Nordeas Kundombudsman

Kundombudsmannen fungerar som Nordeas interna besvärsinstans.

Om du inte är nöjd med den lösning du fått från vår kundtjänst, kan kundombudsmannen hjälpa till att utreda ärendet. Kundombudsmannen bedömer om klagomålet har hanterats korrekt från bankens sida och enligt god bankpraxis.

Du kan kontakta Nordeas Kundombudsman via formuläret nedan eller per post till Kundombudsman, Hamnbanegatan 5, 00020 Nordea. Berätta vilket ärende du önskar att Kundombudsmannen tar ställning till och varför du är missnöjd med den tidigare lösningen.

Oberoende besvärsinstans

Du kan kontakta följande utomstående, av banken oberoende parter om du är missnöjd med bankens lösning.

FINE – Försäkrings- och finansrådgivningen ger råd till försäkrings-, bank- och värdepapperskunder i problemsituationer och utreder deras klagomål. I anslutning till rådgivningsbyrån fungerar Försäkringsnämnden, Banknämnden och Värdepappersnämnden som ger rekommendationer till avgörande.
Ytterligare information finns på adressen www.fine.fi.

Konsumenttvistenämnden kan ge en lösningsrekommendation till en meningsskiljaktighet mellan en konsument och en näringsidkare då meningsskiljaktigheten gäller förvärv av en konsumtionsvara såsom en finansieringstjänst eller som anknyter till ett avtal om konsumentvara. Den behandlar dock inte värdepappersfrågor.
Ytterligare information finns på adressen www.kuluttajariita.fi.

Om ditt besvär till företaget inte ger önskat resultat kan du kontakta Konkurrens- och konsumentverket konsumentrådgivning. Konsumenträttsrådgivaren ger dig avgiftsfritt handledning och hjälp vid jämkning av en meningsskiljaktighet.
Ytterligare information finns på adressen www.kkv.fi/sv/konsumentradgivning.

Vid missnöje med Nordeas beslut kan kunden alltid föra sitt ärende till tingsrätten för avgörande om meningsskiljaktigheten inte kunnat lösas genom förhandlingar eller genom att kunden sökt ändring enligt ovan. Kunden kan föra ärendet till tingsrätten för avgörande oberoende av om hen har sökt ändring enligt ovan.
Ytterligare information finns på adressen www.oikeus.fi.

Du är kanske också intresserad av

Hjälp för bankärenden

Privatkunder