läs mer hur du sköter dina ärenden enkelt i olika situationer.

Varför fick jag kundbrevet om ändringarna trots att jag inte är kund hos Nordea?

Vi har skickat brevet till alla som har ett giltigt konto, kort eller avtal om placeringstjänster i Nordea. Det är möjligt att du inte har använt kontot på länge eller att saldot är noll men enligt lagen måste vi skicka ett brev om ändringarna också i det fallet.

Vad borde jag veta om de uppdaterade kortvillkoren?

Ändringarna påverkar inte användningen av ditt kort – du kan betala med det som förut. 

  • Om du har ett bank- eller kreditkort med bild ska du i fortsättningen meddela banken om att du vill byta eller ta bort bilden minst tre månader innan kortets giltighetstid går ut. 
  • I fortsättningen meddelar vi dig om valutakurser för korttransaktioner inom EES i mobilbanken.

När får jag rapporter över placeringar i mobil- och nätbanken? 

Nordeas placeringsrapporter, t.ex. rapporter över fonder och värdeandelskonton, blir gradvis elektroniska. Vi meddelar dig om att rapportens leveranssätt ändras när det är aktuellt. Då kan du meddela oss om du vill få rapporterna per brev även i fortsättningen.