Tillgänglighetsutlåtande för Nordeas nätbank för privatkunder

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller Nordeas nätbank för privatkunder i Finland. Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. Enligt lagen ska digitala banktjänster vara tillgängliga. Utlåtandet upprättades den 21 december 2020 och uppdaterades den 12 juni 2025.

En extern expertorganisation har utvärderat hur tillgänglig tjänsten är. Tjänsten och dess tillgänglighet har testats med bland annat tangentbord och skärmläsare på flera enheter och olika manuella testmetoder. Tjänstens tillgänglighet har bedömts även med hjälp av ett automatiserat verktyg.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven. Vi strävar efter att de identifierade bristerna ska vara åtgärdade senast 31.12.2025. Tillgänglighetsutlåtandet uppdateras årligen. 

Otillgängligt innehåll

Tjänsten uppfyller ännu inte tillgänglighetskraven fullständigt till följande delar:

Möjligt att uppfatta

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text (Nivå A)
  • Vissa dekorativa bilder har inte markerats som dekorativa.
  • Vissa informativa bilder och visuellt framställda uppgifter saknar textalternativ.
WCAG 1.3.1 Information och relationer (Nivå A)
  • En del av innehållet meddelas felaktigt.
  • Information och relationer har i vissa fall inte antecknats för assisterande teknik.
  • Kontexten för informationen är ibland oklar.
  • Vissa meddelanden är för mångordiga då man använder assisterande teknik.
  • Vissa delar av innehållet har dolts för assisterande teknik.
  • Den semantiska strukturen har ställvis inte antecknats för assisterande teknik eller så har den antecknats fel.
  • Visuellt dolt innehåll har ställvis inte dolts ändamålsenligt för assisterande teknik.
WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning (Nivå A)
  • Läsordningen är ibland ologisk.
WCAG 1.3.3 Sensoriska kännetecken (Nivå A)
  • Vissa instruktioner beror på sensoriska kännetecken.
WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) (Nivå AA)
  • Kontrastvärdet mellan vissa textelement och bakgrundsfärger är inte tillräckligt.
WCAG 1.4.10 Skapa en flexibel layout som fungerar vid förstoring eller liten skärm (Nivå AA)
  • Förstoring av vyn gör ibland att innehållet inte ryms på sidan.
WCAG 1.4.11 Använd tillräckliga kontraster i komponenter och grafik (Nivå AA)
  • Kontrastvärdet mellan vissa icke-textuella element och bakgrundsfärger är inte tillräckligt.

Hanterbart

WCAG 2.1.1 Tangentbord (Nivå A)
  • En del interaktiva element kan inte hanteras med tangentbordet.
  • Tangentkommandon fungerar ibland på ett oväntat sätt med anpassade widgetar.
WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns (Nivå A)
  • Tiden som reserveras för att genomföra uppgifter är ibland otillräcklig.
WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll (Nivå A)
  • I vissa fall finns det ingen tillgänglig mekanism för att hoppa över grupperat innehåll.
WCAG 2.4.2 Sidans titel (Nivå A)
  • Sidans titel beskriver ibland inte ämnet eller betydelsen.
WCAG 2.4.3 Fokusordning (Nivå A)
  • Ibland försvinner tangentbordets fokus eller det fungerar inkonsekvent då användaren byter vy.
  • Ibland försvinner tangentbordets fokus eller det fungerar inkonsekvent då användaren vidtar vissa åtgärder.
WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) (Nivå A)
  • Syftet med länken är ibland oklar i kontexten.
WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter (Nivå A)
  • Vissa ledtexter/etiketter och rubriker är inte informativa i sin kontext.
WCAG 2.4.7 Synligt fokus (Nivå AA)
  • Fokusmarkören är inte synlig i vissa delar av innehållet.
WCAG 2.4.11 Fokus är inte dolt (minimi) (Nivå AA)
  • Då innehållet får fokus täcker andra element innehållet eller så försvinner det.
WCAG 2.5.3 Se till att text på knappar och kontroller överensstämmer med maskinläsbara etiketter (Nivå A)
  • Vissa tillgängliga namn på interaktiva element har inga visuella etiketter.
WCAG 2.5.7 Alternativ till dra och släpp (Nivå AA)
  • Att slutföra uppgifter kräver ibland funktionen dra och släpp.
WCAG 2.5.8 Målstorlek (minimum) (Nivå AA)
  • Målstorleken är ibland för liten.

Begripligt

WCAG 3.1.2 Språk för del av sida (Nivå AA)
  • Språket för innehållet har definierats fel till vissa delar.
WCAG 3.2.1 Vid fokus (Nivå A)
  • Fokus gör ibland att kontexten förändras.
WCAG 3.2.2 Vid inmatning (Nivå A)
  • Förändring av kontexten anges ibland inte på förhand vid inmatning.
WCAG 3.2.4 Konsekvent identifiering (Nivå AA)
  • Interaktiva element har ibland angetts inkonsekvent.
WCAG 3.3.1 Identifiering av fel (Nivå A)
  • Felmeddelanden har ställvis inte länkats till fälten.
  • Status för vissa fel har inte antecknats för assisterande teknik.
  • Felmeddelandena är ibland oklara eller saknas helt och hållet.
WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner (Nivå A)
  • Vissa interaktiva element saknar beskrivande namn.
  • Vissa ledtexter/etiketter eller instruktioner har inte länkats till fält eller saknas helt och hållet.

Funktionssäkerhet

WCAG 4.1.2 Namn, roll och värde (Nivå A)
  • Status för vissa element har inte antecknats för assisterande teknik.
  • Meningsfulla roller har ställvis inte antecknats för assisterande teknik eller så har de antecknats felaktigt.
WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden (Nivå AA)
  • Meddelanden som berättar om status saknas.
  • Meddelanden som berättar om status meddelas inte tydligt till dem som använder skärmläsare.

Dokument

Tjänsten kan innehålla PDF-filer som inte är tillgängliga till vissa delar. Filerna kan innehålla bilder som saknar textalternativ eller en del av filerna kan sakna taggar, och därför fungerar de inte på rätt sätt med skärmläsare. Ordningen i vilken filerna läses kan vara fel och de kan innehålla otydliga länktexter. Nordea håller på att korrigera filerna.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat tillgänglighetsbrister i våra digitala tjänster? Ge oss respons om du inte hittade svaret i våra tillgänglighetsutlåtanden. 

Ge respons på tillgängligheten

Tillsynsmyndighet

Om du hittar tillgänglighetsbrister på våra sidor, kontakta oss först. Vi svarar på din respons inom 14 dagar, om du lämnar dina kontaktuppgifter på blanketten. Om du inte är nöjd med vårt svar eller inte får ett svar inom 14 dagar, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom. På Transport- och kommunikationsverket Traficoms webbplats finns instruktioner för hur du kan rapportera brister och hur de behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation 

Transport- och kommunikationsverket Traficom

Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
PB 320
00059 TRAFICOM
Telefonnummer: 029 534 5000 (växel)

https://www.traficom.fi/sv/traficom/tillganglighetÖppnas i nytt fönster